5w40 (Castrol) beter als 10w40???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

5w40 (Castrol) beter als 10w40???

Post by Rikdehaan »

Ik heb laatst bij de garage de olie ververst van mijn ax 1.4diesel. In mijn onderhoudsboekje staat dat er 10W40 (total)in moet, dit vertelde ik ook aan de monteur, alleen die zei dat 5w40 beter was... Is dit waar?

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Ik heb hier op het forum een keer het advies gekregen om Castrol 10W40 GTD Magnatech te gebruiken en dat doe ik sinds 2 jaar, ook in een 1.4 diesel. Inmiddels 60.000 km verder en voldoet echt prima :D
5W40 is volgens mij alleen aan te bevelen bij zeer strenge winters maar ik kan 't mis hebben :oops:
Dat ze Total adviseren is puur uit commerciële/chauvinistische overwegingen, net als Renault dat met Elf samenwerkte...
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

10w40 is een half synteen (op zeer exotische varianten uitgezonderd)
5w40 is een volsysteet.

welke beter is? dat ligt aan de moter/auto/rijstijl enz. Een volsysteet is per defintie meteen beter dan een half.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Laat ik het zo zeggen, in de 106 zit 10w40 en daar ga ik geen verkeerde rommel ingooien :wink:

Michiel
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJul06, 2006 1:13:58 PM
Location: Leiden

Post by Michiel »

5w40 is beter. Dunner bij een koude start, dus betere smering. Kan beter tegen hoge temperaturen. Neemt veel meer roet op. Echter: hoog dispergerend vermogen, oude aankoeksels lossen dus op waardoor je mooie nieuwe synthetische olie vol met roet zit... Dit is op te lossen door de motor eerst te spoelen met flushing oil (kroon oil flushing oil 20w20, half uur stationair laten draaien). Geen angst voor koeksels die loskomen en kanaaltjes verstoppen: is bij mensen met aankoeksels in hun vaten die je behandelt met antistolling ook niet zo... Het koeksel verdwijnt langzaam vanaf de buitenkant.

Wel heb je eerder het risico van lekkende keerringen door de dunnere olie. Maar als hij nu niet lekt zal het nooit veel toenemen.
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Ze zullen in de garage geen 10W40 gehad hebben, maar wel 5W40
Dan is zo'n opmerking te verklaren.
Als er altijd 10W40 ingezeten heeft zou ik er ook 10W40 weer in doen.
Castrol is natuurlijk wel het neusje van de zalm wat olie betreft ;)
Groeten van Henk uut Blesdieke

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Nergens word zoveel verdient als aan olie :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Steenwiekermoat wrote: Castrol is natuurlijk wel het neusje van de zalm wat olie betreft ;)
Ga maar eens wat testen lezen, dan is castrol opeens niet zo goed meer :wink:

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

eigen ervaring zegt soms meer dan testen die geschreven zijn door........
ja door wie eigenlijk ;)
Groeten van Henk uut Blesdieke

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Een AX heeft maar een simpele motor, geen variabele kleptiming, extreem hoge compressie, turbo/compressor of hoge toerentallen.

Ik giet er gewoon de allergoedkoopste olie in, dan maar een keertje vaker vervangen...

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hmmmz, geen goedkope olie voor mij. Daar ben ik toch wat te zuinig voor op m'n ax-je(s). Goede 10w40 van Comma doet het al jaren prima!
AX GTI '91

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Steenwiekermoat wrote:eigen ervaring zegt soms meer dan testen die geschreven zijn door........
ja door wie eigenlijk ;)
(y) mooi gezegt, want de meeste testen vind ik zowiezo nergens op slaan.
al die uitdraaien van auto's , 0 tot 100 in zoveel seconden, ook zo'n onzin,
de ene persoon schakelt sneller dan de ander, of bij een ander toerental dan een ander.
(en bespaar me de opmerkingen over 'The Stig', dank u)

en olie? bij mij gaat er 15w40 in dacht ik :roll: .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Oh nee Duff toch geen 15w40 da`s levensgevaarlijk :)
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En ik gebruik olie van de aldi, en ververs het maar weinig, rijd toch amper kilometers. En die GT gooit alles er toch weer uit, beetje zonde om daar dure olie in te gooien ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Image van de Image :?: :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DuFF wrote::?: :P
:P

Nee, aldi verkoopt ook motorolie :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

Aspeve wrote:Oh nee Duff toch geen 15w40 da`s levensgevaarlijk :)
wat is hetprobleem dan met 15w40
heb het er een tijdje inzitten en geen problemen
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Gevraagd aan de dealer die zeggen 10W40, 5W40 is te dun voor AX kans op lekkage bij je krukaskeering e.d.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply