Citroen AX start niet meer
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Citroen AX start niet meer
Hallo allemaal,
Ik ben op dit forum terecht gekomen, omdat mijn Citroën ax sinds gisteren niet meer start. Ik was gisteren aan het rijden en bij het stoplicht hield hij er ineens mee op. Heb hem weg moeten duwen, want kreeg 'm niet meer aan de praat.
Vervolgens de klep open gemaakt, en zag meteen dat er een aantal onderdelen van de buis aan de luchtfilter los zaten. Tevens zat er een geel stekkertje niet in de zekering. Was erg verbaasd dat deze los zat. Waar is dit 'stekkertje' voor? (zit linksonder de luchtverdeelklep)
Heeft iemand enig idee wat ik na kan kijken? Zal zo even het oliepeil enz nakijken.. hoor graag van jullie.
Bedankt!
Ik ben op dit forum terecht gekomen, omdat mijn Citroën ax sinds gisteren niet meer start. Ik was gisteren aan het rijden en bij het stoplicht hield hij er ineens mee op. Heb hem weg moeten duwen, want kreeg 'm niet meer aan de praat.
Vervolgens de klep open gemaakt, en zag meteen dat er een aantal onderdelen van de buis aan de luchtfilter los zaten. Tevens zat er een geel stekkertje niet in de zekering. Was erg verbaasd dat deze los zat. Waar is dit 'stekkertje' voor? (zit linksonder de luchtverdeelklep)
Heeft iemand enig idee wat ik na kan kijken? Zal zo even het oliepeil enz nakijken.. hoor graag van jullie.
Bedankt!
Ik denk dat een foto geen kwaad kan van het stekkertje
De buizen van het luchtsysteem zitten wel vaker los, dat is niet zo erg (vast zetten kan natuurlijk geen kwaad )
Afslaan bij afremmen + niet meer starten:
- ontsteking (bobine en ontstekingsmodule)
controleer of je een vonk hebt, ik geloof dat je dat kan doen door een schroevendraaier in de bougiekabeldop te doen en dan starten, als je een schok krijgt (of ziet overschieten naar de schroeverdraaier heb je vonkjes haha... Maar daar is vast een betere manier voor...)
- Brandstofpomp
Aanvoerslang heel even los en in een flesje en probeer te starten, geen benzine -> pomp werkt niet (of je filter zit verstopt maar dan is het niet zo plotseling)
- en nog een heleboel andere dingen
Wat trouwens ook wel heel leuk is om te weten:
Wat voor AX, welk jaar?
De buizen van het luchtsysteem zitten wel vaker los, dat is niet zo erg (vast zetten kan natuurlijk geen kwaad )
Afslaan bij afremmen + niet meer starten:
- ontsteking (bobine en ontstekingsmodule)
controleer of je een vonk hebt, ik geloof dat je dat kan doen door een schroevendraaier in de bougiekabeldop te doen en dan starten, als je een schok krijgt (of ziet overschieten naar de schroeverdraaier heb je vonkjes haha... Maar daar is vast een betere manier voor...)
- Brandstofpomp
Aanvoerslang heel even los en in een flesje en probeer te starten, geen benzine -> pomp werkt niet (of je filter zit verstopt maar dan is het niet zo plotseling)
- en nog een heleboel andere dingen
Wat trouwens ook wel heel leuk is om te weten:
Wat voor AX, welk jaar?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het is een Citroën AX 1.1 Spirit DL1 uit het jaar 1989.
Het stekkertje zit trouwens recht boven de buis die naar links gaat van het luchtsysteem.
Ik wil graag je tips uitvoeren,maar heb nog weinig verstand van dit soort zaken. Zal even op zoek gaan naar de bougiekabeldop en de aanvoerslang
bedank alvast.
Het stekkertje zit trouwens recht boven de buis die naar links gaat van het luchtsysteem.
Ik wil graag je tips uitvoeren,maar heb nog weinig verstand van dit soort zaken. Zal even op zoek gaan naar de bougiekabeldop en de aanvoerslang
bedank alvast.
Een oudje !
Dan is er nog een leuke vraag, injectie of carburateur?
(kenteken helpt ook, kan ik het opzoeken)
Dan gaat mijn 2de opmerking misschien nog niet eens op
Dan is er nog een leuke vraag, injectie of carburateur?
(kenteken helpt ook, kan ik het opzoeken)
Dan gaat mijn 2de opmerking misschien nog niet eens op
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Sorry, gedeelte over de brandstof pomp gaat niet op!
Heb net opgezocht, Spirit is carburateur.
Dat veranderd het verhaal iets, behalve op het punt dat als een auto het niet doet je meestal begint met het checken van de ingredienten voor verbranding:
- zuurstof,
- brandstof,
- vonk
Vonk test je dus zoals hierboven beschreven,
brandstof nog steeds door de aanvoerleiding lostemaken en te testen, alleen carb heeft een knikarm (mechanische) brandstofpomp.
En zuurstof, beetje lucht is genoeg
Dit gecheckt weet je als het goed is waar het mis gaat, dan is het nog zoeken naar de oorzaak..
Ik vermoed heel erg de ontsteking, bobine voornamelijk!
Heb net opgezocht, Spirit is carburateur.
Dat veranderd het verhaal iets, behalve op het punt dat als een auto het niet doet je meestal begint met het checken van de ingredienten voor verbranding:
- zuurstof,
- brandstof,
- vonk
Vonk test je dus zoals hierboven beschreven,
brandstof nog steeds door de aanvoerleiding lostemaken en te testen, alleen carb heeft een knikarm (mechanische) brandstofpomp.
En zuurstof, beetje lucht is genoeg
Dit gecheckt weet je als het goed is waar het mis gaat, dan is het nog zoeken naar de oorzaak..
Ik vermoed heel erg de ontsteking, bobine voornamelijk!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Steenwiekermoat wrote:Je hebt er toch nog wel benzine in zitten?
Maaruhm, als het goed is zijn er wel fotos ergens, ik zal even zoeken
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik bedoel natuurlijk de distributieriem. Deze zou volgens hun versleten zijn. Aan de bovenkant zag deze er echter nog goed uit,maar het kan natuurlijk zijn dat de 'tanden' op de riem aan de onderkant versleten zijn. Er zat in ieder geval veel te veel speling in de riem..
Wat kost zo'n grapje volgens jullie?
Heeft het zin om dit te laten vervangen/hoe zouden jullie hiermee omgaan..
Heb de auto nu maar even bij de garage laten staan om er later bij ze op terug te komen. Heb er zelf weinig verstand van dus kan vrijwel niets anders dan aannemen van ze dat het zo is...
bedankt alvast
Wat kost zo'n grapje volgens jullie?
Heeft het zin om dit te laten vervangen/hoe zouden jullie hiermee omgaan..
Heb de auto nu maar even bij de garage laten staan om er later bij ze op terug te komen. Heb er zelf weinig verstand van dus kan vrijwel niets anders dan aannemen van ze dat het zo is...
bedankt alvast
Het kan zijn dat als je driem versprongen is dat hij niet meer start.
Maar als hij versprongen is heb je toch wel een soort knal/geluid moeten horen toen ie afsloeg (alsof je ergens overheen bent gereden)
Je kan het zelf zien, maar daarvoor moeten alle Driem kappen eraf, dan kan je kijken of als je hem blokkeert op je vliegwiel of het blokkeergat bij je nokkenas nog op de zelfde plek zit als het gat in je cilinderkop.
Als dit niet (meer) klopt staat de Driem inderdaad niet goed en dan start ie inderdaad niet.
Overigens is de riem zelf dan niet de boosdoener, maar de spanrol, een rol met het gat niet in het midden die de riem op spanning houd. Deze is dan versleten, niet goed vast gedraaid of zoiezo niet goed gemonteerd.
De garage kan dat riempje best simpel vervangen, kosten aan materiaal zijn volgens mij iets van 100 euro en dan komen er natuurlijk arbeidskosten bij, maar de garage kan je daar een betere schatting over geven.
Maar ik zou wel eerst even vragen of de riem echt vesprongen is... Alleen wat slap hangen stopt ie niet van.... Goed is het niet (!) maar dan start ie wel....
Maar als hij versprongen is heb je toch wel een soort knal/geluid moeten horen toen ie afsloeg (alsof je ergens overheen bent gereden)
Je kan het zelf zien, maar daarvoor moeten alle Driem kappen eraf, dan kan je kijken of als je hem blokkeert op je vliegwiel of het blokkeergat bij je nokkenas nog op de zelfde plek zit als het gat in je cilinderkop.
Als dit niet (meer) klopt staat de Driem inderdaad niet goed en dan start ie inderdaad niet.
Overigens is de riem zelf dan niet de boosdoener, maar de spanrol, een rol met het gat niet in het midden die de riem op spanning houd. Deze is dan versleten, niet goed vast gedraaid of zoiezo niet goed gemonteerd.
De garage kan dat riempje best simpel vervangen, kosten aan materiaal zijn volgens mij iets van 100 euro en dan komen er natuurlijk arbeidskosten bij, maar de garage kan je daar een betere schatting over geven.
Maar ik zou wel eerst even vragen of de riem echt vesprongen is... Alleen wat slap hangen stopt ie niet van.... Goed is het niet (!) maar dan start ie wel....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Als de riem slijtage vertoont aan de kant met de tandjes, zou ik deze zeker laten vervangen als je nog wilt rijden met de auto. Het lijkt aannemelijk dat afgesleten (misschien zelfs verdwenen) tanden ervoor zorgen dat de auto niet start. Het is iig zeker niet goed. Breken van de riem kan voor permanente motorschade zorgen.
Het vervangen van de riem kost zo'n 60 euro aan onderdeleen (distributieriem + spanrol), en reken op 2 arbeidsuren. Euro of 200 in totaal waarschijnlijk. Maar de betreffende garage had toch meteen wel een offerte kunnen doen?
Het vervangen van de riem kost zo'n 60 euro aan onderdeleen (distributieriem + spanrol), en reken op 2 arbeidsuren. Euro of 200 in totaal waarschijnlijk. Maar de betreffende garage had toch meteen wel een offerte kunnen doen?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Je hoort de startmotor dan wel draaien als je probeert te starten?Bosan wrote:We hebben het kapje waar de riem onder zit er al even vanaf gehad. Vervolgens hebben we de auto een keer gestart..
De riem moet dan beginnen te draaien?.. maar dit gebeurde niet.
Vandaar de conclusie van de monteur, dat waarschijnlijk de riem een aantal versleten 'tanden' zou hebben. klopt dit?
Als dat het geval is, maar de distributieriem draait niet, dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat de motor beschadigd is (kromme kleppen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!