AX VOLCANE gekocht.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

AX VOLCANE gekocht.

Post by Femkem »

Ik heb een volcane gekocht uit 1995.
Deze mooie auto heb ik een paar dagen in mijn bezit.
Een paar dingen die niet horen :
Hij lekt en de motor maakt een apart rommelend geluid bij het wegrijden. Dat zou evt met de koppeling te maken kunnen hebben. De garage heeft mij er garantie op gegeven. Zij konden het mij niet vertellen. Boven de 40 km/u ongeveer rijd deze AX geweldig.

Wie kan mij verder helpen, wat zou het geluid kunnen zijn en wie heeft dit ook gehad?

Ik heb in principe geen verstand van deze auto, terwijl we al 2 keer eerder een ax hebben gehad.... Embarassed Dus ik heb boeken besteld Laughing

Ervaringen en tips zijn welkom.

Zal binnenkort wel ff een foto plaatsen.
AX VOLCANE Eigenaar.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Klinkt niet alsof het zo hoort! Lekken is sowieso geen goed teken, afhankelijk waar het lekt. Dus waar lekt het? En waar komt het gerammel volgens jou vandaan?

Lijken me trouwens problemen die het garagebedrijf op mag gaan lossen!
AX GTI '91

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Je zou eigenlijk moeten proberen je niet zo makkelijk af te laten schepen door de garage. Maar kijk eens onder de auto waar het lekt, dan weten we al meer.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Het kan inderdaad zoveel zijn.

ten eerste, wat lekt ie? ;)
olie, benzine, KVS, remolie, ruitenwisservloeistof :P

En waar lekt ie dat? Olie bij dynamo of v bak is bijv niet zo'n ramp, terwijl olie bij het koppaking hoekje of remvloeistof of KVS wel ernstig zijn!

Benzine lekken is niet leuk, maar dat is meestal simpel te verhelpen.

Stotteren, tja, als de koppaking eruit ligt, dan schokt ie ook..... loopt ie op minder dan 4 cilinders en dat kan erg rommeld klinken.
Het kunnen ook motorsteunen zijn; alhoewel dat meer bij achteruit is, aandrijfassen, maar dat is meer in bochten (of je hoort het gewoon niet als je harder rijd door het motor geluid....)

Ik geloof er niet in dat ze het niet kunnen vinden, eigenlijk
techniek van een ax is zo simpel, je mag jezelf geen garage noemen als je dat nog geen eens na kan lopen....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

Post by Femkem »

Hij lekt Olie... 2 kanten voor, dus dat kan de koppakking wel zijn denk ik.

De dichtbijzijnde optie naast dit forum is even bij een andere garage langs gaan deze week.. voor een second opinion...

Bedankt voor de reacties alvast :D Dat maakt een ax eigenaar blij :o
AX VOLCANE Eigenaar.

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Dat gerammel met optrekken is waarschijnlijk jouw drukgroeplager, dit heb ik namelijk ook gehad.

De 1nige oplossing is de koppeling compleet vervangen inclusief de lagers.

Succes met het zoeken naar de oplossing :wink:
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Fast eddie wrote:Dat gerammel met optrekken is waarschijnlijk jouw drukgroeplager, dit heb ik namelijk ook gehad.

De 1nige oplossing is de koppeling compleet vervangen inclusief de lagers.

Succes met het zoeken naar de oplossing :wink:
Koppelingsplaten hoeven dan echt niet perse, als die nog netjes zijn. Als de drukgroep niet teveel gesloopt is, had je die ook nog wel kunnen gebruiken en alleen een nieuw lagertje hoeven te halen.
Als de koppelingsplaten/drukgroep al ver heen zijn kun je het inderdaad beter in 1x vervangen.
Altijd meer PK's dan jou!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nu heb ik ook een auto met drukgroeplager die geluid maakt, alleen dit geeft een beetje schrapend geluid als je je koppeling loslaat..... Als je wegrijd hoor je dat allang niet meer want geluid van de motor komt er dik overheen...

rammelen vind ik iets anders :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Hij koppelt wel goed verder?
Altijd meer PK's dan jou!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als de garage je er garantie op heeft gegeven zou ik er lekker mee terug gaan en het ze op laten lossen. Een beetje olie "kwijtraken", soit, het is een Franse auto, maar als ie op twee plaatsen lekt (en misschien wel een probleem heeft met de koppakking) kun je ze best vragen om de boel voor je te fixen. Dito voor de rare geluiden. Beide reparaties zijn bepaald niet de goedkoopste dus zelfs als ze er eentje onder garantie oplossen scheelt het je al een boel geld.

Wel vreemd overigens dat een garage zegt "ik weet niet wat dit voor geluid is". Moet wel eerlijk toegeven, daar heb ik me ook mee laten afschepen toen ik m'n eerste AX kocht. Andere garage vond (na wat proberen, dat wel) een roestig wiellagerkogeltje. Had ie niet mee goedgekeurd mogen worden bij de garage die 'm me met een nieuwe APK had verkocht. Maar goed, het is goedgekomen met het autootje en hij brengt me al 4 jaar overal naartoe...
Kijk uit, een Cactussssss

Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

Post by Femkem »

grietje wrote:Nu heb ik ook een auto met drukgroeplager die geluid maakt, alleen dit geeft een beetje schrapend geluid als je je koppeling loslaat..... Als je wegrijd hoor je dat allang niet meer want geluid van de motor komt er dik overheen...

rammelen vind ik iets anders :P
Je kunt het denk ik ook wel vergelijken met schrapen...
AX VOLCANE Eigenaar.

Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

Post by Femkem »

Bas_S wrote:Hij koppelt wel goed verder?
Hij koppelt wel goed verder... :)
AX VOLCANE Eigenaar.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

dit heb ik ook, alleen bij wegrijden vanuit stilstand in z'n 1, en daarna is het over..

een rare rammel vanuit het motorruim.... en ook die van mij trekt verder gewoon goed en ik merk verder niks eraan.

dan weet ik bij deze wat mogelijk ook bij mij de oorzaak kan zijn :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Maak maar eens een foto van de lekkage op de motor

Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

Post by Femkem »

DuFF wrote:dit heb ik ook, alleen bij wegrijden vanuit stilstand in z'n 1, en daarna is het over..

een rare rammel vanuit het motorruim.... en ook die van mij trekt verder gewoon goed en ik merk verder niks eraan.

dan weet ik bij deze wat mogelijk ook bij mij de oorzaak kan zijn :)
Wat voor AX heb jij?
AX VOLCANE Eigenaar.

Femkem
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: MonJun30, 2008 11:05:56 AM

Post by Femkem »

Guido_AXGT wrote:Maak maar eens een foto van de lekkage op de motor
Deze week zal ik ze maken... zit aan de binnenkant ook een platic plaatje.. kunststof, linksboven als je in de kap kijkt ,z al daar ook wel een foto van maken..
AX VOLCANE Eigenaar.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Femkem wrote:
DuFF wrote:dit heb ik ook, alleen bij wegrijden vanuit stilstand in z'n 1, en daarna is het over..

een rare rammel vanuit het motorruim.... en ook die van mij trekt verder gewoon goed en ik merk verder niks eraan.

dan weet ik bij deze wat mogelijk ook bij mij de oorzaak kan zijn :)
Wat voor AX heb jij?
Duff heeft een AX Furio, dat is een soort volcane maar dan met een 1.4 motor (en een wat andere interieur enz)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

grietje wrote:(en een wat andere interieur enz)
wat uitvoering zijn de VOLCANE en FURIO exact gelijk! alleen de 1.1 of 1.4 motor maakt het verschil tussen respectievelijk de VOLCANE of FURIO.

ze heten bijvoorbeeld in Engeland niet voor niets FORTÉ 1.1 en FORTÉ 1.4 ;)

Post Reply