niet starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

niet starten

Post by Emel »

mijn ax doet het niet meer..

start niet meer!

nou is mijn vraag kan het aan de ecu liggen.
krijgt geen benzine naar mijn mening want slaat niet aan.
en zoals ik hier begreep regelt je ecu de brandstof toevoer en dergelijke.
Electra is drama!

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Mijne heeft het ook, volgens mij blijft het brandstofrelais hangen want ik hoor de pomp ook niet meteen pompen. Gewoon 5x je contact aan en uit zetten, toen sprong de pomp aan en liep ie weer meteen.

Ik heb er enkel met wat koudere temperaturen last van...

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

maar kan dat ook tijdens het rijden vast slaan?

want hij stopde in eens.. deed niks meer..

kon hem nog 2 x starten zodra die in de versnelling kwam en de koppeling opkwam ging die uit!
Electra is drama!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Met dat lekkere herfstweer van de afgelopen paar dagen denk ik eerder aan een versleten v-snaar waardoor de accu leeggereden is.
Doen andere elektrische onderdelen het nog wel en gaat de startmotor rond?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

heb ik ook gehad,... brandstof relais onderling omgewisseld, en hij had er weer zin in...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

voordat je de ecu de schuld geeft: kijk ff of je ecu stroomt krijgt, want zonder doet ie niks :)

en dan kunnen de echte kenners vast wel nog meer systemen noemen die je makkelijk kunt meten....

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Basisprincipe:

lucht + compressie + vonk + brandstof = HIJ DOET 'T!

- Lucht: is meestal geen probleem. Stationair krijgt ie al een beetje en als je op je gaspedaal gaat staan een hele hoop.
- Compressie: Hoor je weerstand als je de motor probeert te starten? Twijfel je, haal er dan een bougie uit en dek het gat grotendeels af met je vinger + start dan (niet helemaal afdekken, want dat doet PIJN en dan heb je een blauwe vingertop). Zuigt+duwt ie? Dan is dat goed.
- Vonk: schroevendraaien met rubberen handvat in een bougiedop, rubberen handvat op de kop leggen, MOOI AFBLIJVEN en dan starten: effe kijken of ie vonkt. als het goed is moet 1-1,5 cm vonk geen probleem zijn (tussen het metaal van de kop en het metalen stuk van de schroevendraaier).
- Brandstof: bank effe optillen en goed luisteren als je het contact aandraait of eventueel brandstofleiding even losschroeven en dan het contact aandraaien. Hoor je een brom of komt er benzine uit?

Kloppen al die dingen, maar doet ie het nog steeds niet? Dan klopt er iets niet, so check again :) Zelfs als de ontsteking niet op tijd staat zou ie zo nu en dan op z'n minst een plof moeten geven.

Zwakke veelvoorkomende punten met dit weer:
- slippende v-riem/multiriem
- falende ontsteking (door vocht)

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

Rio97 wrote:Met dat lekkere herfstweer van de afgelopen paar dagen denk ik eerder aan een versleten v-snaar waardoor de accu leeggereden is.
Doen andere elektrische onderdelen het nog wel en gaat de startmotor rond?
ja alle elektrische onderdelen werken gewoon.

start motor gaat ook rond.

accu is nog goed. v-snaar is inderdaad niet heel goed meer soms piepde die als ik weg reed kwam mede door dit ow zo lekker weertje ja..

falende ontsteking?

hoe moet ik zoiets oplossen andere ontsteking halen?
Electra is drama!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Een spontaan uitvallende auto... dat kan de ontsteking zijn (module/bobine).
Is er bekend wanneer het verdelerkapje voor het laatst vervangen is?
Ik neem dan aan dat het om jouw GT type1 gaat.

Verder het lijstje van Kevin hierboven nalopen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

mijne start ook niet meer, en wat de oorzaak is? :? geen idee.
alle standaard dingen zijn bekeken, volgende stap is het hele zootje doormeten.

vonkt niet, en geen benzine.
startonderbreker is er al vantussen.
ook de dubbelrelais is niks mis mee.

mijn en andermans gedachte:
iets losgeschoten tijdens noodstop.
(echter na noodstop gewoon naar huis gereden zonder problemen, en werkend geparkeerd in het parkeervak)

of kabelboom naar de kl*te doordat spanningsregelaar stuk was, en er ongeveer 18 ipv 12V doorheen ging. :x

als iemand zomaar ingevingen heeft met wat het mogelijk kan zijn gil dan maar raak.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kabelboom kapot omdat er 18V doorheen ging ipv 12V lijkt me erg sterk, de kabels zelf kunnen wel wat hebben, zolang er geen grote hoeveelheden stroom zijn gaan lopen door bv een kortsluiting danzal er weinig mee gebeuren. Electronica zal eerder de geest geven dan de kabelboom zelf.

Zou eerst eens gaan onderzoeken waarom je geen vonk hebt, krijgt de bobine bv wel stroom?

Benzineprobleem idem dito, draait de pomp bij rechtstreeks aansluiten op de accu? zo niet, of een kabelbreuk ergens naar de pomp toe, of pomp kapot.

Geen idee of de ECU de aansturing voor de bobine regelt, de pomp zal zn stuursignaal wel krijgen van de ECU neem ik aan, probeer anders die eens te wisselen.

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

Rio97 wrote:Een spontaan uitvallende auto... dat kan de ontsteking zijn (module/bobine).
Is er bekend wanneer het verdelerkapje voor het laatst vervangen is?
Ik neem dan aan dat het om jouw GT type1 gaat.

Verder het lijstje van Kevin hierboven nalopen.
het is helaas niet bekend wanneer dat kapje vervangen is.waar zit dat kapje dan :P

ben A technische ;)
Electra is drama!

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

zo ik heb zo juist een andere bobine er opgezet want hij vonkt niet!

na dat ik andere bobine erop zette vonkt die nog steeds niet!

wat moet ik nog meer vervangen!

verdelerkapje eraf gehad zag er allemaal goed en nieuw uit.

- Lucht: is meestal geen probleem. Stationair krijgt ie al een beetje en als je op je gaspedaal gaat staan een hele hoop.
Krijgt die genoeg!
- Compressie: Hoor je weerstand als je de motor probeert te starten? Twijfel je, haal er dan een bougie uit en dek het gat grotendeels af met je vinger + start dan (niet helemaal afdekken, want dat doet PIJN en dan heb je een blauwe vingertop). Zuigt+duwt ie? Dan is dat goed.
compressie klopt!
- Vonk: schroevendraaien met rubberen handvat in een bougiedop,
rubberen handvat op de kop leggen, MOOI AFBLIJVEN en dan starten: effe kijken of ie vonkt. als het goed is moet 1-1,5 cm vonk geen probleem zijn (tussen het metaal van de kop en het metalen stuk van de schroevendraaier).
GEEN VONK :(
- Brandstof: bank effe optillen en goed luisteren als je het contact aandraait of eventueel brandstofleiding even losschroeven en dan het contact aandraaien. Hoor je een brom of komt er benzine uit?
benzine stroom eruit zodra contact omgaat.

wat me ook opviel is dat het behoorlijk vettig is in het injectie huis.
Last edited by Emel on WedOct08, 2008 6:36:27 PM, edited 1 time in total.
Electra is drama!

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Als je een DIS-bobine hebt: BDP sensor (zit op je versnellingsbak)

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

jaja ik kwam er zelf niet meer uit dus heb de auto naar de Citroën dealer gebracht..

hij zij dat het aan de module lag zegt mij echter niks wat houd ''de'' module in?

Gr
Electra is drama!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Emel wrote:jaja ik kwam er zelf niet meer uit dus heb de auto naar de Citroën dealer gebracht..

hij zij dat het aan de module lag zegt mij echter niks wat houd ''de'' module in?

Gr
waarschijnlijk de onstekingsmodule, hoop dat ze dan ook gelijk de bobine vervangen hebben, anders zit je waarschijnlijk binnenkort weer

Post Reply