ax loopt slecht
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ax loopt slecht
Wie kan mij helpen?
Een tijdje geleden heb ik de waterpomp en dus ook de distributieriem met spanrol vervangen. Ik kwam er achter dan de timing van de krukas met de nokkenas niet overeen kwam. Omdat hij niet heel goed liep heb ik de nokkenas op tijd gezet zoals het hoort. Zoals ik hoopte loopt ie nu een stuk beter.
Nu heb ik het probleem dat ie inhoudt als ik wat gas geef en ook erg slecht start (aanslaat) wat ie altijd heel goed deed!
Heeft dit iets met de ontsteking te maken, dat deze niet meer op tijd staat door het verstellen van de nokkenas? Dit wordt toch automatisch aangestuurd? Ik heb ook de BDP-sensor los gehad, kan dat er ook iets mee te maken hebben? Ik hoor graag reacties!
marten
Een tijdje geleden heb ik de waterpomp en dus ook de distributieriem met spanrol vervangen. Ik kwam er achter dan de timing van de krukas met de nokkenas niet overeen kwam. Omdat hij niet heel goed liep heb ik de nokkenas op tijd gezet zoals het hoort. Zoals ik hoopte loopt ie nu een stuk beter.
Nu heb ik het probleem dat ie inhoudt als ik wat gas geef en ook erg slecht start (aanslaat) wat ie altijd heel goed deed!
Heeft dit iets met de ontsteking te maken, dat deze niet meer op tijd staat door het verstellen van de nokkenas? Dit wordt toch automatisch aangestuurd? Ik heb ook de BDP-sensor los gehad, kan dat er ook iets mee te maken hebben? Ik hoor graag reacties!
marten
Een 1.1i met DIS onsteking dus en een Magnetti Marelli computer.
Dat slechte starten en inhouden bij gas geven is 'ie dus echt pas gaan doen na het vervangen van de riem en het op tijd zetten?
'k Denk dat je de ECU dan even de boel opnieuw moet laten inregelen.
(De ontsteek-timing wordt namelijk door de ECU bepaald en die weet niet beter of de stand van de nokkenas t.o.v. de krukas is niet veranderd!)
Even de grote stekker uit de ECU halen en zo'n half uurtje later er weer terug in. (Als het goed is, is 'ie dat gereset).
Dan de auto starten en stationair laten lopen.
Als het goed is, hoor je de eerste minuut het toerental nogal schommelen.
Gewoon laten gaan en vooral NIET zelf gas geven.
Als 'ie stil valt, gewoon opnieuw starten en weer met rust laten.
Zo moet je 'm ongeveer een kwartier laten lopen. (eigenlijk totdat de grote fan bij de radiator aan slaat, want dan is de motor geheel op werktemperatuur).
Met een beetje mazzel loopt 'ie dan weer helemaal normaal.
Dat slechte starten en inhouden bij gas geven is 'ie dus echt pas gaan doen na het vervangen van de riem en het op tijd zetten?
'k Denk dat je de ECU dan even de boel opnieuw moet laten inregelen.
(De ontsteek-timing wordt namelijk door de ECU bepaald en die weet niet beter of de stand van de nokkenas t.o.v. de krukas is niet veranderd!)
Even de grote stekker uit de ECU halen en zo'n half uurtje later er weer terug in. (Als het goed is, is 'ie dat gereset).
Dan de auto starten en stationair laten lopen.
Als het goed is, hoor je de eerste minuut het toerental nogal schommelen.
Gewoon laten gaan en vooral NIET zelf gas geven.
Als 'ie stil valt, gewoon opnieuw starten en weer met rust laten.
Zo moet je 'm ongeveer een kwartier laten lopen. (eigenlijk totdat de grote fan bij de radiator aan slaat, want dan is de motor geheel op werktemperatuur).
Met een beetje mazzel loopt 'ie dan weer helemaal normaal.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb even geprobeert de ecu opnieuw op te starten maar dat heeft niet geholpen. Ik krijg em neit eens aan de praat. Hij slaat niet aan, af en toe maakt ie wat rare slagen. Snap er niks van.
Ik denk dat ik em maar naar de garage breng, kan er niet veel meer aan doen! Kan echt van alles zijn. Of heeft iemand nog een goed idee?
Ik denk dat ik em maar naar de garage breng, kan er niet veel meer aan doen! Kan echt van alles zijn. Of heeft iemand nog een goed idee?
Kijk ff of je de nokkenas en het vliegwiel met de blokkeerpennen vast kan zetten. Als ze niet tegelijk in de gaten vallen zit je distri nog niet goed.
Nokkenas blokkeert gat in het bovenste tandwiel. Onder dat kappie.
Vliegwiel als je voor de motor staat zit er 20cm rechts naast je olie filter ergens een gaatje waar je het vliegwiel mee kan blokkeren.
Zelf heb ik deze ellende ook wel is meegemaakt. 1x was er een tempsensor niet goed. Waardoor die bijna niet aansloeg. En ook al is meegemaakt dat precies op zo'n tijdstip een bougie of bougiekabel de geest gaf. Moet je ff kijken hoe je bougies eruit zien.
Met lang starten verzuip je hem sowieso. Je bougies zullen wel baggerzwart zijn.
Nokkenas blokkeert gat in het bovenste tandwiel. Onder dat kappie.
Vliegwiel als je voor de motor staat zit er 20cm rechts naast je olie filter ergens een gaatje waar je het vliegwiel mee kan blokkeren.
Zelf heb ik deze ellende ook wel is meegemaakt. 1x was er een tempsensor niet goed. Waardoor die bijna niet aansloeg. En ook al is meegemaakt dat precies op zo'n tijdstip een bougie of bougiekabel de geest gaf. Moet je ff kijken hoe je bougies eruit zien.
Met lang starten verzuip je hem sowieso. Je bougies zullen wel baggerzwart zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
zitten de bougie kabels wel in de juiste volgorde?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bedankt voor jullie reactie. De nokkenas en krukken as staan op tijd. Daar had ik al naar gekeken toen is de distributieriem verving. Deze stond in eerste instantie niet goed, dus heb ik em bijgedraait.
Vanmorgen probeerde ik het nog es en starte gelijk en liep ook goed. Maar hij houdt nog steeds wat in als ik wat meer gas geef.
Nu deed ik een vreemde ontdekking. De stekker van de BDP-sensor zat er niet in! Die heb ik nooit los gehad, dus vraag me af hoe lang die er al bij hangt. Maar nu is de vraag even, waar moet ie in? Hij is te kort om en op de ECU aan te sluiten? Weet iemand dit? Wordt niet wijzer uit de vraagbaak.
Vanmorgen probeerde ik het nog es en starte gelijk en liep ook goed. Maar hij houdt nog steeds wat in als ik wat meer gas geef.
Nu deed ik een vreemde ontdekking. De stekker van de BDP-sensor zat er niet in! Die heb ik nooit los gehad, dus vraag me af hoe lang die er al bij hangt. Maar nu is de vraag even, waar moet ie in? Hij is te kort om en op de ECU aan te sluiten? Weet iemand dit? Wordt niet wijzer uit de vraagbaak.
Lijkt me sterk. Als die een bdp signaal nodig zou hebben en de ecu deze niet binnenkrijgt dat had ie helemaal niet gelopen.
Post anders een foto. Kijkt wat makkelijker.
Inhouden... Onsteking / Bougies / kabels goed? Benzinefilter of luchtfilter? Injectiehuis schoonmaken. Kan van alles zijn.
Post anders een foto. Kijkt wat makkelijker.
Inhouden... Onsteking / Bougies / kabels goed? Benzinefilter of luchtfilter? Injectiehuis schoonmaken. Kan van alles zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 63
- Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
- Location: zuid-holland
Re: AX loopt slecht
marten wrote:Wie kan mij helpen?
Een tijdje geleden heb ik de waterpomp en dus ook de distributieriem met spanrol vervangen. Ik kwam er achter dan de timing van de krukas met de nokkenas niet overeen kwam. Omdat hij niet heel goed liep heb ik de nokkenas op tijd gezet zoals het hoort. Zoals ik hoopte loopt ie nu een stuk beter.
Nu heb ik het probleem dat ie inhoudt als ik wat gas geef en ook erg slecht start (aanslaat) wat ie altijd heel goed deed!
Heeft dit iets met de ontsteking te maken, dat deze niet meer op tijd staat door het verstellen van de nokkenas? Dit wordt toch automatisch aangestuurd? Ik heb ook de BDP-sensor los gehad, kan dat er ook iets mee te maken hebben? Ik hoor graag reacties!
marten
Bedankt voor jullie reactie. De nokkenas en krukken as staan op tijd. Daar had ik al naar gekeken toen is de distributieriem verving. Deze stond in eerste instantie niet goed, dus heb ik em bijgedraait.
Vanmorgen probeerde ik het nog es en starte gelijk en liep ook goed. Maar hij houdt nog steeds wat in als ik wat meer gas geef.
Nu deed ik een vreemde ontdekking. De stekker van de BDP-sensor zat er niet in! Die heb ik nooit los gehad, dus vraag me af hoe lang die er al bij hangt. Maar nu is de vraag even, waar moet ie in? Hij is te kort om en op de ECU aan te sluiten? Weet iemand dit? Wordt niet wijzer uit de vraagbaak.
Heb je hem nu wel of niet los gehad???
komt ie dan he
[
[
Volgensmij is het de rode stekker deze ligt op de V-bak of hangt naast je cilinderkop boven de v-bak. Je moet in ieder geval daar zoeken je vind gauw genoeg een stekker en dan moet je gewoon even kijken of deze past.
Dit hoeft niet altijd, het kan dat de ECU in zijn noodloop zit en er dan een vervangingssignaal voor heeft zodat de motor toch nog loopt. Een soort van thuiskomertje.
Lijkt me sterk. Als die een bdp signaal nodig zou hebben en de ecu deze niet binnenkrijgt dat had ie helemaal niet gelopen
Dit hoeft niet altijd, het kan dat de ECU in zijn noodloop zit en er dan een vervangingssignaal voor heeft zodat de motor toch nog loopt. Een soort van thuiskomertje.
Voor het wegvallen van het BDP-signaal is er geen noodloop: de ECU kan dan op geen enkele wijze zien in welke stand de krukas staat en kan dus ook totaal niet bepalen wanneer 'ie moet injecteren en ontsteken. Geen PDB-signaal betekent dus gewoon niet starten/lopen.
Als ik het geod heb, zit de PDB-sensor voor de ECU op de VOORKANT van het koppelingshuis. Aan de zijkant kan er ook nog 1 zitten, maar die zit er alleen voor diagnose- en afsteldoeleinden en is dus niet aangesloten. (oranjerode stekker met 3 contacten).
Misschien is de ECU toch niet (of iig niet goed gereset), waardoor de boel niet opnieuw is ingelezen.
Kijk even in dit topic hoe je de ECU echt zeker kunt resetten.
Als ik het geod heb, zit de PDB-sensor voor de ECU op de VOORKANT van het koppelingshuis. Aan de zijkant kan er ook nog 1 zitten, maar die zit er alleen voor diagnose- en afsteldoeleinden en is dus niet aangesloten. (oranjerode stekker met 3 contacten).
Misschien is de ECU toch niet (of iig niet goed gereset), waardoor de boel niet opnieuw is ingelezen.
Kijk even in dit topic hoe je de ECU echt zeker kunt resetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!