Benzinepomp vervangen ivm 1.6i motor en wat vage draden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Benzinepomp vervangen ivm 1.6i motor en wat vage draden

Post by Mark »

Van het weekend even mijn achterbank uit de ax en uit de 106 getrokken.

Bij de ax zitten de benzinepomp en vlotter in apparte gaten in de achterbank. Benzinepomp heeft 2 draden. Vlotter 3 draden.

Bij de 106 zitten er wel 2 gaten in de achterbank maar 1 is gewoon afgedopt. De benzinepomp en vlotter zijn 1 geworden. Met 5 draden eraan. Ik zal nog wel foto's posten. Maar heeft iemand wel eens een benzinepomp uit een 106 1.6i 1997 in een AX uit 1994 gehangen?
Last edited by Mark on MonJul07, 2008 10:09:32 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

nog niet geprobeerd, maar waarom zou je moeilijk doen? Sloop gewoon de vlotter van de 106 pomp af en hang de boel in de AX tank, alleen de pomp aansluiten en het werkt.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De vlotter kan ik net zo goed laten zitten op de pomp dan. Gewoon niet aansluiten. Maar zoals je op de foto ziet zien ze er wel heel anders uit.

AX Pomp

Image

106 Pomp

Image

Image

Image

Image

Lijkt erop alsof het ook heel anders vastzit. Die draden is nog wel uit te komen. Dikte van de benzineslangen lijkt ook anders. Moet ik ff nameten.

En dan nog een toevoegingetje:

Was vrijdagavond met chris even het motorblokje van de 106 inspecteren toen we bij losse draden zagen zitten die van de brandstofpomp zouden moeten zijn?

Dit komt uit het scherm van de passagierskant:

Image

Die gele draad is de pomp. Als ik die loshaal valt de motor bijna meteen uit. Die blauwe is dik en staat altijd 12volt op. Ook met contact uit. Die dunne groene zegt me ook niks. Ik weet bijna zeker dat deze draden af zijn geknipt met het erin zetten van de ZX motor. Toen hadden we ook problemen dat de brandstof pomp niet aanging.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

het kan heel goed zijn dat de diameter van het pomphuis en de bovenrand van de pomp uit de 106 zo zijn dat het wel past onder de ring met gaten uit de AX. dan gewoon de pakking ovezetten en netjes vastdraaien.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

past de tank van de 106 er niet onder ?
Image

My Cars <98>.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Geen idee. Daar heb ik geen artikelnummers van. Maar dat vind ik sowieso wel erg ver gaan. Kijk eerst wel of de huidige benzinepomp het trekt. En anders een GTI pomp erin.

Echt bizar een ax 1.1i/1.4i benzinepomp kost inkoop 16euro. Een GTI pomp 159euro!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

een tank wisselen gaat toch niet ver ? als je dan toch bezig ben doe het gelijk goed !

Een SP pomp werkt niet goed op een MP motor !
Image

My Cars <98>.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Raar wij hebben hier een witte ax staan welke oorspronkelijk een type 1 1.1 was, met nu een 1.4i gti mp blok welke prima draaid :)

maar zou een pomp van een 106 xsi niet makkelijker passen?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

AX heeft een 43liter tank en de 106 een 45liter tank. Dat zal dus niet passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Drake wrote:Raar wij hebben hier een witte AX staan welke oorspronkelijk een type 1 1.1 was, met nu een 1.4i gti mp blok welke prima draaid :)

maar zou een pomp van een 106 xsi niet makkelijker passen?
Ik heb alleen ervaring met de 16V ;) maar die liep niet lekker met de SP pomp ! en de 1.3 rallye ombouw liep ook niet goed met 1.1 sp pomp !

Wel pas bovenin overigens toen ging hij arm lopen en licht inhouden !
Image

My Cars <98>.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mark wrote:...En anders een GTI pomp erin.
Henri106 wrote:Een SP pomp werkt niet goed op een MP motor !
...een GTI = een MP. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

ik heb de pomp uit z'n behuizing gehaald en in de standaard behuizing van de ax teruggezet. Op de een of andere manier wilde de 306-pomp anders niet goed passen. De originele vlotter van de ax gebruik ik trouwens nog.
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

peter wrote:ik heb de pomp uit z'n behuizing gehaald en in de standaard behuizing van de AX teruggezet. Op de een of andere manier wilde de 306-pomp anders niet goed passen. De originele vlotter van de AX gebruik ik trouwens nog.
Hmm. Dan ga ik maar eens kijken en vergelijken. Zag die 306 pomp er van boven hetzelfde uit als de 106 pomp van mijn foto?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat kan natuurlijk ook gewoon het pompje zelf overzetten zonder de behuizing.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Mark wrote: Hmm. Dan ga ik maar eens kijken en vergelijken. Zag die 306 pomp er van boven hetzelfde uit als de 106 pomp van mijn foto?
jep,misschien dat jij wel de 106 pomp inclusief behuizing goed in de tank kan plaatsen, maar bij mij paste het niet, en alleen het pompje overzetten was geen enorme klus, dus misschien nog wel de beste optie :)
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zo vandaag de 106 pomp eruit gehaald. Wel een ranzig werkje. Je komt hoe dan ook onder de benzine... Maar goed ging vrij simpel.

Wat foto's.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De 106 heeft echt schroefdraad op de benzinetank. De AX heeft dat niet. Best appart trouwens dat er geen losse stroomcontacten in de benzine zitten. Je moet er ook geen vonkje krijgen.

Maar de complete 106 pomp gaat dus nooit passen.

@peter. Zie deze pomp er hetzelfde uit als bij jou? Oftewel zal dit gaan lukken om van 2 pompen 1 te maken?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

De pomp ziet er inderdaad hetzelfde uit, dus dat moet lukken :)
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb je toevallig nog foto's gemaakt hoe je dat precies voor elkaar hebt gekregen? Of tips? Dat slangetje ziet eruit alsof het muurvast gaat zitten tussen het pompje zelf en de behuizing.

Is het verstandig een axpomp van de sloop te halen of meteen op je eigen pomp proberen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Nee, geen foto's. Gewoon beginnen met open schroeven, je ziet vanzelf hoe het moet. Op de 106 behuizing kan je geweld gebruiken aangezien je die toch niet gebruikt. De ax-pomp is gemakkelijk uit elkaar te halen zonder de boel te slopen, stekkertjes en slangetjes overzetten en klaar ben je :)
Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Mark wrote:Zo vandaag de 106 pomp eruit gehaald. Wel een ranzig werkje. Je komt hoe dan ook onder de benzine... Maar goed ging vrij simpel.

Wat foto's.

<knip>

De 106 heeft echt schroefdraad op de benzinetank. De AX heeft dat niet. Best appart trouwens dat er geen losse stroomcontacten in de benzine zitten. Je moet er ook geen vonkje krijgen.

Maar de complete 106 pomp gaat dus nooit passen.

@peter. Zie deze pomp er hetzelfde uit als bij jou? Oftewel zal dit gaan lukken om van 2 pompen 1 te maken?
Een in de brandstofpomp heb je gewoon vonken hoor tijdens de werking, maakt overigens niet uit verder. Je hebt in de tank nooit de goede brandstof/lucht verhouding om tot een ontbranding tekomen! Vandaar gewoon de contacten zo.
Image

My Cars <98>.

Post Reply