Ineens deed hij niets meer..

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Ineens deed hij niets meer..

Post by loire »

Hallo mede AX bezitters/fans,

Ik ben nieuwe hier dus excuses als het verkeerde sub-fora is o.i.d. Ik ben Loire ben bijna 20 en mijn 1e auto is natuurlijk een Citroën AX uit 1990. Ik heb hem nu al een tijdje en op hele kleine dingetjes na is er niets mis met de auto (die alweer 183.000 KM telt).

Ik heb een keer de slang van de radiator moeten vervangen wegens lekkage wat resulteerde in een hoop stoom en paniek. Verder doet hij het altijd prima. Tot vandaag...

Ik reed op de snelweg en reed ong 120-130 km/u. Opeens helemaal uit het niks voel ik dat het gas weg valt. Er begint een geel lampje links bovenin te branden en ik merk al dat de auto is afgeslagen... Dus ik rolde uit naar de vluchtstrook waar ik mijn vader heb gebeld die even kwam kijken.

We keken onder de motorkap maar er was niets te zien. Geen lekkages, rare dingen of wat dan ook. Hij had nu alweer een tijdje uitgestaan dus ik probeerde weer te starten, ..hopeloos. Hij doet niets.. Hij wil wel, de startmotor begint flink aan te ratellen maar hij start hem gewoon niet!!

Nu hebben we hem even van de snelweg afgesleept en nu slaapt hij een nachtje 20 KM van mij vandaan.. *snik..

Iemand iets dergelijks meegemaakt ooit? Morgen ga ik een goede monteur zoeken. Maar zou jammer zijn als het een bekend "ietsje" is..

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor het wel!!

In afwachting,
-Loire

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

1990, is het een carburateur of injectie?
het kunnen meerdere oorzaken zijn,
maar wat mij het meest logisch lijkt op dit moment, is dat de injector niet goed meer is/verstopt.

meer mogelijke oorzaken zullen hieronder wel vermeld worden.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Plotseling uitvallen + motorstoringslampje gebeurt ook als de ontsteking ermee ophoudt (1 auto meegemaakt die dat had, maar die startte na even wachten op vluchtstrook of berm wel weer gewoon). Mocht je de ontsteking vervangen, ook gelijk de bobine doen want die willen elkaar wel eens vernielen als één van de twee stuk is.

Verder verplaats ik je berichtje naar Technisch :)
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Niet starten als de startmotor wel ronddraait betekent,
dat ie of geen lucht, geen benzine of geen vonkje krijgt....

geen lucht lijkt me niet.
geen benzine zou wel kunnen; mijn TRS is ook uitgevallen toen de bedrading van de brandstof pomp losliet en dat voelt inderdaad zoals jij zegt.

Is te testen (misschien met je vader?) draai de slangenklem van de toevoer los (onder de motorkap, achter je motorblok zit het injectiehuis, daar zitten 2 bezine slangen op, 1tje met een pijl naar het injectiehuis en eentje met een pijl de andere kant op. De eerste moet je dus hebben)

Doe het in een flesje en ga starten. geen benzine, dan weet je genoeg ;)

Krijgt ie wel benzine is het je 'vonkje' en moet je de ontsteking vervangen....

maar als je hem naar de garage brengt, denk ik dat ze dit toch voor niet al te veel geld moeten kunnen maken....?

(check trouwens eens, doet de rest het wel normaal? verlichting enzo? anders kan je ook nog met een draadbreuk te maken hebben en dan is het niet zo makkelijk....)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tis idd 1 van de 2 brandstof of ontsteking. Hoe je dit kan checken staat voor beide goed omschreven op het forum.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Lijkt me inderdaad een geval van onstekingsproblemen, of brandstoftoevoer, al lijkt het me dat het eerder de ontsteking zal zijn. Als je de brandstofleidingen niet los wilt halen, dan kan je ook nog proberen met een bus startspray om em te starten, werkt dat ook niet dan is er iets met de ontsteking, start ie daarmee wel, dan zou ik het in de brandstoftoevoer zoeken.

Ontstekingsproblemen zijn meestal de module die het begeeft, vaak loopt ie wel weer als ie afgekoeld is, om dan weer de geest te geven als ie weer warm is.

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

Wow, bedankt voor alle reacties!! Ik ben echt een newbie als het op auto's aankomt maar ik vermoed ook dat de brandstof toevoer oid niet meer goed werkt. Dat ie geen vonkjes meer krijgt lijkt me sterk, dan zouden 4 bougies kapot moeten zijn?

Het is verder een Citroën AX 1.1 Injectie 1990

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

overigens hoeven we je leeftijd niet te weten om de oorzaak op te kunnen lossen hoor :sign5:

maar ook het feit of de bougies het wel of niet doen, kan makkelijk getest worden.

maar controleer eerst (laat controleren) of er wel benzine uit de brandstoftoevoerslang komt.

dus de meest logische opties zijn hierboven beschreven:

-benzine/brandstoftoevoer-slang verstopt/brandstoffilter of injector verstopt.
-ontsteking/bobine of bougies defect.

succes
Spreken is goud, Ductape is zilver.

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

DuFF wrote:overigens hoeven we je leeftijd niet te weten om de oorzaak op te kunnen lossen hoor :sign5:

maar ook het feit of de bougies het wel of niet doen, kan makkelijk getest worden.

maar controleer eerst (laat controleren) of er wel benzine uit de brandstoftoevoerslang komt.

dus de meest logische opties zijn hierboven beschreven:

-benzine/brandstoftoevoer-slang verstopt/brandstoffilter of injector verstopt.
-ontsteking/bobine of bougies defect.

succes
Is de leeftijd van de auto :D Ik ben wat ouder :)
Ik ga inderdaad nu even met mijn vader richting me AX en gaan we kijken of de brandstof toevoer nog goed is en of de ontsteking nog werkt.

We zijn dus ff prutsen. Ik post zodra ik weer iets weet!!

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

loire wrote:Ik ben Loire ben bijna 20
ik doelde eigenlijk op het bovenstaande, maar ik snap dat je je voor wilt stellen, maar dat mag je, nadat hopelijk het probleem word gevonden(en mischien al word opgelost?) in de wie=wie sectie doen waar je jezelf mag voorstellen. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

loire wrote:Dat ie geen vonkjes meer krijgt lijkt me sterk, dan zouden 4 bougies kapot moeten zijn?
Als je ontsteking of bobine stuk is krijgt ie ook geen vonkjes meer :) 4 bougies tegelijk slopen lijkt me wat lastig, plus die gaan eigenlijk nooit abrupt kapot :)
Kijk uit, een Cactussssss

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

Ben even thuis om te eten, we zijn nu bezig met onderzoeken of hij wel bezine wil geven.

Tijdens het eten was ik het forum even aan het doorspitten en kwam een topic tegen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15884

Met deze post:
v.andriessen wrote:Hallo mensen!

Als ik ongeveer 120km/u rijd, constant, happert de motor één keer per rit.
Ik heb het gevoel alsof de ecu zich opnieuw instelt... kan dat?
Ik heb een openluchtfilter en een lege katbuis + remus demper (1.1i)
Kan dat er mee te maken hebben?

De auto start altijd en loopt mooi stationair, verbruikt niet meer dan normaal en heeft verder geen rare dingen.
Alleen dus dat inhouden... het is heel kort. Een soort stoot dat ie effe geen benzine krijgt. Als mijn benzine filter verstopt zou zitten dan zou het vaker moeten gebeuren, maar het is echt één keer per rit.

iemand ervaring mee?!?

Fijn uiteinde mensen!!!
Dit had ik ook héél soms. Ik rijdt best veel in mijn auto (10.000km p/ 4maanden) en had dit als ik lange ritten maakte en dan eens in de week ofzo.

Hetzelfde gebeurd dus gisteren alleen bleef het weggevallen en kwam niet meer terug. Misschien zegt dit de proffessionals iets! ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Het haperen had aan kunnen geven dat er iets aan het overlijden was.
Klinkt dan wel meer als ontsteking, want dan slaat ie (enkelt) een slag over...
als je benzine even stokt is het niet echt een haper, maar een soort vaag onbeschrijvelijk vermogensverlies....... wat bij mij altijd even langer duurde voordat het weer normaal was dan 1 korte haper.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

grietje wrote:Het haperen had aan kunnen geven dat er iets aan het overlijden was.
Klinkt dan wel meer als ontsteking, want dan slaat ie (enkelt) een slag over...
als je benzine even stokt is het niet echt een haper, maar een soort vaag onbeschrijvelijk vermogensverlies....... wat bij mij altijd even langer duurde voordat het weer normaal was dan 1 korte haper.
Het voelde ook wel alsof de kracht onder je pedaal verdween. Beschrijft het misschien beter.

We zijn net terug, niets kunnen doen. Hij staat er nog steeds levenloos bij.
Wel kwam er benzine uit het ene slangetje (zie foto)
Image
maar we konden geen vonkjes krijgen dmv een schroevendraaien op de bobine 1mm van metaal verwijderen en dan starten om te kijken of er een vonk zou tussen schieten. Hetzelfde geprobeerd met zo'n slang die uit de bobine komt richting bougie maar zelfde resultaat.

Dus de bobine kan kapot zijn?
er zit ook iets blauws onder de bobine
Image

dichterbij ziet het er zo uit:
Image


Iemand?? Heeelp! Ik mis mijn autootje!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat blauwe ding is inderdaad de ontstekingsmodule.
Grote kans dat de boel weer loopt als je die vervangt (wèl met warmtegeleidende pasta ertussen terug schroeven!!)

Eigenlijk moet je dat grote blok erboven (waar die dopstekker op zit, de bobine) óók vervangen, want de ene sloopt vaak de andere. :roll:

Waar staat de auto nu ergens?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Die module (dat blauwe is ontstekingsmodule) kan ook stuk zijn inderdaad, ik weet eerlijk gezegt niet wat de symptomen dan zijn, dat heb ik nog nooit gehad.

ik zou op de sloop complete ontsteking (bobine en verdelerkap en module...) halen en over schroeven......

Ik weet niet waar je woont, ik heb er eventueel nog liggen...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

Dankjewel nogmaals voor alle reacties!! :D Ik woon in 's-Hertogenbosch maar de auto staat op het industrie terrein net buiten Waalwijk. (Ik was onderweg naar tilburg toen hij uitviel..).

Mocht iemand nog componenten over hebben zou ik die graag voor een schappelijke prijs overnemen. Misschien ook handige AX knutselaars in die omgeving die handje zouden kunnen helpen?! :D

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tsja, dan heb je pech dat Jooost net op vakantie is dit weekend...

opzich is dit trouwens een veel voorkoment probleem en hoef je je verder geen zorgen te maken over de algehele staat van de AX als dit stuk gaat..

je KAN de onderdelen bij de garage halen, maar dan ben je ene kleine 200,- verder.. voor bobine+module...
9vd10x is het trouwens alleen de module die stuk is, die kan namelijk niet zo heel goed tegen warmte, maar er loopt wel een hele warme slang vlak langs en hij zit gemonteerd op een stuk motor wat ook nog redelijk warm wordt (constructiefoutje van Citroën!)
Je hebt alleen kans dat als je alleen de module vervangt, de bobine er binnen een week mee kapt (omdat hij nu opeens een goed signaal krijgt van de module) dus als je gaat vervangen, vervang dan altijd het setje..

plaats even een oproep in gezocht, want er zijn echt wel mensen die de onderdelen voor je hebben!

voor het monteren van de module is warmtegeleidende-pasta wel belangrijk, anders gaat hij weer stuk.. warmtegeleidendepasta kan je krijgen bij computerwinkels en bij de betere automaterialenhandels..

Overigens is het vervangen opzich niet moeilijk, maar je moet wel even het goede gereedschap hebben omdat je er niet echt heel erg lekker bij kan!


owh, ik zie nog een puntje;
als je een ontstekingsmodule regelt, zorg dan wel dat het er 1tje van Bosch is (als die foto's tenminste van jouw motorblok zijn), anders past hij niet op de aansluiting :)
Image

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

q01z: Heel erg bedankt!! Ik ga dan ook maar even op zoek naar nieuwe module en bobine. Koelpasta heb ik zat als IT'er maar gereedschap zal ik toch weer langs mijn vader voor moeten.

Ik zal nu eerst een oproepje plaatsen in gezocht en hier ff de sloop afbellen.
nogmaals bedankt!

Hoe groot is nou eigenlijk de kans dat het ook echt de Bobine is en niet ergens iets kleins anders? (Ach ja, we zullen zien als een nieuwe bobine + module niet werkt :P)

loire
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: FriMay23, 2008 2:19:23 AM
Location: 's-Hertogenbosch

Post by loire »

Probleem is opgelost! B_iks had nog een bobine + onstekings module! Die heb ik erin gezet en alles werkt weer als een tiet!

Sterker nog, station is hij rustiger en stiller. De auto trilt niet meer helemaal. Verder heb ik het idee dat hij zowiezo wat soepeler rijdt.

In ieder geval opgelost dus! Bedankt voor alle hulp, info en tips!

Post Reply