Niet meer kunnen starten...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Niet meer kunnen starten...

Post by kickinhard »

Kheb nu meer dan een jaar mijn ax, en op accu vervangen na nog niks aan gehad, altijd starten enz enz... Nu stond ik van de week doodleuk in de file op de A20.. Loopt stationair prima.. Geef beetje gas en toen begon het gedonder... begon super onregelmatig te lopen.. (auto ging beetje schudde) en vervolgens viel die uit om niet meer aan te gaan. Naar vluchtstrook geduwd daar nog paar keer geprobeerd... (moet zeggen dat ik de temperatuur meter altijd in de gaten houden in die stond nog voor het midden). Dus ANWB maar gebelt mee gesleept naar parkeerplaats motorkap open "start maar" dat was dus 1 tik en lopen :) niks meer aan de liep allemaal soepeltjes... Nu wil die dus weeerrrrrr nie starten, accu en startmotor zijn +/- jaar oud.. en doen nog prima hun werk :S Zou iemand me kunnen aangeven waar ik het moet zoeken want kheb hem eigenlijk wel nodig maandag :$..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dit klinkt wel weer es verdacht als een bobine/module combinatie..
maar dat is misschien ook omdat ik daar altijd standaard mee begin..

heb je wat meer info over je AX?
uit welk jaar istie, een 1.1/1.4/1.6? benzine diesel gas waterstof electra?

wat waren verder de symptonen? regende het? stinkt het naar benzine als je doorstart?
Image

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

q01z wrote:dit klinkt wel weer es verdacht als een bobine/module combinatie..
maar dat is misschien ook omdat ik daar altijd standaard mee begin..

heb je wat meer info over je AX?
uit welk jaar istie, een 1.1/1.4/1.6? benzine diesel gas waterstof electra?

wat waren verder de symptonen? regende het? stinkt het naar benzine als je doorstart?
Ow ja sorry is een benzine 1.4 TGS uit 93, Helemaal geen rare geuren ofzo, was ook droog... Wat moet ik testen om ergens achter te komen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

met DIS ontsteking dus..

euhm.. je zou eigenlijk even moeten testen of je auto benzine krijgt.. en of hij vonk krijgt..
benzine/vonk/lucht zijn de 3 basis bestandsdelen voor een werkende motor :)

lucht zal hij wel krijgen..
benzine ==> kan zijn dat je benzinepomp het niet doet (om welke reden dan ook), als je de je luchtfilterhuis eraf haalt en in je injectiehuis kijkt terwijl er iemand start, moet je kunnen zien of er benzine is.. of opseminst kunnen ruiken (gas geven tijdens net starten geeft nog meer resultaat :))

vonk ==> het kan zijn dat je geen vonk krijgt, bijv. door een kapotte bobine of een los draadje oid..
vrij gemakkelijk te testen, mits met zn 2en.. (maar das meestal met sleutelen :))
draai er een bougie uit (welke maakt vooralsnog even niet uit..), stop deze terug in de kabel zodat hij goed contact maakt.. pak een (GEISSOLEERDE!) combinatietang en hou m voorzichtig vast bij de schroefdraad met d tang.. niet te hard knijpen, je wil de draad niet beschadigen!
als er nu iemand start, moet je een goede vonk kunnen zien.

sterkte alvast :P
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...moet je er wel ff bij vertellen dat je bougie dan met de schroefdraad tegen 't motorblok aan moet houden, hè?! ;)
(Anders valt er nog steeds nix te vonken...)

Meer info over de motor:

- motorcode: KDX
- Bosch MA3.0 ECU [0 261 200 772]
- DIS-bobine
- Geen aparte ontsteek-module

Mogelijke oorzaken:
- DIS-bobine stuk
- Koelvloeistoftemp.sensor stuk (maar dan zou ik eerder slecht starten bij koude motor verwachten, maar 't blijft elektronica, hè?! ;))
- ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Temperatuur sensor kan heel goed. (dit is niet dezelfde sensor als die de waarde doorgeeft naar de ecu)

Ging er geen geel lampje branden op het dashboard?

Zo niet, trek de plus van de accu even los, laat hem er een minuutje af en dan weer bevestigen. Dan reset je rijcomputer en wellicht biedt dat een (tijdelijke) oplossing. Als dat een (tijdelijke) oplossing biedt is de kans nog groter dat het een sensor is die niet meer z'n werk goed doet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Tempsensor resulteert in heel moeilijk starten, vaak moet je daar pompend voor gasgeven om hem überhaupt nog lopend te krijgen. Hij houdt dan ook in met koude motor.

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Nou hij vonkte nog als een gek.. Maar heb hem maar bij de garage achtergelaten :oops: Garagehouder was nog aanwezig en die dacht iets aan de brandstof toevoer...

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Nou nog geen 2 weken verder... Samenvatting:

Ik heb 3 keer de ANWB moeten bellen omdat er niet meer mee te rijden was... Hijs 4 keer bij de garage geweest... Ik heb dat ding staan te vervloeken niet te zuinig..

Injectiehuis is 2 keer vervangen, brandstoffilter, relais sensors de computer vervangen... Computer uitgelezen(??? niks) Brandstof pomp en alles gecheckt. Laatste keer ANWB alles na staan meten. Met de onsteking is niks mis. Die dude snapte er op laatst niks meer van.
Stationair wil die nog wel lopen maar bij gas geven is er een denk moment.. Zakt toerental compleet in (afslaan tot gevolg). Af en toe loopt de motor heel vaag (je hoort hem dan duidelijk bij regelen). Maar goed conclusie is dus 4 keer garage (weet nog nie wat de kosten zijn voor nu) maar heb al gezegd zet alles maar terug neem hem wel weer mee. Ik weet inmiddels niet meer wat me opties zijn :) Sloop brengen vind ik ook zonde gezien feit dat het nog prima ding is met 0,0 roest etc. inruilen krijg ik niks voor alsie amper loopt... :(

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

bougies?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Meet even de spanning op de stekker van de brandstofpomp :!:
Die moet echt wel iets boven de 12V zijn. Kan zijn dat de brandstofpomp gewoon niet voldoende spanning krijgt, waardoor 'ie niet genoeg druk opbouwt. In dat geval heb je een bedradingsprobleem.
Kan ook zijn dat de brandstofpomp zelf stuk is. Dat kun je eigenlijk alleen maar testen door er gewoon een andere voor in te zetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

MNM(tm) wrote:Meet even de spanning op de stekker van de brandstofpomp :!:
Die moet echt wel iets boven de 12V zijn. Kan zijn dat de brandstofpomp gewoon niet voldoende spanning krijgt, waardoor 'ie niet genoeg druk opbouwt. In dat geval heb je een bedradingsprobleem.
Kan ook zijn dat de brandstofpomp zelf stuk is. Dat kun je eigenlijk alleen maar testen door er gewoon een andere voor in te zetten.
anwb heeft de achterbank eruit gesloopt pomp gemeten... en als een dokter met een of ander hoortoestel zitten luisteren :roll:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Desondanks wil het feit dat je 'm kunt horen zoemen nog niet zeggen dat 'ie ook daadwerkelijk druk opbouwt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

kickinhard wrote:
MNM(tm) wrote:Meet even de spanning op de stekker van de brandstofpomp :!:
Die moet echt wel iets boven de 12V zijn. Kan zijn dat de brandstofpomp gewoon niet voldoende spanning krijgt, waardoor 'ie niet genoeg druk opbouwt. In dat geval heb je een bedradingsprobleem.
Kan ook zijn dat de brandstofpomp zelf stuk is. Dat kun je eigenlijk alleen maar testen door er gewoon een andere voor in te zetten.
anwb heeft de achterbank eruit gesloopt pomp gemeten... en als een dokter met een of ander hoortoestel zitten luisteren :roll:
Ja ze hebben bij de garage nu vanalles lopen vervangen... Zonder resultaat.. Om nu maar nieuwe pomp aan te schaffen. Khad volgens mij beter 2e hands spullen kunnen kopen, en zelf testen, krijg nog te horen wat de kosten nu zijn aan uren... :?

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Nou toch maar even een kleine update, al mijn originele onderdelen zitten er weer op kort gezegd zijn de volgend onderdelen al uitgewisseld/getest.

- Injectie ding
- Nieuw brandstof filter
- Een bruin relais (links voor)
- brandstofpomp
- En er is wat gerommelt met een sensor

Ik ben momenteel spoor bijster :) Net weer de buurt door gereden niks aan de hand als een naaimachine. Ik ff langs de kant van de weg staan laat de motor op temperatuur komen, en dan begint het gedonder. Gas geven en dan loslaten resulteerd er in dat de toeren onder de +/- 600 komt waardoor die gaat pruttelen en 9 van de 10 keer afslaat. Bij vervolgens weer gasgeven hierna is er ook een denk moment voor dat ie weer op toeren is. Nu begreep ik van iemand dat dit een of andere sensor kon zijn maar welke :? Ik heb ook maar een filmpje geschoten (niet super).

http://www.youtube.com/watch?v=ArIH9WSFD_8

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

bdp sensor bedoelde die denk ik dan...?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

grietje wrote:bdp sensor bedoelde die denk ik dan...?
Zou goed kunnen... Maar dan zou die toch slecht starten enz ?? Daar heb ik geen problemen mee, als ie afslaat is het 1 tikje en lopen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, als de ECU een paar pulsen mist door een brakke BDP-sensor, raakt de hele timing door de war en gaat 'ie op verkeerde momenten onsteken of zelfs helemaal niet (en dan valt 'ie uit).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

MNM(tm) wrote:Mwa, als de ECU een paar pulsen mist door een brakke BDP-sensor, raakt de hele timing door de war en gaat 'ie op verkeerde momenten onsteken of zelfs helemaal niet (en dan valt 'ie uit).
Maar kan dit dan zo specifiek temperatuur gerelateerd zijn ? Waar kan ik die sensor precies vinden? Kheb AX pdf niet echt bij de hand :oops:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Kan zijn dat pas op temperatuur de ECU een ander tabel aanspreekt ofzo?
Het enige rare ervan vind ik is dat de ECU dan niets aangeeft aan storingscodes.

En een sensor, welke sensor heb je het dan over? Heb je de tempsensor al vervangen (en dan wel de goede, 1 is voor meter, 1 is voor ECU)

En als je bougies vonken, vonken ze dan ook op de goede manier?

Lambda waarde oke?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply