AX van monopoint naar multipoint injectie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AXTGS2008
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueNov25, 2008 11:24:36 PM
Location: Roosendaal

AX van monopoint naar multipoint injectie

Post by AXTGS2008 »

Hoi ik had een vraagje ik heb nou iets bedacht en ik vroeg me af of dat zou gaan werken

dus mijn idee :shock:

is een mulitpoint injectie van
:arrow: saxo 1.4 pakken + ecu (als nodig is eventueel heel de cilkop) en die dan op een

:arrow: AX 1.4 tgs monopoint te zetten en dan hopen dat die het doet

is dit mogelijk of ben ik gewoon gek :roll:
en moet ik de ontsteking dan ook van de saxo afhalen of zijn deze hetzelfde

graag veel tips

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Sorrie hoor, maar als je nu al begint met "hopen dat 'ie 't doet", wordt 't sowieso nix.

Als je je aan zo'n ingreep wilt gaan wagen, zul je je eerst eens grondig moeten verdiepen in de techniek van beide systemen, zodat je in ieder geval de technische verschillen weet en daarmee ook wat er allemaal bij komt kijken om van het ene naar het andere over te bouwen.

Maar om je een handje op weg te helpen:
- Het volledige inlaat traject moet overgezet
- de volledige motorkabelboom moet overgezet (en dat gaat zeer waarschijnlijk niet aansluiten op dezelfde ronde stekker boven de bak)
- De ECU moet overgezet
- Het vliegwiel moet overgezet (niet eens zeker of dat kan, want vlg. mij is een Saxo 1.4 multipoint blok geen TU blok [CMIIW]), vanwege de tandring voor de BDP-sensor
- de BDP-sensor moet een plekje krijgen (uiteraard op dezelfde positie als in de Saxo, anders klopt er geen reet van de timings :roll:)


Mar w'rom zou je überhaupt multipoint willen?
Keej, 't KDX-blok schijnt niet een van de rapste 1.4i blokjes te zijn, maar 't rijdt prima en 't is nog beschaafd kwa brandstofverbruik ook.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AXTGS2008
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueNov25, 2008 11:24:36 PM
Location: Roosendaal

Post by AXTGS2008 »

ok dat de volledige inlaat traject moet worden overgezet en ecu wist ik al wel en de motorkabelboom is is wel pas te pakken verschilt niet zo veel waarschijnlijk heb dan veel extra aansluitingen over die niet perse nodig zijn

alleen vliegwiel overzetten? dit is denk ik toch niet nodig ik kan toch gewoon de oude houden met de sensor en ecu krijg die dan toch nog steeds ze timings binnen de rest regelt die dan toch zelf verder.

want veel grote verschillen zitten er niet in de blokken
hij heeft dezelfde boring + Slag enz

maar izeker weten doe ik het ook allemaal niet k heb het nooit eerder gedaan maar volgens mij is redelijk goed te doen

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Beste Opel-sleutelaar,

Het klinkt allemaal erg makkelijk, en dat de boring en slag gelijk zijn is erg fijn... maar het verschil tussen spi en mpi is echt groter dan jij blijkbaar denkt. Is geen plug-and-play.... Als je dit "makkelijk" wil doen, moet je compleet blok met bak van saxo of ax gti hebben compleet met kabelboom, veerpoten met 4-gats van ax gti, en dan kun je de aandrijfassen er makkelijk inprikken.
Je kabelboom geef je dan simpel weg stroom en hij zal lopen... maar dan heb je geen toerentellen, koelwatertemp etc in je auto...
Last edited by RichardRR on MonJan05, 2009 8:48:52 PM, edited 2 times in total.
Ax is back

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Eh, TGS heeft wel degelijk een BDP sensor!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Tuurlijk is het wel te doen, alleen waarom een 1.4? Pak dan een 1.6 8v van een 106 Rallye veel leuker of anders een 16v. Maar goed dat is net wat je wil en waar ja aan kan komen ook. Suc6 met de ombouw :)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

AXTGS2008 wrote:ok dat de volledige inlaat traject moet worden overgezet en ecu wist ik al wel en de motorkabelboom is is wel pas te pakken verschilt niet zo veel waarschijnlijk heb dan veel extra aansluitingen over die niet perse nodig zijn
Aannames, aannames... Ga je eerst eens op feiten richten voor je verdere (voorbarige) conclusies trekt.
Dat de stekkers van de ECU's misschien hetzelfde lijken, wil nog niet zeggen dat de bedrading overeen komt!

Edit: net ff overleg gehad met CitroSan; ook het KDX-blok blijkt van een tandkrans gebruik te maken. Wat dat betreft dus weer een meevaller voor de TS. (En zo blijkt 't KDX-blok of steeds meer punten een vreemde eend in de bijt. :P)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Mar w'rom zou je überhaupt multipoint willen?
Keej, 't KDX-blok schijnt niet een van de rapste 1.4i blokjes te zijn, maar 't rijdt prima en 't is nog beschaafd kwa brandstofverbruik ook
Maar wel koppel 8) ,dan wel een openluchtfilter er op zetten :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Jajaaaaaa... ik weet dat je heeeeeel graag zou zien dat ik dat KDX-blok nu eindelijk eens uit mijn voortuin sleep en in m'n Volcane lepel! ;)

Maar je weet wat ik gezegd heb: éérst 't onderstel upgraden!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wat wou je hier eigenlijk mee bereiken dan? Beide hebben 75pk. Je haalt allemaal shit op je hals... (ik kan erover mee praten) En je schiet er bijna geen reet mee op. Hooguit wat zuiniger rijden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

AXTGS2008
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: TueNov25, 2008 11:24:36 PM
Location: Roosendaal

Post by AXTGS2008 »

Nou ik denk dat het wel iets zal uitmaken niet veel ,maar ik dat die dan wel rustiger gaat lopen en en iets sneller zal reageren op z'n gas

en ik wilde het eigenljk wel eens proberen ik zat eerst eigenlijk een beetje te twijfelen om er grote carbs (45/50mm) op te zetten leek me makkelijker alleen ik weet niet of ik er dan meer vermogen mee uit kan krijgen?

maar ik wil eerst zoveel mogelijk informatie/tips vinden/krijgen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

AXTGS2008 wrote:Nou ik denk dat het wel iets zal uitmaken niet veel ,maar ik dat die dan wel rustiger gaat lopen en en iets sneller zal reageren op z'n gas
Wederom aannames, aannames... :roll:
FEITEN moet je hebben! Dáár doe je zaken mee!
AXTGS2008 wrote:ik zat eerst eigenlijk een beetje te twijfelen om er grote carbs (45/50mm) op te zetten leek me makkelijker alleen ik weet niet of ik er dan meer vermogen mee uit kan krijgen?
Van elektronische injectie naar carb is weer een heel ander verhaal! :roll:
(Ik geloof dat 2Black momenteel zoiets aan 't doen is?)

Dus je doel van dit hele "project" is dus gewoon dat je meer vermogen wilt?

Dan kun je 't "simpel" aanpakken:
- Pak een AX GTI blok (of 106 Rallye, als ik het goed heb), compleet met kabelboom en ECU
- Lepel dat in je TGS
- Hang er een openluchtfilter aan
- Hang er een spagetti-spruitstuk aan
- Vervang je KAT door een middendemper (of nog gekker: een rechte pijp)
- Stop een Group-N chip in de ECU
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

AXTGS2008 wrote:Nou ik denk dat het wel iets zal uitmaken niet veel ,maar ik dat die dan wel rustiger gaat lopen en en iets sneller zal reageren op z'n gas
en alleen daarom zo'n ingewikkelde conversie? pak dan idd gelijk een 1.6.. dan heb je ook nog wat meer vermogen..
en ik wilde het eigenljk wel eens proberen ik zat eerst eigenlijk een beetje te twijfelen om er grote carbs (45/50mm) op te zetten leek me makkelijker alleen ik weet niet of ik er dan meer vermogen mee uit kan krijgen?
op een AXsport zitten 40mm carbs.. dat is redelijk overkill dus 45/50mm is totaal onzinnig, maar.. als je een 1.4 pakt met een cilinderkop van een AXsport of 205rallye met carburateurs en een spaghetti spruitstukje en een andere nokkenas.. dan heb je wel een kernbom op wielen :)
(of met de verkeerde banden een BERMbom op wielen..)
Image

Post Reply