Huilend geluid tijdens rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Huilend geluid tijdens rijden

Post by Djoeri »

Sinds gisteren (11/12) hoorde ik wat raar tijdens het rijden, een soort huilend geluid (links)voor bij gas loslaten. Je zou denken een wiellager. Maar hier is iets vreemds. Eergisteren (10/12) heb ik ongeveer 110 km gereden en nergens last van gehad. Dacht dat het misschien aan de weg gelegen heeft (Â6/A1/A9) zijn ze overal een beetje met de weg bezig.

Geluid was hoorbaar na +/- 15 a 20 min rijden, tussen 80-120 km/u en alleen bij gas loslaten, 80=>0 Km/u niets hoorbaar meer. Op de terugweg hier specifiek opgelet en niks meer gehoord (totaal 80 km gereden) erg vreemd.

Zou dit een voorteken van een wiellager zijn? Iemand nog tips voor het vervangen van een wiellager, Prijs?, Howto?, Allebei?, Wat heb je er voor nodig aan onderdelen en (Spec) gereedschap?

Het probleem om het te doen is het niet kan het zelf doen op mijn werk.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Hallo,

Als je het gas loslaat en je hoort een huilend geluid, en je raakt even je gas aan en het geluid is weg is het je versnellingsbak.
Dan zijn er lagers versleten, dit probleem heb ik namelijk ook gehad en vervangen is de goedkoopste optie.

Succes ermee, hopelijk is het toch een lager voor je, is wel wat goedkoper.

groeten Edwin
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Gisteren autootje op mijn werk even op de brug gezet en wiellagers e.d. gecontroleerd, niets kunnen vinden. Eigenlijk best jammer had graag iets willen vinden want dan weet je tenminste wat het is.

En een V-bak zit ik nou niet echt op te wachten. Heb net mijn koppeling compleet vervangen. Kan je weer alles eraf halen en ja het zal een prijzig onderdeel zijn t.o.v een wiellager deze valt best nog mee.

We wachten het maar af of het vaker voorkomt en gaan dan maar verder zoeken.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Huilend geluid tijdens rijden

Post by Rio97 »

Djoeri wrote:Geluid was hoorbaar .... tussen 80-120 km/u en alleen bij gas loslaten, 80=>0 Km/u niets hoorbaar meer.
Ik heb exact hetzelfde gehad, dat bleek een gescheurd aandrijfashoesje.
Daar ook naar gekeken op de brug?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en als we het lijstje aan het vullen zijn het druklager kan ook fluiten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Ja heb naar aandrijfas hoesjes gekeken deze zijn nog goed.

Druklager is tegelijkertijd vervangen met koppeling is denk nog geen maand oud, nou moet ik wel zeggen dat deze wel nog herrie maakt. deze ruist en bij koppeling in is dit weg.
Volgens een maatje van me is dat mijn eigen schuld, schijnt een kwaal te zijn bij imitatie koppeling setjes. Had ik origineel moeten nemen. maarja :lol:
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Laatst had ik ook last van zo'n 'huilend' geluid, zo kan het idd het best omschreven worden...

Dit was bij bij echter wanneer ik juist een klein beetje gas gaf, maar eigenlijk vooral wanneer ik de koppeling intrapte. Stond stil voor een stoplicht met de koppeling ingetrapt en hoorde de hele tijd dat gehuil :?

Dat was afgelopen vrijdag, tot nu toe helemaal geen last meer van gehad.
Voor die tijd is er (toevallig?) wel een aandrijfashoes vervangen.

Ik heb echt het gevoel dat m'n koppeling dan wel versnellingsbak binnenkort naar de gallemiezen gaat... hoor namelijk ook al een maand ofzo af en toe een sissend, krakend, soms zelfs licht knetterend geluid tijdens het rijden, bij een beetje gas geven en bij het op laten komen van het koppelingspedaal.

Hoe kan ik dit verhelpen, klinkt namelijk echt niet goed... :roll:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Het hoeft niet je versnellingsbak te zijn iig. Het is heel normaal dat het geluid weggaat bij gas los nl. Je oefend dan nl geen kracht meer uit op het lager gedeelte. Als je lager dus nog niet heel erg versleten is kan de aandrijfkracht zorgen voor het janken. Maar ook andersom is dus mogelijk. Het lager kan dus bv ook janken zonder kracht erop. Ligt er gewoon aan hoe het lager aan het verslijten is.

Maar denk ook aan andere lagers als spanrol, waterpomp, druklager, dynamo etc.
Staat de dynamoriem op spanning?

Wat ik altijd doe met zulke dingen. Voorkant opkrikken , handrem erop en auto laten draaien in versnelling. Dan iemand gas laten geven en kijken of het geluid te vinden is onder de kap.

Pas wel enorm goed op. Als de auto van de steunen afdonderd dan heb je een serieus probleem. En ook niet onder je kap met je handen als de motor draait. Alleen luisteren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply