5w40 (Castrol) beter als 10w40???
Moderators: denny, vtspower, webmasters
5w40 (Castrol) beter als 10w40???
Ik heb laatst bij de garage de olie ververst van mijn ax 1.4diesel. In mijn onderhoudsboekje staat dat er 10W40 (total)in moet, dit vertelde ik ook aan de monteur, alleen die zei dat 5w40 beter was... Is dit waar?
Ik heb hier op het forum een keer het advies gekregen om Castrol 10W40 GTD Magnatech te gebruiken en dat doe ik sinds 2 jaar, ook in een 1.4 diesel. Inmiddels 60.000 km verder en voldoet echt prima
5W40 is volgens mij alleen aan te bevelen bij zeer strenge winters maar ik kan 't mis hebben
Dat ze Total adviseren is puur uit commerciële/chauvinistische overwegingen, net als Renault dat met Elf samenwerkte...
5W40 is volgens mij alleen aan te bevelen bij zeer strenge winters maar ik kan 't mis hebben
Dat ze Total adviseren is puur uit commerciële/chauvinistische overwegingen, net als Renault dat met Elf samenwerkte...
5w40 is beter. Dunner bij een koude start, dus betere smering. Kan beter tegen hoge temperaturen. Neemt veel meer roet op. Echter: hoog dispergerend vermogen, oude aankoeksels lossen dus op waardoor je mooie nieuwe synthetische olie vol met roet zit... Dit is op te lossen door de motor eerst te spoelen met flushing oil (kroon oil flushing oil 20w20, half uur stationair laten draaien). Geen angst voor koeksels die loskomen en kanaaltjes verstoppen: is bij mensen met aankoeksels in hun vaten die je behandelt met antistolling ook niet zo... Het koeksel verdwijnt langzaam vanaf de buitenkant.
Wel heb je eerder het risico van lekkende keerringen door de dunnere olie. Maar als hij nu niet lekt zal het nooit veel toenemen.
Wel heb je eerder het risico van lekkende keerringen door de dunnere olie. Maar als hij nu niet lekt zal het nooit veel toenemen.
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
mooi gezegt, want de meeste testen vind ik zowiezo nergens op slaan.Steenwiekermoat wrote:eigen ervaring zegt soms meer dan testen die geschreven zijn door........
ja door wie eigenlijk
al die uitdraaien van auto's , 0 tot 100 in zoveel seconden, ook zo'n onzin,
de ene persoon schakelt sneller dan de ander, of bij een ander toerental dan een ander.
(en bespaar me de opmerkingen over 'The Stig', dank u)
en olie? bij mij gaat er 15w40 in dacht ik .
Spreken is goud, Ductape is zilver.
En ik gebruik olie van de aldi, en ververs het maar weinig, rijd toch amper kilometers. En die GT gooit alles er toch weer uit, beetje zonde om daar dure olie in te gooien
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
DuFF wrote:
Nee, aldi verkoopt ook motorolie
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).