Raar rammelend geluid sinds andere motor / vbak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Raar rammelend geluid sinds andere motor / vbak

Post by Mark »

Viel me al op sinds die motor en bak erin hangt. Er zit een iritant rammelend / trillend geluid onder het motor geluid. Beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hitteschild wat tegen het chassis aan rammelt.

Alleen heb het vermoeden dat het uit de Vbak komt. Het geluid is aanwezig bij alle versnellingen. Koppeling intrappen geluidje weg. Gas geven wordt het minder of ook bijna weg. Uitrollen is het redelijk aanwezig.

Hoe harder je rijd hoe meer het op een resonatie begint te lijken.

Laat hem in zijn 1 rollen met raam open. En dan lijkt het aan de bestuurderskant uit de vbak te komen.

Nog exacter... In zijn 1 rollen gaat langzaam. Het geluid hoor je om een vast tijd stip. Een gok zou zijn 1x wiel rond 1x dat gggggkkkkkk geluidje.

Wat the .... kan dat zijn? Ik heb een super hekel aan rammeltjes en resonaties. Maar buiten de auto is het beter hoorbaar dan erin.

Zit er iets in een vbak wat zo'n geluid kan produceren? Maar wat ook weg is als je de koppeling intrapt. Terwijl je assen dan alsnog draaien?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Lijkt wel uit de combinatie druklager / drukgroep te komen.

Heb je een nieuw koppeling, drukgroep en druklager gemonteerd?

En is de vrijeslag van het koppelingspedaal wel correct afgesteld?

De slaglengte gemeten op het midden van het pedaal moet minimaal 130mm zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Fast eddie »

Hallo,

Dat probleem herken ik helemaal, het heeft alleen niks met de drukgroep of druklager te maken ( bij mij niet tenminste ).
Waarschijnlijk heb je een defecte lager in de bak zelf, was bij het geval.
Bij gasgeven geen probleem, koppeling ingetrap bijna weg maar eenmaal gas los en de koppeling los een verschrikkelijk geluid.
Maar even het gas aantikken en geluid weer weg, de vorige eigenaar heeft er zo een half jaar mee gereden maar ik wilde geen risico.

Dus gehele bak vervangen, en de drukgroep en lagers + koppeling herplaatst en rijd weer als een zonnetje.

In elk geval succes ermee
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Fast eddie wrote:Hallo,

Dat probleem herken ik helemaal, het heeft alleen niks met de drukgroep of druklager te maken ( bij mij niet tenminste ).
Waarschijnlijk heb je een defecte lager in de bak zelf, was bij het geval.
Bij gasgeven geen probleem, koppeling ingetrap bijna weg maar eenmaal gas los en de koppeling los een verschrikkelijk geluid.
Maar even het gas aantikken en geluid weer weg, de vorige eigenaar heeft er zo een half jaar mee gereden maar ik wilde geen risico.

Dus gehele bak vervangen, en de drukgroep en lagers + koppeling herplaatst en rijd weer als een zonnetje.

In elk geval succes ermee
Blurgh. Had al zoiets verwacht. Mja een verschrikkelijk geluid is het niet. Iritant dat wel. Hoe jij het beschrijft was dat lager nog een 2 tikkies gaarder denk. Nou moet voorlopig maar ff zo.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ligt de uitlaat niet op de stabilisatorstang?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Joost wrote:ligt de uitlaat niet op de stabilisatorstang?
Dat ook. Maar dat doet koenkkoenkkoenk als je flink gas geeft. Dat is opgelost in mijn uitlaat zonder kat. Daar hebben we het hoekje wat van verlast.

Nee dit lijkt echt uit de vbak te komen. Zal idd wel een gaar lager zijn.
Nou ja hou het wel in de gaten. Of het echt erger wordt. Weet ook geen verleden van de bak. Stond 120000km op de teller van die witte 106 rallye. Maar lag een andere motor in. Kan natuurlijk zijn dat er ook een andere vbak in ligt. Offie een keer zonder olie heeft gereden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

Mark wrote:
Joost wrote:ligt de uitlaat niet op de stabilisatorstang?
Dat ook. Maar dat doet koenkkoenkkoenk als je flink gas geeft.
en de rest uit ervaring :oops: mijn einddemper is uit zijn rubbers gekomen op een polderweg. Ik heb hem op de krik gehad en weet ik wat om het te vinden roepen ze paar dagen later bij de apk dat mijn rubbers niet goed zijn.... en toen was het weg.

Nog 1tje zitten de vbak bouten allemaal goed vast ook de onderste die meestal ook door het spruitstuk gaat.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Als ik met mijn hoofd uit het raam zit hoor ik het duidelijk van voren komen. Richting vbak. Dat kan geen uitlaat rubber zijn. Vbak hangt aan 4 bouten. Zijn onder. 2 boven. Onder de startmotor van achter 1. Spruitstuk zit nog niet aan de vbak vast. Moet ook nog verlast worden. Maar dat is geen bout die de motor aan de vbak vasthoud.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Nou het andere af en toe tikkende geluid ben ik denk ook achter. Het toplager dat op je koppelingsvork zit heb ik 1ste keer verkeerd gemonteerd. Niet achter die vork gehaakt.

Die haakjes om te haken achter die vork braken dus af bij de 1ste keer koppelen. En toen zat ie op zijn plek. Op zich niet zo'n ramp...

Maar als je de koppeling snel op laat komen trekt ie het toplager dus niet mee naar achteren. En blijft ie net aan de drukgroep raken. Wat een wat harder ratelend geluid geeft. (Af en toe). Koppeling intrappen geluid weg. Logisch dan zit ie goed vast.

Oftewel harde ratel het druklager.
Zachte rammel gaar lager in de bak. (waarschijnlijk)

1.6i bak zien te fixen en op termijn er een keer onder schroeven. Dan is denk alles weg.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

WOW. Dat zo'n lullig dingetje voor zoveel zoekwerk en hoofdbrekens heeft gezorgd zeg. :roll:

Wel tof dat je er nu eindelijk achter bent! :)

(Ik zou er echt nooit op gekomen zijn. :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

mijn ervaring blijft toch dat lagers niet rammelen hoor.
Druklager is id aan vervanging toe als die pootjes zijn afgebroken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

denny wrote:mijn ervaring blijft toch dat lagers niet rammelen hoor.
Druklager is id aan vervanging toe als die pootjes zijn afgebroken.
Die harde rammel moet dat druklager wel zijn. Als ik mijn koppeling rustig op laat komen hoor ik het geluid niet. Laat ik hem stationair in 1x schieten zegmaar dan hoor ik daarna het geluid wel.

Druklager is verder splinternieuw. Gewoon verkeerd erin gedaan waardoor die klemmetjes op de pootjes zijn afgebroken. Hij kan er NOOIT afschieten. Hebben we geprobeerd. Behalve dat dat geluid soms iri is wat kan het voor kwaad? Misschien slijten die vingers iets harder in. Nou dat zij dan zo. Ga niet weer die bak eraf halen.

Dat lager geluid is meer een rammelende resonatie zoem. Maar nog niet zo heel erg hard. Gewoon iri.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

wat voor kwaad het kan. Je zegt het zelf al. er rammeld iets, betekend dat het lager niet goed zit. Bij het ontkoppelen wringt het lager zich schuin terug omdat het niet door de koppelingsvork mee terug word genomen. Zou mij niet heel veel gaan verbazen dat het lager vroeg of laat vast loopt en dan heel vrolijk je primaire as van de V-bak gaat doorslijpen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply