verlagen en andere velgen tegelijk, advies graag

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

verlagen en andere velgen tegelijk, advies graag

Post by citrofenwick »

hallo,

Ik ben bezig met mijn GTI te verlagen en kom nu net een setje velgen tegen die ik zalig mooi vind.
Ik vrees enkel wat voor aanlopers...

Er komen normaal veren onder van +-3cm verlaging die ik asap ga bestellen en op de poten ga laten steken.

De specificaties van de velgen:
de steek is : 4 x 108
verdere gegevens: 15"inch groot en 8"inch breed.
bandenmaat: 195/50 R 15
ET: 20 of 25 (komen van een saxo)
http://www.german-wheels.com/images/fel ... tlg-16.jpg

Iemand zei met dat die banden getrokken zijn, en die velgen dus breder dan 195 zouden kunnen zijn, dus ik maak me wat zorgen.

Kan iemand me helpen aub?
Valt het te riskeren om door te doen met verlagen en meteen andere veren te steken en dan die velgen te testen?
Of het boeltje eerst met originele veren terug ineensteken en zo testen.
(zie mijn ander topic)

Wat zijn dan de mogelijke oplossingen als ze aanlopen?
Ik hoorde al zaken zoals het ruitewissersproeierbakje verplaatsen, en iets achteraan aan de bumper veranderen?

Alvast hartelijk bedankt!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk... Dat dat zeker niet past zonder aanpassingen...

Ik twijfel ook sterk over de ET waarde, kan zo gauw even niet bedenken wat ik heb en normaal is maar volgens mij moet je bij 20 spoorverbreders hebben?

3 cm verlaging is niet zoveel, maar voor 15 inch en 195 moet je zeker je skirtrandjes achter afslijpen, je bumpersteun achter stukje omvouwen,

Tankje idd weghalen (anders klapt ie met insturen er tegen aan)....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Ik denk... Dat dat zeker niet past zonder aanpassingen...

Ik twijfel ook sterk over de ET waarde, kan zo gauw even niet bedenken wat ik heb en normaal is maar volgens mij moet je bij 20 spoorverbreders hebben?

3 cm verlaging is niet zoveel, maar voor 15 inch en 195 moet je zeker je skirtrandjes achter afslijpen, je bumpersteun achter stukje omvouwen,

Tankje idd weghalen (anders klapt ie met insturen er tegen aan)....
Buh, dacht ik al :(
In zijn mailtje stond het volgende over de ET-waarde:
"de Et-waarde is 20 of 25, dacht eerder 25 maar ze gaan zeker op een Citroën (hebben al eens gepast op Citroën saxo)"

de omtrek zelf is trouwens niet zo veel meer:

Image

En van die skirts blijf ik eerlijk gezegd wel liever :?

En zou het zonder verlaging kunnen lukken?
En als ik enkel de voorkant verlaag?

Sorry voor al mijn vragen
:oops:
bedankt!

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

een verlaagde ax met 15 inch en et 20 gaat aanlopen.. de velg mag niet breder zijn dan 5,5J en maximale bandenmaat is 195/45/15.. jen zult een velg met ET 15 moeten vinden, anders gaat het niet lukken vrees ik :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

GTi Ruudje wrote:een verlaagde AX met 15 inch en et 20 gaat aanlopen.. de velg mag niet breder zijn dan 5,5J en maximale bandenmaat is 195/45/15.. jen zult een velg met ET 15 moeten vinden, anders gaat het niet lukken vrees ik :wink:
Oh dat is echt balen, ik had me al zo op die velg verheugd :(
En als ik hem niet verlaag?

bedankt trouwens om even te komen kijken
Last edited by citrofenwick on TueJun03, 2008 9:55:45 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als ET 15 normaal is.... Kan ET 25 wel gemonteeerd worden maar alelen met spoorverbreders, toch?

ET is de afstand middenvelg tot montage punt... als dat groter word komt de velg verder naar binnen...?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:Als ET 15 normaal is.... Kan ET 25 wel gemonteeerd worden maar alelen met spoorverbreders, toch?

ET is de afstand middenvelg tot montage punt... als dat groter word komt de velg verder naar binnen...?
Naar wat ik al opgezocht en gehoord heb heeft een GTI een ET-waarde van 20 en met die velgen die ET-waarde 25 hebben zouden ze zelfs 5mm te ver naar binnen staan. (ja toch he?)
En 5mm mocht denk ik nog zonder spacers?

bronnen:
http://zulu.messageboard.nl/13091/viewtopic.php?t=203
http://www.tigrafreaks.nl/post.php?acti ... uote=55549


en nog een gelijkaardig draadje:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 49d3b3a331

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

T gaat niet om mogen, het gaat om passen :P:P

Als je Et te groot is en je velg te ver naar binnen komt gaat ie aanlopen tegen je binnenscherm (volgens mij heb ik ET 30 op mijn velgen, 3 gats gewoon... 2 cm spacers achter en 5 mm voor....)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Dan zal ik ze maar uit mijn hoofd zetten :cry:
Ahja, wie weet staan mijn originele velgen al mooier met 3cm verlaging.

(die gaan toch niet aanlopen hé? :evil: )

thx

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

grietje wrote:T gaat niet om mogen, het gaat om passen :P:P

Als je Et te groot is en je velg te ver naar binnen komt gaat ie aanlopen tegen je binnenscherm (volgens mij heb ik ET 30 op mijn velgen, 3 gats gewoon... 2 cm spacers achter en 5 mm voor....)
En dat aanlopen tegen binnenscherm kan je dus oplossen met spacers, maar dat neemt niet weg dat ie waarschijnlijk op allerlei andere punten ook gaat aanlopen :P

Achterscherm uitrollen en dan kan t wel :P:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:
grietje wrote:T gaat niet om mogen, het gaat om passen :P:P

Als je Et te groot is en je velg te ver naar binnen komt gaat ie aanlopen tegen je binnenscherm (volgens mij heb ik ET 30 op mijn velgen, 3 gats gewoon... 2 cm spacers achter en 5 mm voor....)
En dat aanlopen tegen binnenscherm kan je dus oplossen met spacers, maar dat neemt niet weg dat ie waarschijnlijk op allerlei andere punten ook gaat aanlopen :P

Achterscherm uitrollen en dan kan t wel :P:P
Achterscherm uitrollen is vet, maar te duur/ingrijpend en zo raak ik vast niet gekeurd :P

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

je kunt met een gerust hart spacer monteren van 5mm.. de bovenstaande theorie over aanlopen aan de binnenkant is dan verholpen.. als je niet verlaagd, dan zal het waarschijnlijk niet aanlopen met spacers, maar als je gaat verlagen, dan zal het met helemaal insturen en diep inveren zeker aanlopen :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

GTi Ruudje wrote:je kunt met een gerust hart spacer monteren van 5mm.. de bovenstaande theorie over aanlopen aan de binnenkant is dan verholpen.. als je niet verlaagd, dan zal het waarschijnlijk niet aanlopen met spacers, maar als je gaat verlagen, dan zal het met helemaal insturen en diep inveren zeker aanlopen :wink:
Net gezien dat ik een lekkende voordemper heb,
Wat zal het geven met hardere dempers?
:lol:

Eigenlijk zou ik ze gewoon eens moeten gaan passen... :roll:

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

hoe zie je dat? want je kunt de schokdempers voor alleen maar zien als je ze demonteert.. ben benieuwd :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

GTi Ruudje wrote:hoe zie je dat? want je kunt de schokdempers voor alleen maar zien als je ze demonteert.. ben benieuwd :wink:
de poot lag al een paar dagen plat, en als ik het stofbeschermhoesje wat omhoog deed zag ik echt te veel van die olie...
als je wil neem ik wel een fototje :)

ben even met die poot langsgeweest naar mijn garagist toen ik ging vragen of hij verlagingsveren kon bestellen en hij zei hetzelfde

Post Reply