Wederom startproblemen AX

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Wederom startproblemen AX

Post by djkoelkast »

Nadat ik de Group 'N Chip heb geïnstalleerd in mijn AX GTi (1992) waren mijn startproblemen voorbij, maar helaas, ze zijn weer terug.
De Labda kabel is wel wat slecht, maar ook als ik die isoleer blijft hij problemen hebben.

Ter illustratie heb ik met mijn telefoon een filmpje gemaakt van wat hij doet. Het motorstoringslampje blijft branden tijdens het starten, pas als deze uit gaat start hij. Als hij dan start is alles in orde en rijdt hij prima, warm start hij daarna ook prima.
De laatste tijd ben ik echt een kwartier bezig om hem aan de praat te krijgen.
Dat de toerenteller zo gek doet is niet altijd zo, maar in dit voorbeeld wel.

Nog iemand wat tips misschien?

http://www.youtube.com/watch?v=Vr3auRUEH2Y
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nou, ik vind sowieso al dat -aan de helderheid van de lampjes die aan zijn / gaan- dat de spanning behoorlijk ver instort tijdens starten.

En door het gedrag van de TT zou ik denken aan een probleem met de BDP-sensor, of de bedrading daarvan.


'k Zou zeggen, probeer eerst eens een versche accu.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Als ik een keer of wat heb geprobeerd te starten zijn de accuklemmen ook behoorlijk warm trouwens. Wat voor Amperage moet die nieuwe accu hebben? Dan haal ik volgende week een nieuwe, deze zit er volgens mij al heel lang in ook.

Waar vind ik die sensor en de bedrading ervan? Dan kan ik daar eens naar kijken.
Wat ik zelf het vreemdste vind is dat hij dan opeens gewoon start en er daarna ook totaal niets meer aan de hand is, tot de volgende dag.

Begin volgend jaar moet hij weer naar de APK en dat laat ik door een vaste monteur doen altijd, ik zal hem sowieso een aantal kabels opnieuw laten aanleggen, maar tot die tijd heb ik toch graag een soort van workaround met de huidige bekabeling (wellicht opnieuw isoleren zoals ik ook bij de labda kabel heb gedaan).
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik heb zelf een Bosch S3 (45Ah, 400A piek) in m'n Volcane gezet, maar da's dan ook 'maar' een alu 1.1i.
'k Denk dat jij er beter een S4 (48Ah, 460A piek) in kunt zetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Accu is volgens mij behoorlijk goed hoor, dat filmpje was al na een poging of 10.
Gisteren was de accu bijna leeg, vandaag wel helemaal. Maar dat komt puur door het vele starten en hij wilde helemaal niet meer aan.

Accu ligt nu op de lader en afspraak met de garage (deze keer een andere garage :P ) is gemaakt.
Toch zou ik het fijn vinden als jullie me wat op weg kunnen helpen met welke kabels ik zèlf al kan nalopen, ik heb wat foto's:

Volgens mij is dit de Labda kabel en daar is de isolatie af, maar opnieuw isoleren helpt niet:
Image
Detail:
Image

Ook dit kabeltje is niet 100%:
Image

en dan nog wat losse foto's:

Image
Image

Grote versies:

Grote foto 1
Grote foto 2
Grote foto 3
Grote foto 4
Grote foto 5

10,2mp, +/- 3-4mb dus behoorlijk groot ;)

Alvast bedankt weer!
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Vind 'm nogal vreemd reageren, onlogische gebeurtenissen.

Meet spanning (over de accu, en zet a.u.b. EERST je multimeter op Voltjes) zonder draaiende motor, met draaiende motor en bij 3000 toeren eens?

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Hij start nu eigenlijk helemaal niet meer.
Ik zal morgen de accu even meten voor ik ga starten, ik heb hem nu aan de lader hangen omdat hij zo goed als leeg was (oliepeil meter ging zelfs knipperen).
Mocht het lukken morgen te starten zal ik hem proberen te meten op 3000 rpm al moet dat een beetje op de gok omdat de kabels niet zo lang zijn en ik alleen ben morgenmiddag :P
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Na een nachtje op de lader geeft de accu 13,14V
Begin van de middag heeft hij zo'n 17 uur aan de lader gehangen, dan zal ik weer een poging doen hem te starten en kijken wat hij dan doet.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

De accu was volgeladen en gaf +/- 13,5V

Tijdens het starten kakte hij terug naar 11,5V (echt tijdens dat de startmotor draait).
Na wat aan alle kabels gerommeld te hebben startte hij eindelijk weer (eureka!).

1000rpm: 13,7V
3000rpm: 13,7-13,9V

Alle* stroomverbruikers aan terwijl auto stationair draait: 11,9-12,9V
* radio, groot licht, ramen, achterruitenwisser + verwarming, verwarming, ventilator op 3, mistlampen

Als de fan aanslaat: 13,5V
Als de fan aan staat, motor uit: 12,9V
Als het contact uit is en niets staat aan: 12,9 - 13,5V
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Oké, je spanning is dus goed. Ben het gewend dat echt ALLES raar gaat doen als de spanningsregelaar defect is, maar dan zou je bij 3000 rpm waarschijnlijk 16-18 V hebben gezien.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Nee, zo hoog heb ik het niet gezien.
Nu start hij trouwens weer iets beter, ik heb wat aan de kabeltjes die naar de bobine lopen gerommeld, ik vermoed dat het daar ergens moet zitten dan.
Ook de toerenteller gaat niet meer heen en weer bij het starten.

Toch gaat 'ie woensdag voor een check weg, want ik vind het maar niks. Ik hoop dat het met het opnieuw aanleggen van een paar kabels verholpen is, want het lijkt mij een storing die geen storing is, bijvoorbeeld door sluiting ergens (bij een sensor bijvoorbeeld?).
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kabelbreuk dus ergens. daarnaast kabels opnieuw isoleren helpt id vaak niet. dit omdat de kabels beschadigd zijn op de kern of aangetast en dus niet goed meer geleiden.
Als je lang start is het normaal dat alles warm word. reken maar eens na hoeveel ampere zo'n startmotor trekt. Zeg 1200W dan trekt hij dus op 12V 100 Ah. Das heel veel zeg maar.

alles wil ook wel raar doen bij te weinig stroom (dynamo kaduuk bv) zoals bij mij eens te bewonderen was. Toerenteller die mee knippert op de richtingsaanwijzers etc. Wat ik dus wil zeggen. Kijk eens of alle onderdelen genoeg spanning hebben. Als er ergens maar 6V over staat terwijl er 12V overheen hoort te staan heb je dus kans dat tussenliggende componenten niet juist werken zoals een relais bv. dat je ontsteking en brandstofpomp aanstuurt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

Morgen gaat hij weg en wil ik in elk geval de door mij gevonden kabels helemaal laten vervangen, dat zijn er tot nu toe 3 (2 zijn er al vervangen bij het vervangen van de bobine/ontstekingsmodule).

Ik ben ook al half op zoek naar een andere auto, maar deze moet natuurlijk wel helemaal in orde zijn, anders krijg ik er geen drol meer voor. Dus het laten herbekabelen van de slechte kabels lijkt mij geen slechte investering.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

djkoelkast
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
Location: Den Helder
Contact:

Post by djkoelkast »

De auto is terug van de garage en er moeten een aantal kabels worden vervangen in de kabelboom en ze wilden dit niet doen.
Ik heb zelf veel te hard een auto nodig dus ik zal deze moeten verkopen.

Het jammere is wel dat hij verder helemaal top is, distributieriem is nog vervangen begin dit jaar, waterpomp ook, banden zijn nog goed, echt op een paar dingetjes na is het een prima auto en als hij start rijdt hij als een trein.
Kop is ook helemaal goed, heb ik onlangs nog een compressietest op laten doen, bougies vervangen, ontstekingsmodule en bobine vervangen, bougiekabels vervangen, Group 'n Chip er in...

Hoeveel zou ik er nog voor kunnen krijgen met dit gebrek (startprobleem) denken jullie?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... Zonde hoor.
Is schorsen geen mogelijkheid?

't Vervelende is gewoon dat ALLE GTI's (multipoint) last krijgen van kabelboom problemen. Geen idee hoe 't komt en w'rom specifiek de GTI er structureel last van heeft, maar 't is wel een feit.

Op zich kan ik best wel een kabelboom reviseren, maar dan zit je wel een tijdje zonder. Jammer genoeg heb ik er ook geen los liggen die je dan tijdelijk zou kunnen gebruiken. (Zou wel handig zijn: een kabelboom reserve hebben, zodat die gerouleerd kan worden...)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

andere kabelboom scoren is de snelste oplossing:
http://link.marktplaats.nl/189597638

http://link.marktplaats.nl/194759410

Post Reply