Wielbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Wielbouten

Post by Job »

Vandaag wilde ik wielbouten bestellen voor m´n lichtmetaal.

Helaas is dit niet gelukt omdat ik de diepte/lengte/breedtje etc... niet wist en of dat ze conisch of half conisch of iets dergelijks moesten zijn :S!

Weet iemand van jullie wat voor wielbouten ik moet bestellen?
Alvast bedankt, Gr. Job

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

wat voor soort lichtmetaal, standaard 13'' first, GT of ander soort velgen?
Ik heb met standaard 13'' first velgjes altijd mn bouten van de stalen velg gebruikt, nooit problemen gehad, al zeggen sommigen dat dit niet goed is.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Lichtmetaal vast zetten met staalbouten gewoon nooit doen

De maat die je moet hebben is
volledig/gewoon conisch, 1.25 schroefdraad van elkaar en de lengte moet je denk ik even meten; ik heb spoorverbreders.

volgens mij deze: M12x1,25 Lengte: 44 mm maar alleen de lengte weet ik niet zeker, het is wel de kortste (www.biesheuvel.nl)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

grietje wrote:Lichtmetaal vast zetten met staalbouten gewoon nooit doen

De maat die je moet hebben is
volledig/gewoon conisch, 1.25 schroefdraad van elkaar en de lengte moet je denk ik even meten; ik heb spoorverbreders.

volgens mij deze: M12x1,25 Lengte: 44 mm maar alleen de lengte weet ik niet zeker, het is wel de kortste (www.biesheuvel.nl)
standaard first lichtmetaal is niet conisch, en naar ik aanneem GT lichtmetaal ook niet, anders zou Citroën altijd een andere set van 3 bouten mee moeten leveren voor het reservewiel. Ik heb jaren met het first lichtmetaal gereden en de standaard bouten, meermalen los gehad, minimaal 2x per jaar ivm wissel naar winter en zomerbanden.

Maargoed, ik ga hier niet verder op in, want dat wordt toch een eindeloze discussie.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

IceByte wrote:...set van 3 bouten mee moeten leveren voor het reservewiel....
Als de AX origineel lichtmetaal heeft horen daar conische bouten op te zitten en heeft het reserve wiel spaciale soort adaptortjes op het staal gelast zitten waardoor ze geschikt is voor conische bouten.

Zal kijken of ik er nog een foto van heb...

Image

Als je goed kijkt zie je een soort ringen zitten op de plek waar de bouten ingaan.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb nog 16 nieuwe bouten liggen. De goeie.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

IceByte wrote:
standaard first lichtmetaal is niet conisch, en naar ik aanneem GT lichtmetaal ook niet, anders zou Citroën altijd een andere set van 3 bouten mee moeten leveren voor het reservewiel. Ik heb jaren met het first lichtmetaal gereden en de standaard bouten, meermalen los gehad, minimaal 2x per jaar ivm wissel naar winter en zomerbanden.

Maargoed, ik ga hier niet verder op in, want dat wordt toch een eindeloze discussie.
First lichtmetaal is WEL conisch en GT lichtmetaal 300% zeker weten ook (heb zelf een GT met fabrieksaf lichtmetaal) en idd, mijn reserve wiel zitten conische adapterringen in.


Het kan zijn dat jou firstvelgen bijv een jaar na aankoop pas op de auto gemonteerd zijn, dan pakken ze soms inderdaad staalbouten (zegt mij genoeg over de garage, maar ik weet dat het gebeurd)


Nogmaals, Rijd gewoon NIET met lichtmetaal met staalbouten, ten eerste vernageld het je velg en ten tweede kan het gevaarlijk zijn
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

conisch dus......

de dikte?
de lengte? kan ik de lengte gewoon meten door een bout (voor staal) uit m'n auto te draaien en de lengte op te meten?

Gr.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

ze moeten iets langer zijn....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Volgens mij worden hier wat dingen door elkaar gehaald.

Conisch is kegelvormig, dit zijn bouten met een kegelvormig montagevlak.
Dan heb je ook nog bouten met een vlakke ring, voor wielen met een plat montagevlak.

In staal zitten in ieder geval normaal conische bouten, lichtmetaal hangt van de velg af.

Dat reservewiel van de foto hierboven heeft van die ringen erop gelast om de bouten met een vlakke ring te gebruiken voor het reservewiel. Origineel zullen bij deze auto dus op de lichtmetalen velgen bouten met een vlakke ring gebruikt zijn.
Aangezien er dan standaard geen bouten met conische ring aanwezig zijn, is het opgelost met ringen op de stalen velgen. Die dienen om het klemoppervlak te vergroten, zodat de bouten met vlakke ring niet losraken bij het gebruik van het reservewiel.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Lucske wrote:Volgens mij worden hier wat dingen door elkaar gehaald.

Conisch is kegelvormig, dit zijn bouten met een kegelvormig montagevlak.
Dan heb je ook nog bouten met een vlakke ring, voor wielen met een plat montagevlak.

In staal zitten in ieder geval normaal conische bouten, lichtmetaal hangt van de velg af.

Dat reservewiel van de foto hierboven heeft van die ringen erop gelast om de bouten met een vlakke ring te gebruiken voor het reservewiel. Origineel zullen bij deze auto dus op de lichtmetalen velgen bouten met een vlakke ring gebruikt zijn.
Aangezien er dan standaard geen bouten met conische ring aanwezig zijn, is het opgelost met ringen op de stalen velgen. Die dienen om het klemoppervlak te vergroten, zodat de bouten met vlakke ring niet losraken bij het gebruik van het reservewiel.
Kompleet onzin verhaal, het wiel op de foto (van MBa@NL) is een reserve wiel welke geleverd werd door Citroën bij AX'en met zogenaamde "First" lichtmetalen velgen en wel om de CONISCHE wielbouten van de lichtmetalen wielen te kunnen gebruiken.

De standaard stalen wielen dienen gemonteerd te worden met vlakke korte kraagbouten deze passen op geen enkele lichtmetalen velg ten eerste al om dat deze VEEL te kort zijn.

Groetjes, Henk

Tevens een verzoek aan een aantal mensen in het algemeen als je niet weet hoe het zit breng een advies vragen clublid niet in gevaar door onzin opmerkingen.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Lucske wrote:
In staal zitten in ieder geval normaal conische bouten, lichtmetaal hangt van de velg af.
Hoho, fout! Je draait het om! In staal zitten VLAKKE bouten!

Job:

Ik had de maten gegeven, paar post hierboven ;)

M12 x 1.25
Lengte wist ik alleen niet zeker, ik denk 44. Ik weet niet zeker of je dat kan meten... Ik weet namelijk niet of het shroefdraad vergelijkbaar is. Maar er zijn hier toch zat mensen met wielbouten? meten is zo gebeurd... (L)
M12 is dus de breedte (F)
en 1.25 de fijnheid van het schroefdraad (p)

Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wat een moeite om een wielbouten zeg. :D Op Hbase staan gewoon de goeie. Als ik mijn kenteken ingeef krijg ik daar netjes de juiste bouten bij. 1 euro bruto per stuk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Mark wrote:Wat een moeite om een wielbouten zeg. :D Op Hbase staan gewoon de goeie. Als ik mijn kenteken ingeef krijg ik daar netjes de juiste bouten bij. 1 euro bruto per stuk.
haha mja maar mijn AX heeft standaard staal, (bouten met ring) en nu LM (conisch).

Maar zoals gezegd, voor LM MOET je conisch hebben en niet de standaard bouten!
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

@henk bats:
In de stalen velgen van mijn AX en alle andere auto's zaten toch echt conische bouten. Dus dat is iig. geen onzinopmerking. Jij noemt de bouten voor staalvelgen "korte kraagbouten" Dit zijn dus ook gewoon conische bouten. De bouten voor sommige lichtmetaal zijn inderdaad andere conische bouten.....bouten waar een conische ring aan vast zit.

Ook heb ik gezegd dat bouten van lichtmetalen velgen oftewel conisch of met vlakke ring kunnen zijn.

De enige fout die ik schijnbaar gemaakt heb is dat die ringen op dit reservewiel wel gemaakt zijn voor conische bouten. Sorry daarvoor...reden daarvoor is dat ik op m'n 205 GTI (standaard lichtmetaal met bouten met vlakke ring) op het reservewiel ook van die ringen gelast zitten. Dit is gedaan om het reservewiel met de originele bouten met vlakke ring te kunnen monteren.

Ik kan de ringen op de velgen op de foto niet goed zien, maar ALS ze vlak zijn aan de bovenkant., dan kun je er ook bouten met vlakke ring op gebruiken.

Ik weet niet waar ik iets heb gezegd waardoor ik andere leden in gevaar zou hebben gebracht, maar goed, als je al meteen begint met dat het een 'compleet onzinverhaal' is, dan ben je sowieso niet bepaald genuanceerd bezig.

@grietje:
Ik wil wel eens zien welke 'vlakke bouten' er volgens jou in stalen velgen zitten. Hebben toch echt een conisch montagevlak. Daarom noem ik ze conisch en niet vlak.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Lucske:

Een 'staalbout' oftewel, een bout die in AX staal thuishoort, zonder conische rand met een kraag:
Image
Deze bout, zit, in een veel kortere versie in een AX met standaard staal (in iedergeval op de type 1's)


Een ' LM' bout, oftewel, een bout die in een AX in lichtmetaal thuishoort, met conische rand en zonder kraag:
Image


Deze bout zit, in kortere versie in een AX met standaard alu velgen (in ieder geval type 1's)

Maar, de lichtmetaalbout is ook nodig op velgen die niet van Citroën zijn. Ik heb bijvoorbeeld CUP velgen, deze hebben een conisch gat en staalbouten zijn met hun kraag daar tekort voor, die kan immers niet geheel erin.

Ander nadeel is dat die kraag dus maar op een heel klein randje op je velgboutgat drukt, en dat randje gaat uiteindelijk erg beschadigen.

Ik rijd toevallig zelf in mn 1.0E met alu velgen met staalbouten (bouten die orgineel, 20 jaar geleden, bij de standaard stalen velgen zijn geleverd) En ik kan dus met ervaring zeggen dat het echt niet goed is.
V/d week komen de conische alu bouten erin.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

En dit is de bout die bij de 106 op de stalen velg zit.

Image

Wel conisch. Geen vlakke kraag. Maar de schroefdraad begint een stuk later.

Gewoon op kenteken zoeken en kopen. Wel leuke discussie.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ja op GTI zit ook die lm bout zegmaar op staal

Daarom zeg ik, t geld alleen voor 'normale' axen ;)

Oh en, die staalbout heeft na zijn kraag soms wel een klein stukje aflopend of conisch om te centreren, maar valt daarmee niet in de velg. Mijn bouten hebben dat niet, maar ze zijn er wel. Maar dat noem je niet conisch
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

4 gats velgen hebben dezelfde bouten als de lichtmetaal velgen..
dus dat is geen eerlijk vergelijk :D

is er nou NIEMAND die gewoon ff een stalen bout uit zn auto draait, een foto maakt vd zijkant en m terug schroeft? ;)
Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Hmm, vreemd...ik had op mijn type 2 die compleet origineel was stalen velgen met bouten zoals op het 2e plaatje...conische dus. Aangezien ik verder op alle auto's (Citroens, Peugeots, Mazda's, Honda's, Alfa's en ga zo maar door) waar stalen velgen op zaten er bouten of moeren met conisch montagevlak op zaten, nam ik wel aan dat 'normaal' is.

Maar goed, het hangt dus allemaal af van hoe het montagevlak in de velg eruit ziet. Is het een vlak oppervlak, dan bouten met vlakke ring. Loopt het conisch dan moeten er conische bouten gebruikt worden.

Ik heb eens opgezocht welke velgen Job erop wil zetten: Image

Dat zijn bij mijn beste weten geen standaard bij de AX geleverde velgen...dus lijkt me dat hij zelf moet kijken hoe het montagevlak in de velg eruit ziet en dan bouten moet gaan kopen. De lengte van de bouten is dan ook niet zo maar te zeggen. Hangt ook helemaal af van hoe lang dat de gaten in de velg zijn.

Post Reply