distributie vervangen AX GTinj
Moderators: denny, vtspower, webmasters
distributie vervangen AX GTinj
Hallo,
Ik meende me toch echt te herinneren dat er een keer op het forum een foto verhaaltje stond om de distributie riem en spanroller te vervangen bij een AX (GT). Tevens wil ik nog eens de kleppen stellen. Heeft iemand daar eens een fototopic voor gemaakt?
Ik hoor het uiteraard errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggg graag!!
Fijne jaarwisseling!
Harry
Ik meende me toch echt te herinneren dat er een keer op het forum een foto verhaaltje stond om de distributie riem en spanroller te vervangen bij een AX (GT). Tevens wil ik nog eens de kleppen stellen. Heeft iemand daar eens een fototopic voor gemaakt?
Ik hoor het uiteraard errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggg graag!!
Fijne jaarwisseling!
Harry
Citrofilus Totallus
Ik heb de fotos van een d riem wissel met motorblok in de auto, kan er wel even een how to van bakken nu....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: distributie vervangen AX GTinj
neem even contackt op met ons dan kom je langs met de spullen of wij leveren ze. dan zetten wij het even erop.Bixie wrote:Hallo,
Ik meende me toch echt te herinneren dat er een keer op het forum een foto verhaaltje stond om de distributie riem en spanroller te vervangen bij een AX (GT). Tevens wil ik nog eens de kleppen stellen. Heeft iemand daar eens een fototopic voor gemaakt?
Ik hoor het uiteraard errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggg graag!!
Fijne jaarwisseling!
Harry
van de gevel autoservice.
www.vandegevelautoservice.nl
Re: distributie vervangen AX GTinj
Bedankt voor het aanbod. Echter ik woon in Emmen. Dus qua benzine kan het niet echt uit en tevens fluit de spanroller zo erg dat ik deze reis niet eens meer met vertrouwen ga beginnen...
Groetjes
Harry
Groetjes
Harry
rally wrote:neem even contackt op met ons dan kom je langs met de spullen of wij leveren ze. dan zetten wij het even erop.Bixie wrote:Hallo,
Ik meende me toch echt te herinneren dat er een keer op het forum een foto verhaaltje stond om de distributie riem en spanroller te vervangen bij een AX (GT). Tevens wil ik nog eens de kleppen stellen. Heeft iemand daar eens een fototopic voor gemaakt?
Ik hoor het uiteraard errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggg graag!!
Fijne jaarwisseling!
Harry
van de gevel autoservice.
www.vandegevelautoservice.nl
Citrofilus Totallus
Zou erg gaaf zijn!!!
Ik ben vooral benieuwd naar hoe je om moet gaan met de spanroller. Met name hoe je de druk op de riem afstelt......of is dat automatisch ingesteld.
Ik heb inmiddels de riem gekocht (GATES) en spanrol. Inclusief 4 nieuwe NGK bougies was ik totaal 88 euro kwijt.
Groetjes en alvast bedankt voor de tips.
Harry
Ik ben vooral benieuwd naar hoe je om moet gaan met de spanroller. Met name hoe je de druk op de riem afstelt......of is dat automatisch ingesteld.
Ik heb inmiddels de riem gekocht (GATES) en spanrol. Inclusief 4 nieuwe NGK bougies was ik totaal 88 euro kwijt.
Groetjes en alvast bedankt voor de tips.
Harry
grietje wrote:Ik heb de fotos van een d riem wissel met motorblok in de auto, kan er wel even een how to van bakken nu....
Citrofilus Totallus
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bixie,
Klik HIER maar eens voor een foto verslag van een koppakking wissel en uiteraard het vervangen van de d-riem met spanrol.
Groetjes, Henk
Klik HIER maar eens voor een foto verslag van een koppakking wissel en uiteraard het vervangen van de d-riem met spanrol.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Henk, hartelijk dank voor deze prachtige fotografische uitleg.Henk Bats wrote:Bixie,
Klik HIER maar eens voor een foto verslag van een koppakking wissel en uiteraard het vervangen van de d-riem met spanrol.
Groetjes, Henk
Erg grappig die anderhalveliter water methode!!! Moet je wel ruimte onder de auto voor hebben denk ik.
Heb je dit gedaan omdat er geen ruimte is voor een momentsleutel?
Bij mij hoeft de kop er niet af. Ik heb eens gehoord dat wanneer je gewoon wat verfmerkjes zet op de tandwielen en riem en vervolgens deze merktekens overzet op de nieuwe je deze 1 op 1 er op kunt zetten (uiteraard met vergrendelde tandwielen).
Ik zal mijn best doen. Wellicht maak ik ook wat fotos.
Groetjes
Harry
Citrofilus Totallus
In de haynes staat:
als de vierkante (spangat) loodrecht onder het boutgat zit, en de riem tussen kruk en nokkenaspoulie een halve slag om kan draaien tussen duim en wijsvinger.....
is hij goed genoeg volgens hun om naar de dealer te rijden...
Ik heb tot nu toe alle d-riemen zo gedaan en de autos lopen perfect.....
als de vierkante (spangat) loodrecht onder het boutgat zit, en de riem tussen kruk en nokkenaspoulie een halve slag om kan draaien tussen duim en wijsvinger.....
is hij goed genoeg volgens hun om naar de dealer te rijden...
Ik heb tot nu toe alle d-riemen zo gedaan en de autos lopen perfect.....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nogmaals dank voor alle informatie.
Ik loop nu tegen een ander probleem aan.......de buitentemperatuur......nodigt niet echt uit om de distributie te vervangen...
De spanrol fluit/piept behoorlijk en ik wil niet lang met vervangen wachten....had ik maar een lekkere warme schuur....
Desondanks iedereen een geweldig 2009 gewenst en een fijne jaarwisseling!!!!
Ik loop nu tegen een ander probleem aan.......de buitentemperatuur......nodigt niet echt uit om de distributie te vervangen...
De spanrol fluit/piept behoorlijk en ik wil niet lang met vervangen wachten....had ik maar een lekkere warme schuur....
Desondanks iedereen een geweldig 2009 gewenst en een fijne jaarwisseling!!!!
Citrofilus Totallus
Niet lullig bedoelt,Bixie wrote:Nogmaals dank voor alle informatie.
Ik loop nu tegen een ander probleem aan.......de buitentemperatuur......nodigt niet echt uit om de distributie te vervangen...
De spanrol fluit/piept behoorlijk en ik wil niet lang met vervangen wachten....had ik maar een lekkere warme schuur....
Desondanks iedereen een geweldig 2009 gewenst en een fijne jaarwisseling!!!!
Maar ik zou ECHT direct je spanrol vervangen als ie fluit
Bij mn TRS vloot ie ook en toen ik hem ging vervangen bleek die ondertussen al vast geslagen
D riem al helemaal gerafeld, dus uhm, net niet te laat, eigenlijk
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Vanmiddag begonnen met de klus.
(voor mij de eerste keer dat ik een distributie doe dus duurt het altijd langer dan de ervaren mensen).
Eerst auto op de garagekrik, wiel er af, zijkap los aan de onderkant (in de wielbak).
Dan computerframe los gemaakt en twee stekkers los, vervolgens computer aan de kant gelegd.
Toen de dynamo los gemaakt en de poelie verwijderd via 3 boutjes.
Dan bovenkap van distributie, middenstuk en tenslotte de onderste kap losgemaakt.
De middelste kap is het lastigst en met name het boutje aan de kant van het schutbord. Ik kon er van geen kant bij dus uiteindelijk met een klein sleuteltje 10 los gekregen en tussen de vingers losgedraaid. (vanuit het zijgat in de wielbak kon ik daar slecht bij (alleen vanuit een hoek en ik mistte een knietje voor mijn dopsleutel.)
Toen de bougies er uit gehaald, auto op de handrem en de poelie er weer opgezet omdat ik daarmee de as kan draaien om het gat van de nokkenas wiel voor het gat in het motorblok te krijgen.
Daarna de M10 bout geplaatst en de dynamo poelie weer verwijderd.
Ik had niet veel tijd vanmiddag dus ga ik morgenvroeg verder. Wellicht maak ik nog wat fotos. Ik heb in ieder geval gecheckt of de nieuwe riem gelijk is aan de oude omdat bij Brezan hier twijfel over was. (103/113 tanden?). Deze Gates die ik had gekocht paste in ieder geval prima.
Morgen ga ik de nieuwe bougies er in doen, de auto in de 5e versnelling zetten, de riem aan de nokkenas kant en de krukaskant (beneden) even merken over de zijkanten. Daarna kan de spanroller er af alsook de riem.
Ik neem aan dat wanneer de auto in de 5e versnelling staat en op de handrem en tevens de bougies er weer inzitten het de andere tandwielen niet kunnen draaien en dus een M10 bout in het nokkenas wiel voldoende is. Uiteraard geeft het merken van de riem wat meer zekerheid.
Nogmaals dank iedereen voor de hulp tot nu toe, vooral de fotoreportage was erg fijn!!!
Greetz
Harry
(voor mij de eerste keer dat ik een distributie doe dus duurt het altijd langer dan de ervaren mensen).
Eerst auto op de garagekrik, wiel er af, zijkap los aan de onderkant (in de wielbak).
Dan computerframe los gemaakt en twee stekkers los, vervolgens computer aan de kant gelegd.
Toen de dynamo los gemaakt en de poelie verwijderd via 3 boutjes.
Dan bovenkap van distributie, middenstuk en tenslotte de onderste kap losgemaakt.
De middelste kap is het lastigst en met name het boutje aan de kant van het schutbord. Ik kon er van geen kant bij dus uiteindelijk met een klein sleuteltje 10 los gekregen en tussen de vingers losgedraaid. (vanuit het zijgat in de wielbak kon ik daar slecht bij (alleen vanuit een hoek en ik mistte een knietje voor mijn dopsleutel.)
Toen de bougies er uit gehaald, auto op de handrem en de poelie er weer opgezet omdat ik daarmee de as kan draaien om het gat van de nokkenas wiel voor het gat in het motorblok te krijgen.
Daarna de M10 bout geplaatst en de dynamo poelie weer verwijderd.
Ik had niet veel tijd vanmiddag dus ga ik morgenvroeg verder. Wellicht maak ik nog wat fotos. Ik heb in ieder geval gecheckt of de nieuwe riem gelijk is aan de oude omdat bij Brezan hier twijfel over was. (103/113 tanden?). Deze Gates die ik had gekocht paste in ieder geval prima.
Morgen ga ik de nieuwe bougies er in doen, de auto in de 5e versnelling zetten, de riem aan de nokkenas kant en de krukaskant (beneden) even merken over de zijkanten. Daarna kan de spanroller er af alsook de riem.
Ik neem aan dat wanneer de auto in de 5e versnelling staat en op de handrem en tevens de bougies er weer inzitten het de andere tandwielen niet kunnen draaien en dus een M10 bout in het nokkenas wiel voldoende is. Uiteraard geeft het merken van de riem wat meer zekerheid.
Nogmaals dank iedereen voor de hulp tot nu toe, vooral de fotoreportage was erg fijn!!!
Greetz
Harry
Citrofilus Totallus
Kan je niet beter gewoon even een klein inbusje in de vliegwiel gat doen?
Dan weet je teminste zeker dat ie niet draait
Dat middelste kapje, laatste boutje doe ik idd altijd met kniestukje vanuit t wiel (maar wiel eraf halen ben ik te lui voor hoor )
succes iig!
Dan weet je teminste zeker dat ie niet draait
Dat middelste kapje, laatste boutje doe ik idd altijd met kniestukje vanuit t wiel (maar wiel eraf halen ben ik te lui voor hoor )
succes iig!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Inmiddels is het klusje geklaard al ging het niet van een lijend dakje...
Ik meende dat ik een dop voor de carterdop had maar helaas niet dus.
Maar ik kwam er achter dat de standaard deurkruk dezelfde grote vierkante as gebruikt. Ik had een oude liggen en heb de as op lengte gezaagd en in de waterpomptang geklemd zoals ook in de eerder genoemde fotoreportage werd getoont.
De spanroller zat zo goed als vast inderdaad....vandaar dat deze floot.
En het vastzetten van de nieuwe met een momentsleutel lukte niet omdat ik deze met dop niet tussen de wielkast en de moer kon krijgen. Echter ik wist nog hoe vast de moer zat en heb hem weer net zo vast gezet...lijkt me goed genoeg.
Niet schrikken maar deze GT inj heb ik in 2000 gekocht voor mijn vrouw die er vooral kleine stukjes mee rijdt. Sinds die tijd is nog nooit de distributie vervangen alsook bougies etc. Dus dit alles maar even gedaan en motorje lijkt soepeler te lopen.
Helaas wel steeds direct naar 2000 toeren bij de koude start (automatisch choke), alhoewel ik me afvraag waarom de motor zo lang blijft lopen op dit hoge toerental.
Nogmaals dank iedereen.
Groetjes
Harry
Ik meende dat ik een dop voor de carterdop had maar helaas niet dus.
Maar ik kwam er achter dat de standaard deurkruk dezelfde grote vierkante as gebruikt. Ik had een oude liggen en heb de as op lengte gezaagd en in de waterpomptang geklemd zoals ook in de eerder genoemde fotoreportage werd getoont.
De spanroller zat zo goed als vast inderdaad....vandaar dat deze floot.
En het vastzetten van de nieuwe met een momentsleutel lukte niet omdat ik deze met dop niet tussen de wielkast en de moer kon krijgen. Echter ik wist nog hoe vast de moer zat en heb hem weer net zo vast gezet...lijkt me goed genoeg.
Niet schrikken maar deze GT inj heb ik in 2000 gekocht voor mijn vrouw die er vooral kleine stukjes mee rijdt. Sinds die tijd is nog nooit de distributie vervangen alsook bougies etc. Dus dit alles maar even gedaan en motorje lijkt soepeler te lopen.
Helaas wel steeds direct naar 2000 toeren bij de koude start (automatisch choke), alhoewel ik me afvraag waarom de motor zo lang blijft lopen op dit hoge toerental.
Nogmaals dank iedereen.
Groetjes
Harry
Citrofilus Totallus
Accu losgehaald tijdens het sleutelen?
Dan is de ecu gereset, zou eerst 's de ecu opnieuw resetten en zichzelf lekker laten inregelen.
Dat was bij mijn d-riem wissel ook het geval.
Dan kan zo'n riem toch best veel hebben als deze 8 jaar lang alleen voor kleine stukjes is gebruikt.
Dan is de ecu gereset, zou eerst 's de ecu opnieuw resetten en zichzelf lekker laten inregelen.
Dat was bij mijn d-riem wissel ook het geval.
Dan kan zo'n riem toch best veel hebben als deze 8 jaar lang alleen voor kleine stukjes is gebruikt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Inderdaad had ik de accu los (volgens Haynes..).
Ik zie wel de auto zich gaat inregelen. Motor lijkt soepeler te draaien dan voorheen. Hij slokte rond 1 op 8 en dat was wel erg dorstig.
En Joost, inderdaad langszaam komt de BX weer op regel. Echter lange werkdagen maken het niet gemakkelijk. 2011 staat nog steeds op de planning als de datum. Ik ben blij dat de regering in ieder geval nog auto's tot 1987 toelaat tot de belastingvrije tariefgroep... Dat zal in 2011 zijn.
Groetjes
Harry
Ik zie wel de auto zich gaat inregelen. Motor lijkt soepeler te draaien dan voorheen. Hij slokte rond 1 op 8 en dat was wel erg dorstig.
En Joost, inderdaad langszaam komt de BX weer op regel. Echter lange werkdagen maken het niet gemakkelijk. 2011 staat nog steeds op de planning als de datum. Ik ben blij dat de regering in ieder geval nog auto's tot 1987 toelaat tot de belastingvrije tariefgroep... Dat zal in 2011 zijn.
Groetjes
Harry
Citrofilus Totallus