LPG

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

LPG

Post by G2 »

Ondanks problemen met huidige AX-je (die we als 2e auto gebruiken), zie andere bericht van mij, ben ik toch mal van die wagen. Zozeer zelfs, dat ik serieus loop na te denken om onze Honda civic op LPG-g3, om te ruilen voor een AX. Aangezien ik voor mijn woon-werk verkeer ruim 100 km per dag rij, is gas de meest economische oplossing.

Nu hoor ik de meeste mensen zeggen dat het niet loont een installatie van 1200-1300 euro in een auto van 800 euro. Nu heb ik eens zitten rekenen, als ik de gasinstallatie in 2 jaar afschrijf, hou ik aardig wat geld in m'n zak tov de honda, of een ax op benzine. Dan wordt het niet alleen leuk om AX te rijden, het wordt dus ook economisch aantrekkelijk.

Vraag:
- zijn er mensen die ervaring hebben met LPG in AX. Qua ruimte (zou de achterbank er eventueel uit willen halen, rij toch met max 2 pers. in auto), maar belangrijker nog, technisch gezien. Voor de duidelijkheid, met de 1.1 injectiemotor (1.4 zal ongetwijfeld leuker zijn, maar ook aanzienlijk duurder in wegenbelasting)
- zijn er goedkopere manieren om gas in te bouwen dan genoemd bedrag van 1300 Euro. Maw kan ik hier zelf wat aan doen (met bijv. onderdelen van de sloop)

Groet,

Gert

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wegenbelasting gaat volgens mij helemaal niets omhoog met een G3 installatie. Dit omdat de AX zo licht is.

Gastank is tegenwoordig meestal in de vorm van het reserve wiel. Maar ja die zit onder de auto. Maar goed een tank past ook in de kofferbak.

Alleen heeft de AX van zichzelf al een vrij zwakke koppakking. Ik weet niet of die ooit al vervangen is... Maar met gas wordt de cylinderkop heter. En de kans op een lekke koppakking groter. Voor de rest is het natuurlijk keihard lachen bij de pomp. Zelfs op LPG loopt een 1.1i denk nog wel 1:11 / 1:12.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ht=#100605


Dyane69 heeft of had een AX op LPG, ik kan me herinneren dat deze eind vorig jaar te koop stond??

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Ha, ze bestaan dus wel! Het mooiste is natuurlijk om er 1 met LPG-installatie te kopen.

@Mark: Als ik zelf installatie inbouw, wordt het een oude installatie, geen G3. G3 is namelijk fiks duurder. Duurt veel te lang voor ik dat er uit heb. Ik weet niet of die 1:11/12 een ervaringsgetal is, want ik had eigenlijk veel zuiniger verwacht. Ben van 1:17 op benz. uitgegaan, met 10% extra verbruik voor gas, kom je rond 1:15 uit. En ja, de koppakking is 400 km geleden vervangen. Maar hoe zit het met je kleppen? Moet hier nog iets aangepast worden, of zit dat standaard bij de installatie?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik denk niet dat het zo simpel werkt...
Als je al een G3 hebt kun je die het beste gewoon helemaal naar z'n einde rijden.
Een AX is ook op benzine al een van de goedkoopst rijdende auto's die je kunt bedenken en dus is de financiele inhaalslag om een LPG installatie eruit te halen vrij groot.
Een niet-G3 installatie kost je meer in de wegenbelasting en is lastiger goed rijdend te krijgen in een injectie motor. Je zit bovendien met het keuren van de installatie etc.
Begin eerst gewoon eens met het opvragen van een paar inbouw-offertes bij een stuk of 3 gasboeren, dan heb je een echt idee van de kosten na inbouw.
Een AX zal al beginnen met een flinke km-stand hetgeen de levensduur niet bepaald zal bevorderen, de kop-problemen liggen dus snel op de loer.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat AX op LPG rendabel is, het risico op hoge onderhoudskosten lijkt me te groot.
LPG is ideaal voor een nieuwe auto, die kun je namelijk gewoon relatief onderhoudsarm binnen 150 à 200.000 financieel helemaal "op"rijden. Maar ook daar zie je vaak dat de problemen beginnen na die termijn, als de auto bij de 2de eigenaar is aangekomen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Die Civic blijven rijden is natuurlijk verreweg het goedkoopst, aangezien die al een G3 installatie heeft. Wegenbelasting van die auto is minder dan van een 2e hands AX met een gewone lpg installatie.

Bovendien zit in die Civic waarschijnlijk een AG DGC installatie. Die is erg eenvoudig van opbouw en er kan relatief weinig kapot. 2 zwakke punten zijn de relais in de gascomputer en het voorste membraan van de verdamper. Dit is, als je zelf alleen de onderdelen vervangt, niet duur. Als je daarover nog iets wilt weten, dan hoor ik het wel.

Als je weer iets anders koopt met een lpg installatie is dat relatief duur, bovendien weet je nooit precies wat je krijgt. Van die Civic weet je nu al vanalles.

Natuurlijk kan je de AX fijner vinden rijden en/of mooier vinden. Als ik een Civic zou hebben om langere stukken mee te rijden, dan zou ik de stoelen vervangen (dat zijn zo'n beetje de slechtste waar ik ooit in gezeten heb) en dan gewoon lekker doorkachelen. Naar mijn idee is het verder een goede, degelijke auto. Die motorblokken, als het geen Vtec's zijn, kunnen (net als de AX motoren) goed tegen LPG, dus kunt er lang plezier van hebben.

Post Reply