Zoals bijna iedereen hier al weet heeft bijna iedere AX, Saxo of 106 last van speling op de versnellingspook.
Laatst een theorie van chris getest door niet de spie eruit te slaan maar simpelweg de buiten en binnenkant van de hevel van de vbak aan elkaar vast te lassen. Dat werkt goed. Speling de helft minder.
Vraag bleef waar de rest van de speling zat. En wat blijkt nou... Heel simpel en wellicht meerdere AX,en die daar last van hebben. De speling zat onder de pook zelf. Het boutje wat zichbaar is in de onderstaande foto zat niet strak genoeg meer vast. Speling van 2.5cm op de pook 100% opgelost door hem vast te draaien. Nog nooit zo'n strakke pook gehad.
Dus wie ook speling heeft moet dat ook ff checken.
Zie mijn wie is wie! meer hoeft ik niet te zeggen , ik las dit nadat ik de post had neergezet
(Ik heb exact hetzelfde vandaag gevonden en opgelost bij de TGS, maar ik heb het nog een stap verder gedaan je houd nu altijd wel iets speling houd gezien de bout niet 100% vast mag).
Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb
Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.
Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.
Kan gewoon beide zijn. Ik had ook speling van links naar rechts. Hevel op de bak vastgelast. Minder maar nog steeds 2.5cm beide kanten op.
Onder de pook de bout vastgezet. Speling weg! Als je het goed wil doen moet je beide aanpakken. Maar de speling onder pook is in een paar minuten gefixed. De bak is wat lastiger.
Nitroën wrote:Bedankt voor de tip!
Zal er eens naar kijken, want ik heb echt een gigantische speling op de pook...
In de 3e versnelling bv. kan de pook zoveel naar rechts dat het lijkt alsof ik een 5e versnelling heb
als je speeling van links naar rechts hebt dan zal het wel de hevel van de bak zijn.
Kan gewoon beide zijn. Ik had ook speling van links naar rechts. Hevel op de bak vastgelast. Minder maar nog steeds 2.5cm beide kanten op.
Onder de pook de bout vastgezet. Speling weg! Als je het goed wil doen moet je beide aanpakken. Maar de speling onder pook is in een paar minuten gefixed. De bak is wat lastiger.
De bout vast draaien is een tijdelijke oplossing. Nieuwe busjes plaatsen probleem langer opgelost. Kosten bijna niets zijn het zelfde als van een saxo.
Klopt. Mijn dieseltje had daar ook enorm last van toen ik m'n net had.
Heb het zelf iets drastischer aangepakt: oude pook van m'n wijlen Volcane gemonteerd.
(Bij originele pook was namelijk ook die kunststof bus versleten, maar had geen zin om 'moeilijk' te doen. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
rally wrote:
De bout vast draaien is een tijdelijke oplossing. Nieuwe busjes plaatsen probleem langer opgelost. Kosten bijna niets zijn het zelfde als van een saxo.
Busjes vervangen is ook een tijdelijk oplossing gezien de stang waar de bout inzit vaak uitlubbert.