GTI hapert..!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

GTI hapert..!

Post by Nitroën »

Ik zit hier met een probleempje. Gister m'n GTI maar es opgehaald uit omgeving Arnhem, blijkt op de terugweg dat ie toch niet zo lekker loopt als tijdens de proefrit leek... :? Motor starten, hij klinkt stationair niet geweldig, het toerental schommelt wat en het geluid klinkt niet constant. Dat nam ik maar voor lief omdat de auto al een tijd had stilgestaan. Maar daar bleef het niet bij.
Rijden in de eerste versnelling, geen probleem. Tweede versnelling: tot 2500 toeren goed, daarna valt de snelheid terug, ik voel veel tegendruk als ik het gaspedaal intrap en de auto accelereert niet zoals ie zou moeten, begint te schokken en te haperen.
Boven de 3500 toeren is dit probleem echter verdwenen. Zelfde verhaal in de derde en vierde versnelling. In z'n vijf vallen de problemen mee, maar hij trekt niet zo snel op als het hoort.
Werd onderweg bv. makkelijk ingehaald door een minder sportieve uitvoering van de ax, terwijl ik het gaspedaal tot op de bodem intrapte...

Kortom: onrustig stationair draaien, veel tegendruk en haperen.
Wat kan dit zijn :?:
Last edited by Nitroën on FriAug15, 2008 7:47:53 PM, edited 1 time in total.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

zelfde probleem hier ... GTI kwaaltje...

Groep N chip schijnt te werken (naar horen zeggen)

Verder kan je proberen wat stekkertjes van de sensoren af te trekken en vervolgens proefrijden (begin met die van het luchtfilterhuis)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Zou het een kwestie kunnen zijn van de kleppen afstellen?
Ik las dat dat al vaker bij deze auto is gebeurd en dat ie daarna veel lekkerder liep en soepeler reed. Want zoals ie nu rijdt voelt het echt niet goed.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

stationair lopen de meeste GTI's onregelmatig, dat is niet zo erg, en met half gas hebben de meeste ook geen zin...... T zijn snelle autos, zo moeten ze ook lopen :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Ok, maar ik had gister dus dat ik zelfs plankte en de auto niet bijzonder snel vooruit ging. Maar het kan er ook best mee te maken hebben dat ie zo lang stilstond. Daar wordt ie vast 'lui' van.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nitroën wrote:Ok, maar ik had gister dus dat ik zelfs plankte en de auto niet bijzonder snel vooruit ging. Maar het kan er ook best mee te maken hebben dat ie zo lang stilstond. Daar wordt ie vast 'lui' van.
Hoe lang heeft 'ie stil gestaan dan?
Controleer eens zaken als:
  • motorolie
  • bougies
  • bougie-kabels
  • klepspeling
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Hij is een jaar geschorst geweest, vanaf 23 mei mocht ie officieel pas weer de weg op. Dus ik neem aan dat er niet veel mee gereden is dat jaar :P Maar ik zal idd eens een aantal zaken bekijken, volgende week ga ik weer naar de monteur toe van wie ik 'm gekocht heb, om nog wat dingen aan het exterieur te doen... Dan laat ik 'm direct nog ff checken.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ik heb precies dezelfde problemen gehad met mijn vorige ax gti.. de problemen zouden opgelost kunnen worden dmv de nokkenas 1 tandje te verdraaien op de nokkenaspoelie, maar daar heb ik geen kaas van gegeten, en ik weet ook niet welke kant je moet verdraaien dusss.. als dat verkeerd gebeurt dan is je blok beschadigd..

ik heb bij MNM(tm) een chip laten maken en die zijn we gaan testen. het resultaat was verbluffend.. een zuinigere en super strak lopende gti met het juiste vermogen (of méér zelfs). Ik had alle sensoren en kabelbomen vervangen om het op te lossen en niks bleek te helpen als die chip.. gewoon met de apk je orriginele chip erin en de rest van het jaar lekker cruissen met een groep N chippie :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Waarom zou je de chip voor de APK moeten wisselen?
Daar kijken ze bij de APK niet naar
Groeten van Henk uut Blesdieke

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Steenwiekermoat wrote:Waarom zou je de chip voor de APK moeten wisselen?
Daar kijken ze bij de APK niet naar
uitstoot!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Ja oke, maar GTI Ruudje schrijft dat hij zuiniger is geworden.
Dus zal de uitstoot ook minder zijn lijkt mij
Groeten van Henk uut Blesdieke

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Steenwiekermoat wrote:Ja oke, maar GTI Ruudje schrijft dat hij zuiniger is geworden.
Dus zal de uitstoot ook minder zijn lijkt mij
Niet noodzakelijk.
Minder brandstof bij gelijkblijvend luchtvolume = minder volledige verbranding en kan dus een hogere / te hoge CO uitstoot veroorzaken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

ik heb precies hetzelfde probleem als topicopener.
en ook ik heb bij MNM een Group N Chip geregeld.

ik zal mijn bevindingen ook op het forum gaan posten.
Image

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Hoe bouw je zo'n group N chip dan in je auto?
En kan ik er dan eventueel ook aan komen via MNM?
Heb er wel belang bij, want dit rijdt echt niet lekker...
Ook start de AX met warmgedraaide motor zeer slecht, soms helemaal niet. Daarbij reageert de auto niet op het gaspedaal.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dan denk ik eerder dat er technisch iets aan de motor / draadboom / een sensor mankeert. De Group-N chip is geen wondermiddel tegen allerhande problemen. De Group-N chip is een uitstekende upgrade van een standaard goed lopende GTI (dus met alle standaard eigenschappen daarvan, zoals rommelig stationair en onrustig "zoeken" rond de 3000rpm).

Kort gezegd maakt de Group-N chip van je motor een GTI-motor, zoals die ècht bedoeld is: rustig mee kunnen rijden, maar als je wilt spelen, dan gáát 'ie ook! Ik blijf dan ook van mening dat de GTI door Citroën maar ff snel in mekaar geflanst is en er nauwelijks moeite is gestoken in de ontwikkeling van de software. Meer met de gedachte van: " 'ie loopt toch? Niet zeuren dan!"

Ook in originele set-up, dus met standaard ECU, moet een GTI gewoon probleemloos kunnen starten. 't Is wel zo dat een GTI wat meer slagen op de startmotor nodig heeft, vanwege de vliegwielsensor en het bepalen van het BDP-punt voor cylinder 1 (die wordt bepaald door de ontbrekende nok in de tandkrans op 't vliegwiel!).

'k Zou dan ook adviseren om eerst eens te kijken naar brandstofdruk, toestand van de injectoren, volledige motordraadboom nakijken (dat is namelijk een standaard kwaal van GTI's: rotte kabelboom!), ...
Pas als 'ie met originele ECU acceptabel start en loopt, dán kun je de overstap maken naar Group-N chip, om 't beste uit je GTI te kunnen halen.

En ja, je kunt zo'n Group-N chip bij mij bestellen (gaarne via PB).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

MNM, bedankt voor je uitgebreide antwoord :)
Ik zal eerst de boel eens na (laten) kijken, en mocht ie dan nog steeds niet lekker lopen/rijden, dan hoor je nog van me.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik wilde al zeggen... GTI's lopen nooit echt mooi, maar wat topicstarter scherts is toch totaal iets anders dan dat ik in mijn GTI ervoer...!

Ik heb trouwens wel ooit een vergelijkbaar probleem gehad, toen was het een gescheurd luchtslangetje naar de ECU.

Denk dat dat topic daarover nog wel vindbaar zou moeten zijn!
Image

Post Reply