Rijden zonder motorolie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heb ook weleens zonder olie gereden, met mn allereerste sport. Ging na een paar maanden toch maar weer eens olie peilen (en daar zaten ook weken tussen dat ik gemiddeld 1 op 6 reed, niet doordat ie slecht was afgesteld maar omdat ik dan continu liep te trappen). Moest uiteindelijk meer dan 3 liter bijvullen :lol:

Blokje heeft daarna nog ong. 20.000 km gelopen voor ik m weg deed, geen problemen gehad.

Overigens: de TU5 staat bekend om wat olieverbruik. Zit m altijd in de klepsealtjes..

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Mwa, de kans op motorschade zal wel meevallen, als er op je peilstok wat gespetter zat werd het in ieder geval wel rondgepompt.
Altijd meer PK's dan jou!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.
Freude am Fahren.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.
Image

My Cars <98>.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Henri106 wrote:
arnie wrote:
Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.
Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.
Dan ben ik nu wel benieuwd naar de argumenten voor wèl en niet her-gebruiken van de lagerschalen...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: TueMar18, 2008 10:11:37 PM

Post by gompy58 »

ik sta er wel van te kijken dat een blok met zo weinig olie er gewoon weer in kan gaan.. :?

met zo'n minimale hoeveelheid heb je toch geen olie druk meer of ben ik nu gek ? Geen olie druk betekent volgens mij dat in iederr geval ook je nokkenassen geslepen worden :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Iemand in de buurt hier heeft een ax met een 1.4 gti mp blok erin.
door mijn broertje samen met hem gekocht

Was door ons heel basic tijdelijk aangesloten zodat hij alleen liep.
geen temp meter e.d

Hoe dan ook laatst was het ding zo enorm heet gelopen dat het blok gewoon deels was vastgelopen erdoor (ding werd dus heet zonder hij het wist, deels doordat hij in de stromende regen aan het rijden was).

Ding laten afkoelen, kvs erin gegooit ontlucht en hij reed weer perfect, geen rook of wat dan ook.

Maargoed dat blok heeft al meer dan 30.000 km continue trappen en rammen overleeft en verbruikt tot op heden geen druppel olie. Onverwoesbaar.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou inmiddels is het blok eruit en heb ik wat foto's gemaakt. Hele foto sessie staat op mijn wie=wie.

Belangrijkste stukje ook hier even:

Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.

Image

Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.

Image

Image

Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.

Image

Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.

Image

Lager.

Image

Maar hoe kun je nu ooit zien hoeveel olie dit blok gaat gebruiken. Niet zeker. Kop eraf halen en voor de zekerheid klepseals vervangen? Die olie moet toch ergens heen gegaan zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Alles ligt nu helemaal uit elkaar. Kop ligt eraf.

Wat moet ik allemaal vervangen.

Ik ga nu vervangen:

- Koppeling / drukgroep
- Kopbouten
- Koppakking
- Kop vlakken
- Klepseals
- Kleppendeskel Pakking
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Thermostaat
- Aandrijfaskeerringen

Distributie, spanrol en waterpomp zitten er net nieuw op. Dat zet ik gewoon terug.

Wat mis ik aan deze lijst waar ik nu makkelijk bij kan.

Koppelingskabel werd ook aangeraden. Alleen nog ff uitvinden hoe die van je pendaal los gaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Krukaskeerringen.
Altijd meer PK's dan jou!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

nokkenaskeerringen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nokkenaskeering zit toch in zo'n koppakkingsset?

Krukaskeering... Iemand een foto waar die zit?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Image
Rechtsonder in beeld. Voor deze kant moet je de krukaspoulie verwijderen.
Voor de andere kant moet je het vliegwiel demonteren om erbij te komen.
Altijd meer PK's dan jou!

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Motorolie :wink:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Rooney wrote:Motorolie :wink:
en kvs
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Weinig motorolie

Post by MrBBQ »

Ik heb ook wel eens met teweinig olie, het begon bij rotterdam in een paar slingerbochten, toen ik bij ongeveer leiderdorp kreeg ik een soort vastloper, kreeg hem ook niet meer gestart en het rond 02;30 uur toen ben ik naar huis gelopen ongeveer 3,3 uur lopen.... hellaas waren mijn ouders thuis en waren de mobile telefoon nog erg duur.( praat over 16 jr geleden.) S`avonds mijn auto opgehaald met mijn vader, moest eerst nog werken tot 17;00 uur. Mijn lagerschaaltjes waren dus versleten, ik heb he toen met mijn vader weer gemaakt. Ik had toen een opel D-kaddet uit `83 .

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

MNM(tm) wrote:
Henri106 wrote:
arnie wrote:
Mark wrote:Hmm. Net zo goed de onder en bovenkant eraf trekken alssie eruit ligt dus. Kun je tenminste alles goed bekijken.
Let wel, dat als je alles loshaalt, je ook alles moet vervangen. Krukasschalen kun je niet loshalen en nog eens gebruiken.
Jawel hoor dat kan ! Geen enkel probleem.
Dan ben ik nu wel benieuwd naar de argumenten voor wèl en niet her-gebruiken van de lagerschalen...
Je kan ze hergebruiken zolang je ze maar op dezelfde plek terugzet. Lagers worden niet gecomprimeerd of zo.
Je kan beargumenteren of het niet beter is ze te vervangen als alles er toch afligt maar das een ander verhaal.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb er maar 1 losgehaald. En dus op dezelfde plek teruggedraaid. Weet niet wat ze nieuw kosten. Zie het nut er niet zo van in als ze er nog goed uitzien. Maak toch ook bijna geen kilometers.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

volgens www.partsbase.nl kost een set drijfstanglagers nog geen 15 euro bruto (voor een 16v) 8v staat er niet bij.. maar lijkt me dat die niet veel duurder zijn..

dus voor de centen hoef je het niet te laten :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply