monteren oil catch tank (probleem)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

monteren oil catch tank (probleem)

Post by DuFF »

oke, het aansluiten, en de logica snap ik.

maar, het plaatsen ervan word toch ff lastig.

nu is mijn vraag, mag zo'n tankje ook diagonaal geplaatst worden? :|
maar wel met de slang-aansluitingen aan de bovenkant natuurlijk.

of moet ie echt kaarsrecht? :(

en hoeveel cm kan je stuurstang omhoog bewegen tijdens het rijden? precies zoveel cm als dat je voorpoot inveert zeker?
:roll:

edit: even wat duidelijker:

Image

kan ik bovenstaande tankje een kwart draaien, zodat het tankje nog wel in de lengte naar beneden richt, en de slangmontagestukken aan de bovenkant dan recht omhoog steken. ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

zie er eigenlijk geen kwaad in, je kan t eventueel ff met water testen, zodat je een streepje bij vol kan zetten.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hij zit inmiddels aangesloten, ietsje schuin, als ik problemen ondervind dan is het duidelijk waar het mogelijk door komt,

indien iemand toch nog briljante ingevingen heeft, dan hoor ik het graag :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

DuFF wrote:hij zit inmiddels aangesloten, ietsje schuin, als ik problemen ondervind dan is het duidelijk waar het mogelijk door komt,

indien iemand toch nog briljante ingevingen heeft, dan hoor ik het graag :)
ja waarom hang je zo'n onding er tussen?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

omdat ik geen vies injectiehuis meer wil, daarom.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

DuFF wrote:omdat ik geen vies injectiehuis meer wil, daarom.
die olie(damp) in je injectiehuis heeft een reden... :roll:
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Om je motor optimaal te laten presteren is het belangrijk dat de inlaatlucht zo koud mogelijk naar binnen gaat.

Bij alle auto’s is de ontluchting van het carter aangesloten op het inlaatsysteem van de motor. Zo worden de hete dampen uit het carter weer terug de motor in gestuurd, en dit is nu net iets wat je niet wilt hebben. Je hebt niet voor niets een openlucht filter gemonteerd.



De oil catch tank is hiervoor de perfecte oplossing!



Alle raceauto’s gebruiken dit systeem.

De carterontluchting word aangesloten op de oil catch tank. Vanaf de tank loopt er weer een slang naar de originele aansluiting in het inlaatsysteem.

Bovenop de tank zit een filter waardoor de hete lucht naar buiten zal gaan. (warme lucht stijgt immers op)

De eventuele olie die met de carterdamp mee komt word in de tank opgevangen. Op de tank zit een pijlglas waar je kunt aflezen hoeveel olie er in de tank zit. Onderaan de tank zit een aftapplug.



Je motor krijgt met een oil catch tank alleen maar schone lucht binnen en zal dus beter gaan presteren.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

DuFF wrote:...Zo worden de hete dampen uit het carter weer terug de motor in gestuurd, en dit is nu net iets wat je niet wilt hebben.

...

De carterontluchting word aangesloten op de oil catch tank. Vanaf de tank loopt er weer een slang naar de originele aansluiting in het inlaatsysteem.

Bovenop de tank zit een filter waardoor de hete lucht naar buiten zal gaan. (warme lucht stijgt immers op)
Leuk bedacht, maar dat vacuüm wat je inlaat trekt is echt wel VEEL sterkter dan die minimale luchtstroom van de warme lucht naar buiten (die óók nog eens door een filter heen moet). :roll:
Kortom: de warme lucht uit 't carter gaat NOG STEEDS je inlaat in!
Okee, 't zal niet meer zo heet zijn als dat 't direct door dat stukkie slang van 7 cm heen komt, maar warm zal het zeer zeker echt nog wel zijn!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

En alsof dit zoveel verschil maakt,
met een 1.4 motor :D

T ziet er gewoon cool uit,
en je injectiesysteem wordt minder vies,
dat is wel een heel groot voordeel.

Volgens mij maakt het niet echt veel uit
oftie schuin zit.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

maar, je had dat domme limonadeflesje-creatie-idee van mij wel gezien hé?

wat er na korte tijd aan rotzooi en viese smurrie inzat :o .... en dat vangt dat tankje nu op, en daar ben ik blij mee. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Inderdaad,
ik schrok wel hoeveel rotzooi er mee wordt gezogen!

Nu moet ik er ook een natuurlijk :P
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Fietspomp wrote:Inderdaad,
ik schrok wel hoeveel rotzooi er mee wordt gezogen!

Nu moet ik er ook een natuurlijk :P
feit is wel dat alle onderdelen van je injectiehuis gelijk ook niet meer gemeerd worden. Dat dat bij raceauto's gebruikt wordt OK, die hoeven ook maar een wedstrijd te draaien en worden dan gereviseerd.

ow en smurrie en rotzooi zou niet mogen dan is er wat anders mis.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

denny wrote: feit is wel dat alle onderdelen van je injectiehuis gelijk ook niet meer gemeerd worden.
Het enige dat eventueel gesmeerd zou moeten worden is het asje van de gasklep. Gelukkig hangt daar net een grote injector boven die benzine vernevelt. Daar zitten ook wat stoffen in die smerende eigenschappen hebben.

Dus smering is echt geen reden om het niet te doen.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

en........ hij krijgt zo nu en dan een flesje injectie-reiniger, dus dat smeert ook wel :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply