Wielbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Lucske wrote: De lengte van de bouten is dan ook niet zo maar te zeggen. Hangt ook helemaal af van hoe lang dat de gaten in de velg zijn.
Dat klopt! Lengte is niet zo te zeggen, handig inderdaad af van de dikte van het materiaal. Conisch weet ik eigenlijk wel 99% zeker, lichtmetalen velgen zonder conisch heb ik nog nooit meegemaakt ;)

Hoe ik het toendertijd gemeten heb:
men nemen 1 bout, draait deze in de voor naaf (zonder wiel) totdat die tegen de achterkant zit (niet te strak, ho=ho)
Dan pak je een spuitbus ofzo, tiepex, en tekent af tot waar hij erin zit.


Eruitdraaien, en dan weetje hoever die de naaf in moet. Dan in je velg meten na het conische vlak tot einde velg. Dat moet je hebben in lengte aan schroefdraad.....

Meestal zijn die maten universeel maar, er zitten wel eens uitzonderingen tussen.

Zo ook mijn velgen (NIET Citroën cup lichtmetaal velgen) , die bouten waren te lang (langer dan citroenvelgbouten), dan kan je ze dus niet aandraaien :P

Maar staal aandraaien met je gewone lm bouten wil meestal niet omdat ze dan te lang zijn en ze dus niet aangedraait kunnen worden; (bijv bij niet aaangepast/oud type reserve wiel)
En andersom is dus gevaarlijk, omdat ze tekort zijn, en dus niet zo goed vast zitten; en dus omdat die kraag ervoor zorgt dat je bout je velg niet goed raakt, geeft teveel druk op de punten waar de krachten dan wel op komen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

grietje wrote:Conisch weet ik eigenlijk wel 99% zeker, lichtmetalen velgen zonder conisch heb ik nog nooit meegemaakt ;)
Misschien geldt dit voor 99% van de 3 gaats velgen, dat weet ik niet. Maar 4 gaats met steek 108 (wat op veel Citroens zit) zijn er toch wel een aantal lichtmetalen velgen waar bouten met een vlakke ring gebruikt moeten worden. Wat ik bijvoorbeeld uit de praktijk weet is van een BX, maar ook 205GTI en 206 GTI velgen.

Kortom, nooit er zomaar vanuit gaat dat je wel de goede hebt, maar altijd kijken hoe dat het montagevlak in de velg eruit ziet.

Post Reply