benzinepomp krijgt geen stroom

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX_Bert
Vlotte starter
Vlotte starter

benzinepomp krijgt geen stroom

Post by AX_Bert »

Hallo

Toen ik mijn ax onlangs wilde binnenzetten wilde hij gewoon niet meer starten. Na wat zoekwerk zijn we er achter gekomen dat het 'wellicht' de benzinepomp is.

Bij het aanleggen van het contact krijgt deze maar ongeveer 1sec stroom, en dan is het terug gedaan...
Bij het proberen met een rechstreekse stroomdraad tussen de batterij en de pomp wilde hij ook niet starten. Of moet het circuit ergens ontlucht worden?

Ik meet een stroom van 8 a 9A als ze draait, is dit normaal? (ik hoor ze wel niet)

Waar lopen die gele draden van die pomp naartoe, zodat we verder kunnen zoeken?

We hebben al een beetje benzine rechstreeks in het injectiehuis gegoten, en toen had hij zin om te starten.
Alvast bedankt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hoe heb je die stroom gemeten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AX_Bert
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by AX_Bert »

Voltmeter aangesloten op de fiche die toekomt aan je benzinepomp en ondertussen de auto laten starten (in de mate van het mogelijke, zijnde de startmotor laten draaien)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Is de pomp niet gewoon overleden?

Pak even 2 draadjes, prop er 1 van brandstofpomp in de + stekker direct naar je accu en 1 in de - kant van de stekker, naar je accu
dan moet je hem horen aanslaan (hoef je je auto niet voor op contact te zetten!)

De pomp zoeft nogal, dus dat hoor je wel.

Het gele draadje heeft verschillende manieren om te lopen, hangt er vanaf wat voor ax van welk bouwjaar je hebt.

Maar hij gaat hoe dan ook naar je startrelais.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AX_Bert
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by AX_Bert »

De benzinepomp zou je dus wel degelijk goed moeten horen? Want bij het rechtstreeks aansluiten van de pomp op de batterij krijg je dus indd geen reactie...
Iemand toevallig geen benzinepomp op overschot liggen voor een AX type 2?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Als je het heel heel zeker wilt weten dat je geen stille pomp hebt, toevoer leiding loshalen in een flesje stoppen en de brandstof pomp stroom geven ;)

Brandstof pomp zou ik even van de sloop halen, willekeurige AX (zijn volgens mij allemaal het zelfde, ook type 1/2..)

Achterbank zitting omhoog trekken, de meeste buitenste dop achter bijrijdersstoel lostrekken, zit een ring met 7 kleine boutjes.

Boutjes loshalen, leidingen loshalen (stroomt wel wat benzine uit maar dat is te verwaarlozen ;)) stekkers los en eruit trekken ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Je hebt een voltmeter aangesloten maar Amperes gemeten?
Als je eigenlijk bedoelt dat je een voltage hebt gemeten en dit is 8V is dit wel heel erg laag en waarschijnlijk gewoon je accu te leeg.

Ff testen dus met een andere auto ernaast en met startkabels zou ik eerst ff doen voordat je een nieuwe brandstofpomp gaat zoeken.
Kost je een paar minuten en scheelt je misschien flink wat euro's.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Even toelichten, ik was er bij :)

Ik heb dus de amperemeter in serie gezet met de pomp, dus ik heb wel degelijk amperes gemeten.
Is 8A niet wat aan de hoge kant om gewoon wat brandstof op te pompen?
Ik hoorde ze ook niet draaien.

Er hangde een oplader aan de batterij die voldoende stroom kan leveren om zelfs met een platte batterij een auto te starten, dus spanning had die genoeg.

Welk relais is het startrelais? (vooral dit moet ik weten :P)
Ik heb in het zekeringkastje de verschillende relais er eens uitgehaald, en waar er een schematje opstond heb ik hem eens uitgemeten. Maar zonder schema (en verdere voorkennis) kon ik verder niet veel doen.

Het vreemde is ook, dat er toch wel eventjes spanning opkomt. Ook hoor je ergens een relais aantrekken, en direct erna terug terug niet meer. (klik klak geluidje)

Misschien heeft het ene het andere gesloopt?
Zekeringen zijn ok.

grtz

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Radiant »

Dat de pomp weer uitschakelt na eventjes is normaal (dat hoor je ook als je in een werkende AX je contact aanzet, *bzzt klik* onder je achterbank).

Je hoofdrelais is een klein doosje onder je ECU.

Geen idee of 8A goed is, het feit dat er stroom loopt zou wel betekenen dat je pomp elektrisch OK is. Toevoerleiding lostrekken zou ik zeggen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Radiant wrote: het feit dat er stroom loopt zou wel betekenen dat je pomp elektrisch OK is.
Juist niet toch ?

Als hij stroom krijgt maar niet pompt, is ie juist stuk *-)

Startrelais is idd een dubbel relay onder je ECU
=

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Radiant »

grietje wrote:
Radiant wrote: het feit dat er stroom loopt zou wel betekenen dat je pomp elektrisch OK is.
Juist niet toch ?

Als hij stroom krijgt maar niet pompt, is ie juist stuk *-)

Startrelais is idd een dubbel relay onder je ECU
Stroom krijg je niet, stroom gaat lopen ;) Ik bedoel dus dat er geen draadje kapot is in de pomp, want dan zou je geen stroom zien lopen en dat er ook geen kortsluiting in zit want dan zou je heel veel stroom moeten zien lopen (of eerder een kapotte zekering eigenlijk :P ). Zou dat het geval zijn, zou je nu al kunnen zeggen dat de pomp kapot is.

Omdat er wel stroom loopt verklaar ik de pomp nog niet kapot, daarom dus ff kijken of er ook daadwerkelijk benzine uit komt ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Nou, als ik + en - direct op een brandstof pomp zet en hij doet niets, issie toch echt stuk ;)

Dat zou ik toch echt eerst eens gaan proberen

Dat is namelijk makkelijk en goedkoop om te vervangen.

Startrelays is veel kutter, en draadproblemen wil je helemaal niet (meegemaakt)
=

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Nou, als ik + en - direct op een brandstof pomp zet en hij doet niets, issie toch echt stuk ;)

Dat zou ik toch echt eerst eens gaan proberen

Dat is namelijk makkelijk en goedkoop om te vervangen.

Startrelays is veel kutter, en draadproblemen wil je helemaal niet (meegemaakt)
Dat hebben we geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Ik weet dat je een diesel moet ontluchten als hij zonder diesel is gevallen. Zou het niet kunnen dat hij dan ook ontlucht moet worden?

Bij een mechanische pomp hoeft het niet, maar ik weet niet van een elektrische? (ook niet zeker?)

De pomp van mijn GTI is ook onhoorbaar trouwens. (wel nog mijn hoofd niet dichtbij gehouden)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ook bij elektrische brandstofpomp hoef je niet te ontluchten.
De pomp hangt immers IN de tank, alwaar 'ie zelf de benzine oppompt, om 't onder druk naar voren te stuwen. Eventuele lucht wordt daardoor dus vanzelf uit 't leidingwerk geperst.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

bleh, daar had ik een beetje op gehoopt :D

Bert, ik denk dat je best eens die leiding losmaakt aan het injectiehuis en kijkt of er nu wel degelijk benzine uitloopt.
Welke van de 2 is trouwens de toevoerleiding? :s
Het is een bosch injectiesysteem.

En kan je het startrelais eenvoudig uitmeten?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

citrofenwick wrote:bleh, daar had ik een beetje op gehoopt :D

Bert, ik denk dat je best eens die leiding losmaakt aan het injectiehuis en kijkt of er nu wel degelijk benzine uitloopt.
Welke van de 2 is trouwens de toevoerleiding? :s
Het is een bosch injectiesysteem.

En kan je het startrelais eenvoudig uitmeten?
Nogmaals, luister

Haal die aanvoerleiding los, is zeer duidelijk welke dat is hij heeft namelijk een pijl richting je injectiehuis, en de retourleiding een pijl terug ;)

Doe die in een leeg flesje.

Pak een loss accu, en zet DIRECT + en - op je brandstofpomp (onder je achterbank)

Zit er geen benzine in je flesje? Hoera, brandstofpomp overleden

Zit er WEL benzine in je flesje, dan is dat je probleem iig niet.

Probeer het dan nog een keer (flesje legen), maar geef de brandstof pomp ALLEEN +...

Benzine in je flesje? Dan is je massapunt ook in orde.

Dan moet je het dus zoeken in je bedrading of startrelays.

Maar probeer eerst dit, dan kan je teminste dingen uitsluiten....
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Om verder te gaan, als je brandstof pomp braaf benzine pompt en je massa punt is ook goed...

pak een draadje en prop die in de + stekker van je brandstofpomp,

en trek deze door tot aan je startrelays, douw hem daar even klem in de goede aansluiting, en probeer te starten. Als ie het doet, draadbreuk!

Doet ie het dan nog niet, is het EN je pomp niet, EN je massa punt niet EN je bedrading niet... Dan zal het t relays wel wezen ;)

Ik heb het zelfde probleem gehad, en bij mij bleek het in de bedrading te zitten, ook zo getest, is nog geen 5 min werk.
=

AX_Bert
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by AX_Bert »

Owkei,

bedankt voor de support, ik kijk er zo vlug mogelijk naar (zal jammerlijk genoeg achter het weekend zijn, want'k heb een feestje dat ik moet voorbereiden. 't Is trouwens nog niet zo gemakkelijk om te zien welke de aanvoerleiding is en welke de afvoer (aan het injectiehuis toch niet), aan de benzinepomp zelf staan er echter wel overduidelijk pijltjes. Anders eventjes daar wat prutsen met een extra slangetje, zou wel moeten lukken.

Fenwick, alsik daar geen oplossing in vind, zal je nog es moeten langskomen om die bedrading te testen hoor! :wink:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Dat is vaag want op de pomp horen geen pijltjes te staan, daar ishet onduidelijk, en op injectiehuis staan altijd pijlen.....
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Image

Zoals uit de foto blijkt is de voorste slang de aanvoerleiding.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply