aandrijfas, mijn "nieuwe" AX

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AXFleetwood
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonApr05, 2004 8:20:43 PM
Location: Amsterdam

aandrijfas, mijn "nieuwe" AX

Post by AXFleetwood »

Howdy folks,

Ik heb net mijn eerste AX in mijn leven gekocht. En ik vind hem nu al geweldig! Er is vast iemand die mij antwoord kan geven op de volgende 2 vragen:
1) heeft de bak eigen olie (Waar vul ik hem bij?), of tapt ie motor olie uit het blok?
2) Ik ga de linker aandrijf as vervangen. Waar koop ik zo'n ding tweede hands in de omgeving van Amsterdam of Utrecht. En hebben jullie tips voor montage?

Alvast bedankt, greetz

Bart
*** BURN ***

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

http://www.gebruikteonderdelen.com/

Je kunt hier misschien eens kijken.

---------------------------------
grtz, Rik

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Dit is wellicht iets dichterbij en met deze sloper heb ik goeie ervaringen. Hij heeft een heel groot assortiment aan auto's staan waar je alles zelf af mag halen en een onwijs magazijn waar hij bijna alles op voorraad heeft liggen. Geef hem een belletje, hij is niet duur en levert goeie service/advies.

http://www.brabebo.nl/

Ps. Ik vind Bart Ebben maar duur voor onderdelen. Een tweedehands aandrijfas voor een GTI kost bijvoorbeeld 94 euro!
AX GTi, sold!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een nieuwe as bij www.pheijl.nl kost 100 euro :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

friso
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: WedNov19, 2003 1:11:34 PM
Location: Zwolle

Post by friso »

Let Goed op dat je de juist meeneemt! er is een verschil tussen diesel en benz. aandrijfas. Neem de oude mee!!! Let op het konische gedeete (voor de spibanen) aan de wielkant.

Bij Bart ebben kreeg ik 2 maal de verkeerde mee, bij de laatste liep het wiellager kapot!!!! Ebben is duur!!!

friso

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou dan zal ik maar je eerste vraag beantwoorden :D

Je versnellingsbak heeft zijn eigen olie. Deze verschilt veel van motorolie. Hij is dikker en hij stinkt. Ow en hij is ietsies moeilijker te vervangen. In de regel gaat dat zo.
1) Je haalt je linkervoorwiel eraf.
2) Daarachter zie je een plastic plaat met daarachter je versnellingsbak.
Je maakt het jezelf makkelijk en trekt die plastic plaat eraf.
3) Dan zie je 2 aftappunten, vergelijkbaar met die van je motorolie.
Je hebt hier zo'n speciale vierkante sleutel voor nodig meen ik. Ik heb zelf gewoon creatief geweest met een bout en een slijptol.
4) Je zet er een bak onder. en je draait allebei de pluggen los. Kijk uit de olie spuit een end weg.
5) Je maakt de pluggen schoon of je zet er een paar nieuwe in. Denk eraan ze zijn magnetisch. Dit om al het afgesleten ijzer uit de bak te krijgen.
6) Eerst doe je de onderste plug erin. Dan giet je door het bovenste gat net zoveel olie totdat het er weer uitkomt. Dan draai je de bovenste plug erin en klaar ben je.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AXFleetwood
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonApr05, 2004 8:20:43 PM
Location: Amsterdam

Post by AXFleetwood »

Dames en Heren,

Allemaal hartelijk bedankt voor tips en adviezen!

Morgen ga ik dat asje kopen en "doen"!
Tot laters

Bart
*** BURN ***

Post Reply