Ik heb vandaag weer eens zitten dagdromen, en ik was er weer helemaal achter: de AX is toch wel ECHT een topbak. Gewicht < 800kg, laag zwaartepunt etc.etc.
Heb ik verder zitten dromen over een 1.6 16V erin: max ca. 150pk betrouwbaar. Turbo'tje erop: 190pk betrouwbaar en 240Nm koppel! Heb je toch wel echt iets bijzonders! Het staat zeker op mijn verlanglijstje, maar ja: de pieken... daarom zat ik nog verder te dromen:
- Kunnen we niet vanuit de AX-club in samenwerking met een tuner of tuningblad niet gesponsord op gaan bouwen? Maken we er een show-car van die het hele jaar bij de sponsoren mag staan en de AX-Club meetings.. en af en toe een drag-raceje wint natuurlijk....
Dus om even lekker verder te dromen:
- Hoe moet hij eruit komen te zien? bescheiden of juist helemaal niet?
- Onderstel: Comfort of race/rally trim?
- Technisch: turbo mod zoals @brain, hoe krijgen we koppel mooi op de weg?
- Interieur: standaard, kaal met rolkooi of met ICE ? (ICE is zwaar!) of compleet custom?
Droom lekker mee!
Ultieme GTI: AX VTS 16V Turbo
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 158
- Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
- Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
- Contact:
ik zou gaan voor de diskrete look en een minimum gewicht.
aangepaste polyester bx kap, carbon binnenbekleding, racekuipjes
en een volledig saxo onderstel met 16" velgen
aangepaste polyester bx kap, carbon binnenbekleding, racekuipjes
en een volledig saxo onderstel met 16" velgen
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
www.saxoclubvlaanderen.tk
Ok, het bevalt me dat de meesten voor discreet gaan! Super.. Dan het volgende:
- 1.6 16V zonder turbo met hoge toeren (a la kitcar tot max 215 pk)
- of 1.6 16V met turbo en lekker veel koppel (a la @brain)
Snelste oplossing is waarschijnlijk die van @brain, maar zelf ben ik een hoge toeren rijder, dus ik denk dat ik voor optie 1 ga. Wil je het blok echter een beetje betrouwbaar houden moet je echter aan max 170 pk denken schat ik; zal hij wel bij zo'n 8200 toeren/min uitblaffen!
- 1.6 16V zonder turbo met hoge toeren (a la kitcar tot max 215 pk)
- of 1.6 16V met turbo en lekker veel koppel (a la @brain)
Snelste oplossing is waarschijnlijk die van @brain, maar zelf ben ik een hoge toeren rijder, dus ik denk dat ik voor optie 1 ga. Wil je het blok echter een beetje betrouwbaar houden moet je echter aan max 170 pk denken schat ik; zal hij wel bij zo'n 8200 toeren/min uitblaffen!
-
- AX Starter
- Posts: 10
- Joined: MonOct13, 2003 10:52:52 AM
- Location: Arendonk
- Contact:
Ja dik maar ik weet niet of jij geld in over vloed hebt maar zo n project kost al gauw 4 a 5 duizend euro!! En koop dan een lancia delta intergrale 16 v meteen goed en 5,7 sec aan de hondert.
Ik rijd zelf ook een ax GT compleet overgespoten en 16 inch enz maar zo n project lijkt mij een beetje overdreven plus je moet alles zo verstevigen te veel werk dus lijkt mij!!
groetjes handrembob
Ik rijd zelf ook een ax GT compleet overgespoten en 16 inch enz maar zo n project lijkt mij een beetje overdreven plus je moet alles zo verstevigen te veel werk dus lijkt mij!!
groetjes handrembob
mijnax GT houd bij de 185 in wat kan dit zijn ?/?????/
handrembob wrote:.... gauw 4 a 5 duizend euro!! En koop dan een lancia delta intergrale 16 v ....
Als jij een goede weet te staan voor dat bedrag, dan koop ik die inderdaad...
handrembob wrote:.....Ik rijd zelf ook een AX GT compleet overgespoten en 16 inch enz maar zo n project lijkt mij een beetje overdreven .....
Toch juist mooi! Van een integrale weet iedereen dat hij snel is. Van een AX GT weten maar heel weinig mensen dat... zeker als er een 16V onder de motorkap ligt.
Hoe bevalt 16 inch eigenlijk? Zal wel redelijk stuiteren of niet? Ik rij zelf met 15 inch en dat is al dik aan de grote kant voor een AXje...
Watvoor rubber rij je? 35 plat? Hoe past dat?
Alvorens je kan kiezen voor toeren of turbo moet je je eerst afvragen wat je er mee wil bereiken.
Voordeel van turbo lijkt me dat al bij weinig toeren al veel trekkracht voorhanden hebt. Is het niet zo dat je daarvan juist optimaal kan profiteren doordat de AX van zichzelf al zo licht is?
Nadeel is misschien de hogere motorslijtage of betrouwbaarheid of zo?
Hoe zit dat trouwens met een compressor? Of is dat niet handig met zo'n klein blokje?
Waar je ook voor kiest, drivability zou ik persoonlijk heel belangrijk vinden. Megaveel pk's en bergen koppel in een heel klein toerenbereik lijkt mij niks in ieder geval.
Voordeel van turbo lijkt me dat al bij weinig toeren al veel trekkracht voorhanden hebt. Is het niet zo dat je daarvan juist optimaal kan profiteren doordat de AX van zichzelf al zo licht is?
Nadeel is misschien de hogere motorslijtage of betrouwbaarheid of zo?
Hoe zit dat trouwens met een compressor? Of is dat niet handig met zo'n klein blokje?
Waar je ook voor kiest, drivability zou ik persoonlijk heel belangrijk vinden. Megaveel pk's en bergen koppel in een heel klein toerenbereik lijkt mij niks in ieder geval.