remmen achter

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

remmen achter

Post by snowy1871 »

Ola,
Ik heb een AX 1.1 uit 1994. Heb hem vandaag laten keuren en helaas is hij afgekeurd op de achterrem. (voetrem). Achteraf vergeten te vragen welk wiel het betrof. Afijn het volgende: Heb vervolgens de wielen verwijderd, de naafbout losgedraaid en de remtrommel verwijderd (moet zeggen dat het tot nu toe erg gemakkelijk ging... en dat voor de eerste keer) Heb al aardig in andere topic zitten neuzen en daaruit bleek dat het nogal eens een gevecht kan zijn om de remtrommel los te krijgen..
Goed vervolgens keek ik naar de remschoentjes en daar zat nog redelijk wat voering op (rechts 3.4 mm en links 4.2 mm) Nu weet ik niet wat de minimale maat van de voering moet zijn. Misschien dat iemand dat weet.
Hierna keek ik, na een tip van een ander, naar de stofhoesjes (die kleine rubberen hoesjes aan weerszijde van de cilinder) van de wielremcilinder. Aan de buitenzijde helemaal droog. Toen ik met een schroevendraaier de hoesjes voorzichtig opzij schoof kwam er vocht (ik denk olie) uit. Dit was aan beide zijden het geval. Nu heb ik gehoord dat dat niet zo moeten en dat de remcilinder niet goed meer is. Even gebeld en bleek dat deze dingen 55 euri de stuk zijn. Klopt het dat de cilinders kapot zijn, zijn deze te repareren en weet iemand een goedkoper adresje? Ik hoor het graag.

Gr. Marco

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Aan de ene kant denk ik ja, als er olie uit komt, niet goed...

Terwijl aan de andere kant, dat hadden mijn AXen ook en die voetrem was gewoon goed.

Volgens mij kon je die cilinder testen, maar ik weet even niet hoe...

maaaaaar, wat ik zou doen, beide remvoeringen even los, alles weer even glad/soepe/gangbaar maken (aan beide kanten!) en dan is het meestal wel goed.

Tenzij je cilinder echt stuk is natuurlijk.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Snowy, heb dit bedragje van de dealer opgegeven gekregen of ben je naar een onderdelenboer gegaan? Lijkt me toch ff het proberen waard want dat is natuurlijk een bedrag van niks. Ik zal morgen es ff bellen naar mijn leverancier wat ze daar kosten.........

Groet'n

Inge
mijn autootjes:
MB 420SEL, 307D van '78, Diplomat V8, MR2, Alfa 155TD, Peug 307 HDI, Rolls Silver Shadow, Jag XJ6...........ach er is er altijd wel 1 die het doet :)

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Missmr2 wrote:Snowy, heb dit bedragje van de dealer opgegeven gekregen of ben je naar een onderdelenboer gegaan? Lijkt me toch ff het proberen waard want dat is natuurlijk een bedrag van niks. Ik zal morgen es ff bellen naar mijn leverancier wat ze daar kosten.........

Groet'n

Inge
Heb naar een onderdelenboer gebeld. Hem inmiddels ook al zelf zitten neuzen en kwam ze nu voor rond de 30 euri tegen. Dat scheelt al heel wat. Ik wil alleen zeker weten dat ze kapot zijn. Klopt het dat er achter die stofhoesjes geen olie mag zitten? En wat is de minimale dikte voor de remschoenvoering? Denk trouwens dat ik eerst hetgeen grietje opperde gaat proberen. Eerst alles eens lekker schoonmaken met remmenreiniger, dan ff een schuurpapiertje over de voering en gelijk laten herkeuren. Kan er maar weer doorheen zijn...

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

grietje wrote:Aan de ene kant denk ik ja, als er olie uit komt, niet goed...

Terwijl aan de andere kant, dat hadden mijn AXen ook en die voetrem was gewoon goed.

Volgens mij kon je die cilinder testen, maar ik weet even niet hoe...

maaaaaar, wat ik zou doen, beide remvoeringen even los, alles weer even glad/soepe/gangbaar maken (aan beide kanten!) en dan is het meestal wel goed.

Tenzij je cilinder echt stuk is natuurlijk.
Alleen de voeringen eruit of ook de cilinders er uit halen en schoonmaken? Zou het ook zo kunnen zijn dat er lucht in de remleidingen zit? Gaat hij dan slechter remmen?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ontluchten moet je ook altijd even doen ja.
Cilinders niet los halen, geeft zo'n olie zooi

Gewoon die veertjes even loshalen en alles binnen in weer even roest/aanslag vrij maken. Als alles soepeler beweegt remt ie ineens ook veel beter achter. Maar doe dus wel beide kanten, anders heb je weer verschil.

Slecht remmen is rarara geen afkeur, rem verschil daarintegen wel....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hoeveel km heeft de AX inmiddels al gesnord?
Lekkende remcilinders zijn geen uitzondering als het richting de 140 / 150 dzd km gaat.
Vervang dan meteen de remschoenen als dat nog niet eerder is gebeurd, die gaan niet heel veel langer mee.
Weet je voor jaaaaren dat je achterremmen in orde zijn ;)

Kost wel een paar centen, maar kan je echt een hoop ellende schelen.

link hbase.nl

Toen ik bij mijn vorige AX alleen de remcilinders had vervangen zagen de remschoenen er een half jaar later zo uit: link foto
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Rio97 wrote:Hoeveel km heeft de AX inmiddels al gesnord?
Lekkende remcilinders zijn geen uitzondering als het richting de 140 / 150 dzd km gaat.
Vervang dan meteen de remschoenen als dat nog niet eerder is gebeurd, die gaan niet heel veel langer mee.
Weet je voor jaaaaren dat je achterremmen in orde zijn ;)

Kost wel een paar centen, maar kan je echt een hoop ellende schelen.

link hbase.nl

Toen ik bij mijn vorige AX alleen de remcilinders had vervangen zagen de remschoenen er een half jaar later zo uit: link foto
Heeft er 115 opzitten. Linksachter is 2 jaar geleden vervangen omdat de schoenen verrot waren. Is toen bij de garage gedaan. (aldus vorige eigenaar) neem aan dat hij ze toen allebei heeft vervangen. Is het verschil in dikte van de voering mogelijk de rede voor het verschil?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb nog complete remmen van mijn AX liggen uit 1994. Vlak voordat ik het naar 4gaats had omgebouwd heb ik alles vernieuwd. Splinternieuwe lagers, remcylinders en remschoenen. Staat te koop.

Image

Image

Nieuwe lagers, cylinders en schoenen reken maar uit...

Ik moest het vernieuwen omdat ik zo graag een handrembocht wilde maken en de hele remvoering verrot trok. Heeft er hooguit 2000km onder gezeten. Daarna kwam het 4 gaats onderstel. Voor 100 euro mag het weg.

Dat het er meteen weer zwart uit zit heb je nou eenmaal met remmen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Verschil in dikte van de voering geeft geen remverschil.
Het fijt dat er remolie achter je stofhoesjes van de remcilinders zit is duidelijk een kwestie van lekke wielremcilinders.
Je kunt twee dingen doen, nieuwe wielremcilinders monteren of de wielremcilinders reviseren.
Dit houdt in:
Cilinders uithonen en rubbers vervangen, waren altijd revisisetjes voor te koop.
Let er wel op dat het voor het juiste type wielremcilinders is.
Wat je ook doet, vervangen of reviseren, ook altijd er voor zorgen dat je remvoering gangbaar is. Dit kun je ook gewoon tijdens normaal onderhoud even doen.
het kan ook nog zijn dat je remvoering hard is geworden, leeftijd probleem. Schuur de voering wat op, in ernstige gevallen zul je de voering moeten vervangen.

succes er mee

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Steenwiekermoat wrote:Verschil in dikte van de voering geeft geen remverschil.
Het fijt dat er remolie achter je stofhoesjes van de remcilinders zit is duidelijk een kwestie van lekke wielremcilinders.
Je kunt twee dingen doen, nieuwe wielremcilinders monteren of de wielremcilinders reviseren.
Dit houdt in:
Cilinders uithonen en rubbers vervangen, waren altijd revisisetjes voor te koop.
Let er wel op dat het voor het juiste type wielremcilinders is.
Wat je ook doet, vervangen of reviseren, ook altijd er voor zorgen dat je remvoering gangbaar is. Dit kun je ook gewoon tijdens normaal onderhoud even doen.
het kan ook nog zijn dat je remvoering hard is geworden, leeftijd probleem. Schuur de voering wat op, in ernstige gevallen zul je de voering moeten vervangen.

succes er mee
Bedankt voor je reactie. Ga inderdaad alles weer eens lekker gangbaar maken. Zelf reviseren zie ik niet zitten. kan voor 60 euri nieuwe cilinders kopen. De remvoering die er nu nog op zit is nog goed (denk ik) en tevens nog maar 2 jaar oud. Vorige eigenaar reed 6 tot 8000 km per jaar. Laat het nog weten.

@ Mark. Ga eerst dit even proberen. Is minder gesleutel! Mocht het nu helemaal spaak lopen kan ik altijd nog op jou remmen terugvallen. Maar bedankt in iedergeval.

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Nou de reparatie is gelukt. Ging erg gemakkelijk, waren er 1 1/2 uur mee bezig. Was met nog iemand. Het enige wat nog het meeste werk was waren de wartels van de remleiding. Man wat zaten die vast. Hebben nu in ieder geval niet meer de originele vorm.. Maar goed als het goed hoeven die nooit meer los. Bedankt voor alle info en er kan nu een slotje op.

Post Reply