Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hmm daar heb ik nog niet van gehoord.

klepjes stellen zou eerder kunnen.

dat is na 1000 / 1500 km wel verstandig ja.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

natrekken van de kopbouten is niet nodig. Kleppen stellen is na die tijd wel verstandig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ok, bedankt!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

de garagist zei hetzelfde :)

Ben vanavond de GTI terug gaan halen naar de garage en echt heel koel draait hij nog steeds niet.

Ik vraag me af of dit mss wel normaal is voor een GTI :P
Ik heb op advies van de garagist toch maar eens de thermostaat gedraaid, en hij raadt me aan, om er een klein gaatje in te boren. (dit heb ik nog niet gedaan)

Nu zit hij met het veertje naar buiten als ik mij niet vergis, is dit juist? :)
Het is een nieuwe trouwens.

Mijn temperaturen schommelen enorm tussen de 90 graden en de 97 graden. Kan die 97 er nog door, dit blijft altijd maar eventjes na een stuk ferm doorgeven. Dit is met chauffage op koud.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

citrofenwick wrote:de garagist zei hetzelfde :)

Ben vanavond de GTI terug gaan halen naar de garage en echt heel koel draait hij nog steeds niet.

Ik vraag me af of dit mss wel normaal is voor een GTI :P
Ik heb op advies van de garagist toch maar eens de thermostaat gedraaid, en hij raadt me aan, om er een klein gaatje in te boren. (dit heb ik nog niet gedaan)

Nu zit hij met het veertje naar buiten als ik mij niet vergis, is dit juist? :)
Het is een nieuwe trouwens.

Mijn temperaturen schommelen enorm tussen de 90 graden en de 97 graden. Kan die 97 er nog door, dit blijft altijd maar eventjes na een stuk ferm doorgeven. Dit is met chauffage op koud.
veertje naar buiten of niet maakt niet uit *hij past er namelijk maar op 1 manier in*

gaatje erin boren kun je doen, maar dan heeft de thermostaat ook niet zijn echte werking, het hoort gewoon goed te werken.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

DuFF wrote:
citrofenwick wrote:de garagist zei hetzelfde :)

Ben vanavond de GTI terug gaan halen naar de garage en echt heel koel draait hij nog steeds niet.

Ik vraag me af of dit mss wel normaal is voor een GTI :P
Ik heb op advies van de garagist toch maar eens de thermostaat gedraaid, en hij raadt me aan, om er een klein gaatje in te boren. (dit heb ik nog niet gedaan)

Nu zit hij met het veertje naar buiten als ik mij niet vergis, is dit juist? :)
Het is een nieuwe trouwens.

Mijn temperaturen schommelen enorm tussen de 90 graden en de 97 graden. Kan die 97 er nog door, dit blijft altijd maar eventjes na een stuk ferm doorgeven. Dit is met chauffage op koud.
veertje naar buiten of niet maakt niet uit *hij past er namelijk maar op 1 manier in*

gaatje erin boren kun je doen, maar dan heeft de thermostaat ook niet zijn echte werking, het hoort gewoon goed te werken.
bij mij paste hij op 2 manieren dus. Maar ik denk dat hij nu goed zit, want hij draait nu toch ietsje koeler zo.
Wat kan het dan nog zijn?
Ofwel vertoont mijn metertje wat kuren.

ik denk dat ik gewoon een gaatje ga boren.
Alles behalve de waterpomp is vernieuwd ondertussen en ik begin het zo wat stilletjes beu te worden.
(thermostaat, radiator, koppakking, kop gevlakt en getest op barstjes)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Maaruhm, dat de meter 97 aangeeft, wil ook niet perse zeggen dat ie zo warm word? lk bedoel, het zijn maar AX meters, zo precies zijn ze nou ook weer niet geijkt en volgens mij zijn zulke preciese getallen niet eens aftelezen.....

Als hij er na het rijden geen KVS uitgooit; word hij in principe niet echt te heet en zou ik me geen zorgen maken....

En na 10 min warm vind ik niet raar, mijn GT is dat na 5 min al hoor, zelfs wel sneller als ik meteen een 80 km weg heb.


Overigens had ik koelproblemen bij het blok van de blauwe... Die was elke keer na zoveel 100 km al zijn KVS kwijt. Na kop en koppakking wissel was de oude kop wel zo krom als een hoepel, en hadden de 2 middelste cilinders KVS verbrand, maar 600 km daarna was toch echt weeeeeeer alle KVS weg.

Toen de thermostaat vervangen maar er daarna niet meer dan 100 km meer meegereden. Theorie erachter was dat hij dus te warm liep door niet volledige functionerende thermostaat en na het rijden KVS eruit gooide (maar 1 x zien doen, maar ik bleef ook nooit kijken of ie het deed ofzo) en zo elke keer meer kwijt raakte totdat het zo weinig werd dat het vrijsnel verdampte. en dan ging mijn ' te heet' lampje ntrlk pas branden.....
Last edited by grietje on TueFeb26, 2008 10:19:48 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

thermostaat past maar op 1 manier, zeker te weten ! de aansluiting van je koelslangbuis op je thermostaathuis kan namelijk niet als het thermostaat verkeerd zit.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Echt vreemd, want ik heb hem wel degelijk kunnen draaien zonder iets te forceren :D
ongeveer zo'n dingetje dus:
http://www.elise-shop.com/images/THERMOSTLOW.jpg

En ik heb de garagist even zelf met zijn metertje de watertemp laten meten, en toen kwam ie toch ook 95graden. Hij stond toen wel stationair te draaien.

Maar inderdaad, als hij er geen kvs uitgooit, zal ik me er niet te druk om maken :lol:

Hopelijk moet ik hier nu nooit meer slecht nieuws posten :evil:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

je ziet dat de kant van het thermostaat waar je de veer ziet zitten, groter is, dit zit als het goed is in het thermostaathuis, dat andere gedeelte in de aansluiting op je koelvloeistofslang/buis.

doe je 't andersom, dan hoort het niet te kunnen passen :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

was dit even vergeten
Hij zit nu goed en hij is nu toch al even niet meer te warm gekomen, dus ik vermoed dat het definitief opgelost is (het metertje schommelt soms wel erg snel, dus ik vermoed een metertje die wat met mijn voeten speelt)
Bedankt :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Is al wat Grietje zei: zolang het ding er geen koelvloeistof uit gooit en de grote fan niet tijdens het rijden aan slaat, zal het allemaal wel meevallen.
(en n'tuurlijk zolang het rode waarschuwingslampje uit blijft!)

Mijn wijlen Volcane liep volgens de temp. meter ook tegen de 105°, maar dan had 'ie al lang het rode lichtje aan moeten zetten en had de fan continu moeten draaien.

'k Zal eens kijken of ik daar eens wat voor kan maken; een stukkie elektronica die je even in plaats van de sensor op de stekker prikt, zodat je kunt zien wat de afwijking van je metertje is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:'t Is al wat Grietje zei: zolang het ding er geen koelvloeistof uit gooit en de grote fan niet tijdens het rijden aan slaat, zal het allemaal wel meevallen.
(en n'tuurlijk zolang het rode waarschuwingslampje uit blijft!)

Mijn wijlen Volcane liep volgens de temp. meter ook tegen de 105°, maar dan had 'ie al lang het rode lichtje aan moeten zetten en had de fan continu moeten draaien.

'k Zal eens kijken of ik daar eens wat voor kan maken; een stukkie elektronica die je even in plaats van de sensor op de stekker prikt, zodat je kunt zien wat de afwijking van je metertje is.
Dat kan eigenlijk niet zo moeilijk zijn. Ik heb me er nog niet mee beziggehouden, maar ik vermoed dat het gewoon een kwestie is van de juiste voorschakelweerstand te vinden. Lijkt me leuk om te maken :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

EEN GTI MOET ROND DE 95 GRADEN LOPEN!!!

koeler laten lopen is er NIET goed voor.
100-105 graden tijdens flink doortrappen is ook normaal trouwens. (waar flink doortrappen = herhaaldelijk 7500 r/min met niet al teveel rijwind, dus een paar minuten sporten of circuitrijden)
Mijn wijlen Volcane liep volgens de temp. meter ook tegen de 105°, maar dan had 'ie al lang het rode lichtje aan moeten zetten en had de fan continu moeten draaien.
105 graden is nog lang geen kooktemperatuur voor een goed ontlucht koelsysteem, dat ligt zo rond de 125-130. dan (of liever net ervoor, bij 120 ofzo) hoort het lampje m.i. ook pas te branden, waar Citroën 'm op afgemeten heeft durf ik niet te zeggen.
heb weleens een GTI op 110 graden gehad en die gaf geen krimp.

Gedrag van mijn laatste GTI:
altijd op 90~95 graden, bij flink doortrappen of topsnelheid rijden 95~100, op warme dagen 100~105.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

kevin.broke wrote:EEN GTI MOET ROND DE 95 GRADEN LOPEN!!!

koeler laten lopen is er NIET goed voor.
100-105 graden tijdens flink doortrappen is ook normaal trouwens. (waar flink doortrappen = herhaaldelijk 7500 r/min met niet al teveel rijwind, dus een paar minuten sporten of circuitrijden)
Mijn wijlen Volcane liep volgens de temp. meter ook tegen de 105°, maar dan had 'ie al lang het rode lichtje aan moeten zetten en had de fan continu moeten draaien.
105 graden is nog lang geen kooktemperatuur voor een goed ontlucht koelsysteem, dat ligt zo rond de 125-130. dan (of liever net ervoor, bij 120 ofzo) hoort het lampje m.i. ook pas te branden, waar Citroën 'm op afgemeten heeft durf ik niet te zeggen.
heb weleens een GTI op 110 graden gehad en die gaf geen krimp.

Gedrag van mijn laatste GTI:
altijd op 90~95 graden, bij flink doortrappen of topsnelheid rijden 95~100, op warme dagen 100~105.
En dit kon je niet een maand of 2 eerder gezegd hebben???!!! :shock:
Ik ben nu allesinds gerust, want de temperaturen van mijn GTi liggen daar perfect op 8)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:EEN GTI MOET ROND DE 95 GRADEN LOPEN!!!
Duidelijke taal toch?

Daarom had ik dus al gezegd: zolang het rode waarschuwingslampje niet gaat branden, de grote fan niet aanslaat TIJDENS rijden èn het ding geen koelvloeistof-fontein is, moet je je eigenlijk gewoon geen zorgen maken. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

citrofenwick wrote:En dit kon je niet een maand of 2 eerder gezegd hebben???!!! :shock:
Ik ben nu allesinds gerust, want de temperaturen van mijn GTi liggen daar perfect op 8)
:lol: Ik dacht laat je even in spanning ;)

david
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: TueApr08, 2008 12:25:05 PM
Location: amsterdam

probleempje

Post by david »

hallo, was ik even blij om hier te lezen dat het een gewoonte is van ax-jes om koelwater te verliezen. ik zette net mijn ax bij een vriend neer en op het moment dat ik hem uit wil zetten begon hij te sissen en te stomen. ik hoop dat het een gat in een slang is, maar kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn? de rook kwam tussen onder nummer 6 en 9 uit op het plaatje http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5522 [br]
alvast bedankt

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hoogst waarschijnlijk een lekke slang. Heb ik daar ook wel eens gehad. De enige plek waar stoom vandaan kan komen zonder gevolgen is bij de radiateurdop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

benny666
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: TueJul17, 2007 2:10:16 PM
Location: Marum (Gr.)
Contact:

Post by benny666 »

HELLUP
Vorige week, lekker aan het scheuren over de snelweg met m'n 1.1 blokje. 160 km/h en opeens rode vloeistoflampje aan!! Dus ik weer kalm aan door rijden 90 km/h.

Natuurlijk was het niveau te laag. Dus ik de kvs-bijgevuld en voor de zekerheid het hele systeem ontlucht.

Een dag later, weer het zelfde probleem. Dus ik dacht, goed dan zal ik bij de volgende rit de kvs weer aanvullen.

Dus ik draai de dop van de radiateur en tot mijn schrik zit er allemaal donkerbruine smurrie binnenkant van de dop. Ook in de radiateur zit van dit spul.

Normaal ververs ik die shit vaak en is de kvs een beetje verkleurd naar licht bruin, maar nu is het echt fatsig. Wat aan de dop gekleeft zat was een beetje zo dik als kwark en zo bruin als slappekoffie.

En dan nu de bult aan vragen:

WAT NU??
Is de koppakking lek??
Zo, ja - Vervangen of nieuw blok?
Is dat bruine spul, olie??
Is de thermostaat ook stuk??

Wat zijn mijn opties??
Benjamin
Wie ben ik?
Van AX 1.1 TE naar 406 2.0 16v Coupé.

Post Reply