Startmotor draait traaaag rond

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Startmotor draait traaaag rond

Post by fredzax »

Hallo

Mijn ax heeft startproblemen,de accu is voorzien van een kijkgat,die groen is als de accu goed is,wat ook het geval is na meten.
De startmotor draai heel traag rond,maar niet een keer helemaal rond.
Als de motor is afgekoeld,draai hij maar net rond en start dan net.
Kan iemand een foto plaatsen waar hij in de motor zit en wat het misschien op de sloop moet kosten en of iemand een oplossing weet.
Ik heb de zoekopdracht startmotor op dit forum gedaan,maar vond geen bevredigende antwoorden.

Met vriendelijke groet;Fred

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5522, het luchtbuizensysteem + luchtfilterhuis met nummer 5 en 6 verwijderen en dan daar naar beneden kijken. Daar zie je een grote cilinder met een kleine cilinder eraan. Zit als ik het me goed herinner met 3x boutje 13 + wat stroomdraden vast. Bouten zijn soms moeilijk te vinden maar van boven is toch de beste manier. Eentje zit met z'n kop de andere kant op (dat helpt bij het zoeken naar de laatste ;)). Behalve het zoeken van de bouten is vervangen een eitje.
Volgens mij had de familie Bats nog ergens mooie foto's hiervan?
Kijk uit, een Cactussssss

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Als je accu echt nog goed is, dan kan het startrelais van de startmotor wel eens te vroeg in komen. De startmotor kan dan geen toeren maken, voordat ie de motor moet rondgooien. Dan gaat ie dus vanaf het begin heel traag en komt ie wel een klein beetje op gang.

Je merkt dit vooral doordat ie dan ook bijna meteen start. Normaal moet je de sleutel toch echt een tijdje op 'start' houden voordat ie start en hoor je de startmotor dus ook heelveel omwentelingen maken, nu begint ie vrijwel meteen te lopen nadat er een paar omwentelingen geweest zijn.

Je kunt de startmotor uit elkaar halen en schoonmaken en dat startrelais gedeelte smeren, dan is het ff verholpen. Het kan dan evengoed weer snel terugkomen, dat had ik dus. Andere (2e hands) startmotor erop is makkelijker.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Zit aan de achterkant van de motor, even grof geschat onder de behuizing voor het luchtfilter, ik heb zelf een dieseltje, dus dat is net iets anders dan een benzine uitvoering, maar de startmotor zal op dezelfde plek zitten.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

KLIK HIER voor wat foto's welke ik gemaakt heb bij gelijke problemen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Lucske wrote:Als je accu echt nog goed is, dan kan het startrelais van de startmotor wel eens te vroeg in komen. De startmotor kan dan geen toeren maken, voordat ie de motor moet rondgooien. Dan gaat ie dus vanaf het begin heel traag en komt ie wel een klein beetje op gang.

Je merkt dit vooral doordat ie dan ook bijna meteen start. Normaal moet je de sleutel toch echt een tijdje op 'start' houden voordat ie start en hoor je de startmotor dus ook heelveel omwentelingen maken, nu begint ie vrijwel meteen te lopen nadat er een paar omwentelingen geweest zijn.

Je kunt de startmotor uit elkaar halen en schoonmaken en dat startrelais gedeelte smeren, dan is het ff verholpen. Het kan dan evengoed weer snel terugkomen, dat had ik dus. Andere (2e hands) startmotor erop is makkelijker.
mja en bij mijn AX hoor ik ook een geluid als ie gestart is.. Alsof de startmotor afremt o.i.d. wel vaag
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

Hallo

Ik dank jullie voor je reacties.
Het is gelukt,ik heb vanmorgen de sloop gebeld en hij had er wel een liggen,voor €35,-.
Ik heb hem opgehaald het was er wel een voor een 1,4,hij zag er iets anders uit,wat dikker en korter,maar het driehoekstuk met drie boutgaten was het zelfde.
Twee bouten van bovenaf en een van onderaf,dik uurtje werk(oude) eruit en (nieuw) er in.
Als een tierelier weer,hopende dat ander ook wat aan mijn verhaal hebben.

mvg Fred

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mooi zo. Hopen dat deze het dan weer lang vol gaat houden :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply