Motor wordt niet gekoeld...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Motor wordt niet gekoeld...

Post by Rob GT »

Hey, net een nieuwe auto maar nog meer problemen in 3 dagen dan met de vorige in een heel jaar... flinke rook dus onder mijn motorkap half uurtje terug!

Heb vanmiddag de dynamo vervangen en bij het opladen van de accu werd de motor niet gekoeld. Met als gevolg dat de koelvloeistof behoorlijk hard uit het reservoir spoot. (met mooie rookwolken als gevolg) Ik reed daarvoor ff een paar rondjes over de parkeerplaats en het viel me op dat de toeren zo nu en dan zomaar richting 6000 toeren schoten. Met hevige schokken als gevolg.

Wat kan het probleem zijn? Thermostaat? Koppakking? Heb eigenlijk niet zoveel zin om (veel) te investeren in deze auto.

Gekke is wel dat ik zaterdag nog heel vrolijk zonder problemen 100 kilometer heb gereden over de snelweg. Moet wel eerlijk opmerken dat de temperatuurmeter maar heel even op de 90 graden heeft gestaan (toen ik ff doortrok bij het oprijden) maar de motor voelde wel redelijk warm aan net als de verwarming.
Last edited by Rob GT on ThuApr01, 2004 9:03:27 PM, edited 1 time in total.
Image

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Rob? Gaat de ventilator aan de radiator nog? Nee zeker? (dit klinkt dom ik weet het :oops: ) Misschien is er gewoon een zekering gesprongen? Zou ik even controleren als k jou was.

axo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: FriAug29, 2003 12:44:37 AM
Location: velserbroek (haarlem)

Post by axo »

je zegt dat ie wel al overhit is geraakt bij stationair draaien.
En dat hij nu schokt en dergelijken, komt er ook blauwe of witte rook uit je uitlaat als ie warm is, want dan is waarschijnlijk je koppakking aan zijn eind.

Hoop niet dat dat het geval is.

suc6,

Marcel
hell breaks lose, when i accelerate!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

nee, ik heb hem eerst stationair laten draaien ( toeren schoot dan al zo nu en dan ff richting de 6000) en ben daarna een stukje gaan rijden, maar maakte niet echt uit. Lampje van de motorstoring brande zo nu en dan wanneer de toeren omhoog schoten. Dit alles was zaterdag nog niet zo.

Ik heb niet echt op de uitlaat gelet eigenlijk... maar het is me niet opgevallen.

ax_dude, zou mooi zijn denk ik? Ventilator slaat volgens mij niet aan nee.
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

laat de auto stationair lopen, en hou de temp meter in de gaten bij z'o'n 90 graden (voorbij verticaal lijntje) moet de ventilator in gaan grijpen
zoniet kan het de sensor zijn die de fan aan stuurt dit kan je proberen door deze door te verbinden.

lost gelijk het probleem "tijdelijk" op je moet dit alleen niet bij echt koud weer doen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

succes rob!!!

Ik moet zeggen dat ik je hierbij niet kan helpen,alleen steunen!!! T zit je niet mee in de CITROWERELD!!

AX POWAH
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Bedankt tot nu toe.

Joost, zou je in stappen kunnen uitleggen hoe je dat doet? :oops:

Het toerental probleem is inmiddels opgelost. en alle zekeringen zien er goed uit.

Blijft over dat de koeling niet aanslaat.
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Zou iemand me anders ook ff kunnen uitleggen hoe ik de thermostaat vervang?
Image

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Rob GT wrote:Zou iemand me anders ook ff kunnen uitleggen hoe ik de thermostaat vervang?


Probeer eerst een juiste diagnose te stellen voordat je klakkeloos onderdelen gaat vervangen.
De motor loopt warm. Dit kan een aantal oorzaken hebben:
- te weinig koelvloeistof
- ventilator draait niet
- thermostaat werkt niet

Dan ga ik er even van uit dat de koppaking nog heel is.
Controle van bovenstaande is vrij simpel (dus niet van koppaking). Peil het koelvloeistofpeil bij koude motor. Is dit in orde, dan ga je naar het volgende. Start de motor en laat de motor stationair draaien. Controleer naarmate de motor op temperatuur komt of de dikke slang die boven in de radiateur uitkomt, warm wordt. Deze slang wordt warm op het moment dat de thermostaat opengaat.
Hou je dashboard in de gaten of de motor niet te warm wordt. Als het goed is, hoort allereerst die slang heet te worden (pas op voor verbranding) en even later zal de ventilator aanslaan.
Wordt de slang niet heet, dan zal de ventilator ook niet aanslaan, maar zal de motor warm lopen. Hou dus je waarschuwingslampjes op het dashboard in de gaten. Is dit het geval dan blijft je thermostaat dichtzitten en dient deze vervangen te worden.
Wordt de slang wel warm, maar slaat de ventilator niet aan en wordt de motor te heet, dan is het schakelcontact van je ventilator stuk en dient dit vervangen te worden.
Succes met diagnosticeren. Het lijkt moeilijker dan het is.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Bedankt voor de tips eric!

Koelvloeistof zit er nog genoeg in, dus daar zal het helaas niet aan liggen.
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Oke, ik heb nu de draadjes doorverbonden en de fan draait, de motor wordt dus wel gekoeld. (met dank aan Siem)

Nu dus slechts een kwestie van sensor vervangen?
Image

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Rob GT wrote:Oke, ik heb nu de draadjes doorverbonden en de fan draait, de motor wordt dus wel gekoeld. (met dank aan Siem)

Nu dus slechts een kwestie van sensor vervangen?


Als je al bovenstaande tips hebt uitgetest.
Dus stationair laten draaien, bovenste slang voelen, als die warm wordt en de fan draait niet, is het thermocontact stuk.
Echter wordt de slang niet warm, dan draait de fan ook niet, maar dan is niet het thermocontact stuk, maar de thermostaat.
Echter zeer waarschijnlijk zal het thermocontact stuk zijn, zeker als je nu met doorgeschakelde fan gewoon kunt rijden zonder last te hebben van warmlopende motor.
Thermocontact vervangen is slechts een kwestie van losdraaien en nieuwe (met ringetje) er indraaien. Als je dit snel genoeg doet, zal er weinig koelvloeistof uit de radiateur lopen. Zet er wel even een bakje onder.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

aansluitend heb ik ook even een vraagje; (ja blijkt dat ik nog heel wat te doen heb aan de ax :?)

Bij Ong 90 graden moet de fan aanslaan dus. Nou heb ik geen temp meter maar mijn fan draait bijna nooit, maar ik heb ook niet het idee dat tie te warm wordt. Hij verbruikt ook geen koelvloeistof ofzo. Alleen afgelopen zomer met 25 graden en 5 man in de auto scheurend door het dorp; toen sloeg tie aan.

Iemand een idee hoe ik kan testen of mijn fan op tijd aanslaat zonder temp meter :?:

Het lijkt me namelijk niet goed voor de motor als tie stiekem af en toe toch wat te warm wordt...

groeten rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply