met snel motorblok laten keuren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

met snel motorblok laten keuren

Post by ghost88 »

hallo axliefhebbers,

ik ben van plan om een ander blok in mij auto te laten zetten en een btje te laten opvoeren.
nou ben ik benieuwd hoe dat precies zit met de RDW.
ik wil er een SAXO VTS 1.6 16v blok in laten zetten en laten tunen tot minimaal 200 pk. nou ben ik benieuwd wat er nog meer aan de auto aangepast moet worden om hem door de keuring te krijgen.

alvast bedankt voor de reacties

ghost

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Je zal hem opnieuw een bepaalde test moeten laten ondergaan bij de RDW zodat de auto ook op kenteken een 1.6 16v is. Doe je dit niet, kan hij bij een onoplettend apk station wel goedgekeurd worden maar ben je strafbaar en niet verzekerd.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Waar je sowieso mee moet beginnen is heel de remmerij 'zwaarder' maken!
Een goed idee daarvoor is om 't hele onderstel van dezelfde Saxo onder de AX te leggen.

En als je minstens 200pk in vooronder hebt liggen, kun je ook maar beter de bodemplaat verstevigen, met name de plaatsen waar de draagarmen aan 't chassis zitten!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Waar je sowieso mee moet beginnen is heel de remmerij 'zwaarder' maken!
Een goed idee daarvoor is om 't hele onderstel van dezelfde Saxo onder de AX te leggen.

En als je minstens 200pk in vooronder hebt liggen, kun je ook maar beter de bodemplaat verstevigen, met name de plaatsen waar de draagarmen aan 't chassis zitten!
Hij heeft al een GTI he.. dus dan heb je al geventileerde schijven e.d.

Dan is de achteras van een saxo nog steeds geen slecht idee.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hoe ga je die 200pk uit dat 16vtje persen dan?
Freude am Fahren.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ach, da's toch niet zo moeilijk?
  • open luchtfilter: +15pk
  • scherpere nokkenas: +20pk
  • geflowd inlaatspruitstuk: +15pk
  • spagetti uitlaatspruitstuk: +25pk
  • rechte middenpijp: +15pk
  • ander chippie in de ECU: +50pk
  • ...
8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

MNM(tm) wrote:Ach, da's toch niet zo moeilijk?
  • open luchtfilter: +15pk
  • scherpere nokkenas: +20pk
  • geflowd inlaatspruitstuk: +15pk
  • spagetti uitlaatspruitstuk: +25pk
  • rechte middenpijp: +15pk
  • ander chippie in de ECU: +50pk
  • ...
8)
Je vergeet de brulpijpuitlaat nog: +150 pk
AX GTI '91

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

200pk uit een 16V kan wel, maar atmosferisch denk ik niet..
Een blokje compleet getuned van A t/m Z haal je max. 180pk mee atmosferisch.

ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

Post by ghost88 »

hij heeft standaard als ik het goed heb 120pk

met een:
turbo
spaghetti
nokkenas
ecu

kom je toch al een heel eind
en dan de kleine dingetje er nog bij en er zijn ook vast wel dingen die ik vergeet. dus die 200 pk moet zeker wel lukken

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Browny wrote:200pk uit een 16V kan wel, maar atmosferisch denk ik niet..
Een blokje compleet getuned van A t/m Z haal je ong. 180pk mee atmosferisch.
Drom, zonder turbo niet haalbaar. Met turbo wordt het een prijzige aangelegenheid...
Freude am Fahren.

ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

Post by ghost88 »

turbo wil ik er zoiezo op hebben.
eerder dat en de rest niet dan andersom.
en het geld is gewoon sparen he. dan duurt t maar wat langer maar het gaat zeker gebeuren.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

ghost88 wrote:turbo wil ik er zoiezo op hebben.
eerder dat en de rest niet dan andersom.
en het geld is gewoon sparen he. dan duurt t maar wat langer maar het gaat zeker gebeuren.
Ok dan, zou wel heel vet en snel zijn.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Turbo gaat prima en zonder grote aanpassingen (wat je groot noemt trouwens..) tot een pk of 230.
Atmosferisch zie je ze zo nu en dan met 185-190 pk, in Engeland loopt er één met meermaals aangetoond 197 pk (in een 106 GTI).

Maarrem... zou gewoon een complete RDW-test laten doen. Als je het kan bekostigen om een 16V te laten tunen tot 200 pk kan dat er ook nog wel bij...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Browny wrote:200pk uit een 16V kan wel, maar atmosferisch denk ik niet..
Een blokje compleet getuned van A t/m Z haal je max. 180pk mee atmosferisch.
het kan wel .. :wink:

Peugeot 106 S16 MAXI Kitcar
Motor:
algemeen: 4-cilinder lijn 16V
Inhoud: 1.6 liter
Max. vermogen: 235 PK / 173 kW
Max. toerental: 9200 tpm (Begrensd)
motormanagement: Vrij programmeerbaar MMS

http://www.htsrallyteam.nl/history/maxi.php

zoek ook eens naar bic 106 op youtube :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heheh.. idd TTF, denk alleen dat je voor die paar pk's boven de 200 regelmatig moet rebuilden ;)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

kevin.broke wrote:Heheh.. idd TTF, denk alleen dat je voor die paar pk's boven de 200 regelmatig moet rebuilden ;)
ja, Pk's is niet zo moeilijk te krijgen hoor. 250 krijg je er atmosferisch ook nog wel uit. Veel belangrijker is dat je wat met de PK's kan en dat is nu net het probleem. als je auto alleen maar trekt tussen de 6000 en 9200 toeren is het niet echt meer een fijne auto zeg maar. Daarnaast kun je beter een goed koppelverloop hebben daar heb je veel meer aan dan Pk's.

je weet wat ze zeggen. PK's verkoop je auto's mee, newtonmeters winnen races!
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply