Af en toe slaat/remt de motor kort af en gaat dan meteen weer aan (net als een auto dat aangeduwd wordt, maar dat is natuurlijk ook zo).
Het gebeurt - op een uitzondering na - altijd in de 5e versnelling.
Het gebeurt niet vaak, de motor was in alle gevallen al lekker warm gereden.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of waar ik het probleem moet zoeken?
Ik heb trouwens ook het idee dat hij steeds meer verbruikt en dat de motor stationair in de 1e en 2e versnelling wat sneller draait dan nodig is. Ik weet niet of die twee zaken met elkaar te maken kunnen hebben.
Dushka
motor slaat kort af, meestal 5e versnelling...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
he dushka,
vertel eerst even wat voor auto je hebt... 1.0 / 1.1 / 1.4 ?
Diesel / benzine? en uit welk jaar is je auto?
Ik heb, als ik je zo begrijp, misschien wel het zelfde gehad met mijn vorige autootje. Het was bij een constant toerental op de snelweg (motor al goed warm) en dt hield hij opeens in. Een soort schok door de auto, alsof ie geen benzine toevoer meer kreeg.
Ik weet zelf niet precies wat het was, maar ik kreeg het gevoel dat de ecu zichzelf aan het resetten was of zo iets.
Maar wat bedoel je precies met stationair draaien in z'n 1e en 2de versnelling? stationair toeren kan alleen in z'n vrij.
vertel eerst even wat voor auto je hebt... 1.0 / 1.1 / 1.4 ?
Diesel / benzine? en uit welk jaar is je auto?
Ik heb, als ik je zo begrijp, misschien wel het zelfde gehad met mijn vorige autootje. Het was bij een constant toerental op de snelweg (motor al goed warm) en dt hield hij opeens in. Een soort schok door de auto, alsof ie geen benzine toevoer meer kreeg.
Ik weet zelf niet precies wat het was, maar ik kreeg het gevoel dat de ecu zichzelf aan het resetten was of zo iets.
Maar wat bedoel je precies met stationair draaien in z'n 1e en 2de versnelling? stationair toeren kan alleen in z'n vrij.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Dat toerental wordt geregeld door je stappenmotor (klein zwart doosje op je injectiehuis) Maar die zorgt er gewoon voor dat je motor niet afslaat.
Wat er n.l. gebeurd, als je in 1e of 2de versnelling geen gas geeft, is dat je stappen motor je motor draaiend houd. Omdat je motor onder belasting staat (omdat ie rijdt en dus gewicht moet mee trekken) duwt de stappenmotor harder tegen je gasklep waardoor hij verder open gaat staan en er dus meer benzine kan ingespoten worden.
Als je motor hogere toeren draait als je gewoon stilstaat in zijn vrij, dan mag je je pas zorgen te maken. (maar dan zijn er de vrienden van de axclub!!)
Maar dat schokken op de snelweg... (dit hier boven staat hier los van) Ik heb het ook gehad, maar ik heb die auto inmiddels niet meer. Doet hij het één keer per gereden rit of doet ie het vaker tijdens één en dezelfde rit?
Als het maar één keer is, dan is het niet zo erg, maar als het vaker gebeurd moet je misschien eens je ecu uit laten lezen. Misschien dat daar ie uit komt...?
Misschien moet je even op het forum vragen of iemand je wil helpen bij een meeting in nieuwegein. Een ecu uitlezen is n.l. zo gedaan (maar je moet de spullen er wel voor hebben...)
Wat er n.l. gebeurd, als je in 1e of 2de versnelling geen gas geeft, is dat je stappen motor je motor draaiend houd. Omdat je motor onder belasting staat (omdat ie rijdt en dus gewicht moet mee trekken) duwt de stappenmotor harder tegen je gasklep waardoor hij verder open gaat staan en er dus meer benzine kan ingespoten worden.
Als je motor hogere toeren draait als je gewoon stilstaat in zijn vrij, dan mag je je pas zorgen te maken. (maar dan zijn er de vrienden van de axclub!!)
Maar dat schokken op de snelweg... (dit hier boven staat hier los van) Ik heb het ook gehad, maar ik heb die auto inmiddels niet meer. Doet hij het één keer per gereden rit of doet ie het vaker tijdens één en dezelfde rit?
Als het maar één keer is, dan is het niet zo erg, maar als het vaker gebeurd moet je misschien eens je ecu uit laten lezen. Misschien dat daar ie uit komt...?
Misschien moet je even op het forum vragen of iemand je wil helpen bij een meeting in nieuwegein. Een ecu uitlezen is n.l. zo gedaan (maar je moet de spullen er wel voor hebben...)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Alleen bij regen of maakt dat niet uit?
Mijn AX had de afgelopen lente opeens een vergelijkbaar kwaaltje, alleen bij regen en een nat wegdek. Was de v-snaar aan het doorslippen.
Mijn AX had de afgelopen lente opeens een vergelijkbaar kwaaltje, alleen bij regen en een nat wegdek. Was de v-snaar aan het doorslippen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Goeie vraag. Ik had niet de indruk dat het alleen bij nat wegdek gebeurt, maar ik ben niet zeker. Ik zal er eens op letten.
Als ik er bij kom zal ik maar eens kijken of hij slap is, ik las hier op het forum dat ik de snaar "tussen vinger en duim een kwartslag moet/mag kunnen draaien". Dat moet zelfs ik kunnen checken. Maar zou ik een slappe v-snaar niet ook op andere manier moeten opmerken? Dat ie gaat piepen of zo?
Als ik er bij kom zal ik maar eens kijken of hij slap is, ik las hier op het forum dat ik de snaar "tussen vinger en duim een kwartslag moet/mag kunnen draaien". Dat moet zelfs ik kunnen checken. Maar zou ik een slappe v-snaar niet ook op andere manier moeten opmerken? Dat ie gaat piepen of zo?
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
een v-snaar hoeft niet altijd te piepen, maar ik denk niet echt dat het daar aan ligt... dan zou het vaker moeten gebeuren. En het gebeurd alleen als de motor al warm is, dus dan is die snaar ook vrijwel droog.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: WedJan28, 2009 4:58:36 PM
Hoewel ik pas net in de AX wereld zit (net me rijbewijs gehaald) heb ik wel een ander idee. Bij mij ging die stationair hoog draaien als je aardig wat gas in je versnellingen gebruikte. Bij het uitlezen van de ECU kwam de fout: gaskleppositie sensor eruit. Het blijkt te zijn dat als die defect is dat je auto dan gaat schokken. Bij mij is het alleen in de eerste en tweede versnelling(vrij gevaarlijk). Op tv zag ik dat volvo's er ook last van hebben en dat die (ook) tijdens het rijden op de snelweg uitvallen en weer aanslaan. die hadden een probleem met het 'elektronische gasklephuis'. Dus lees je ECU zelf even uit en kijk wat eruit komt. (helaas weet ik niet of uw versie ax ook deze onderdelen al heeft, moet ik erbij zeggen)
uitzending:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1338
mischien komen de problemen overeen.. anders moet je verder zoeken..
uitzending:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1338
mischien komen de problemen overeen.. anders moet je verder zoeken..
Bedankt voor de tip, ik ben inderdaad al een paar weken van plan de ECU uit te lezen, maar het komt er niet van....Volgens mij heeft mijn AXje (tge 1.1 uit 1993 wel zo'n ding).
Chris-star wrote:Hoewel ik pas net in de AX wereld zit (net me rijbewijs gehaald) heb ik wel een ander idee. Bij mij ging die stationair hoog draaien als je aardig wat gas in je versnellingen gebruikte. Bij het uitlezen van de ECU kwam de fout: gaskleppositie sensor eruit. Het blijkt te zijn dat als die defect is dat je auto dan gaat schokken. Bij mij is het alleen in de eerste en tweede versnelling(vrij gevaarlijk). Op tv zag ik dat volvo's er ook last van hebben en dat die (ook) tijdens het rijden op de snelweg uitvallen en weer aanslaan. die hadden een probleem met het 'elektronische gasklephuis'. Dus lees je ECU zelf even uit en kijk wat eruit komt. (helaas weet ik niet of uw versie AX ook deze onderdelen al heeft, moet ik erbij zeggen)
uitzending:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1338
mischien komen de problemen overeen.. anders moet je verder zoeken..