olie druppelt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

olie druppelt

Post by raoel »

Ok, eerst ff omschrijving: ik heb een nieuwe baan en rijd sindsdien 150 km/dag, vooral snelweg, met regelmatig file.
Hiervoor heb ik zelden meer dan 50 km/dag gereden.
(Ik denk: misschien is het een factor).

Gisteren zag ik dat er een paar druppels olie onder mijn auto lagen.
Vanmiddag heb ik er op gelet en op de parkeerplaats waar ie een ~1 uur stil stond waren een paar druppels gevallen.
Zou evt iets kunnen zijn om zorgen over te maken.. :S

Even naar de motor gekeken, van onder zag ik dit:
Image
Iemand enig idee waar dit in de buurt zit?

Aan de bovenkant zag ik maar 1 be-olied stukje..
Image
bij de luchtinlaat denk ik?

Iemand ideeen,tips,etc?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Die olie bovenop is vrij 'normaal'


Onderop lijkt mij de krukaskeering aan bakzijde... Ook die lekt bij veel AXjes (waaronder de mijne)

Verbruik olie in de gaten houden en nouja, het is ook gewoon te vervangen (alleen dan moet je bak eraf..)

Als het ernstig word slijt je koppeling hard weg; maar dan moet de bak er toch af dus is die keering ook t probleem niet meer...


heb je al eens aan de olie geroken? Als je sythetische motorolie heb zou het verschil in vbak/motorolie goed te ruiken moeten zijn

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Correctie: de koppeling slijt niet, maar wordt gewoon heel glad van de olie, waardoor er geen grip meer is en de boel gewoon doorslipt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Correctie: de koppeling slijt niet, maar wordt gewoon heel glad van de olie, waardoor er geen grip meer is en de boel gewoon doorslipt. ;)
dat bedoel ik idd.. En door t slippen slijt ie dan uiteindelijk wel.....

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Correctie: de koppeling slijt niet, maar wordt gewoon heel glad van de olie, waardoor er geen grip meer is en de boel gewoon doorslipt. ;)
dat bedoel ik idd.. En door t slippen slijt ie dan uiteindelijk wel.....
scherp :D
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

GTi Ruudje wrote:
grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Correctie: de koppeling slijt niet, maar wordt gewoon heel glad van de olie, waardoor er geen grip meer is en de boel gewoon doorslipt. ;)
dat bedoel ik idd.. En door t slippen slijt ie dan uiteindelijk wel.....
scherp :D
omdat het slijt, zal het eerder bot worden :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

DuFF wrote:
GTi Ruudje wrote:
grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Correctie: de koppeling slijt niet, maar wordt gewoon heel glad van de olie, waardoor er geen grip meer is en de boel gewoon doorslipt. ;)
dat bedoel ik idd.. En door t slippen slijt ie dan uiteindelijk wel.....
scherp :D
omdat het slijt, zal het eerder bot worden :D
totdat het zo dun is dat het weer scherp is :lol: :lol:

sorry.. maar weer ontopic :oops:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

..euuhh, ja :) on topic ;-)

ik ga het verbruik idd in de gaten houden.. is het de moeite waard om snel actie te ondernemen of is het "als ie versleten is merk je het zelf wel" ?

En ik heb niet zo'n verstand van motormonteerwerk, maar aangezien het aan de onderkant zit is dit vast een dure klus om te laten doen... :-S

Naja, zal ik maar nog niet de huid van de beer betalen voordat ie geschoten is :-D

goed nieuws, vanavond geen drupjes :) morgenochtend weer checken en dan ff ruiken... wat voor olie er in zit weet ik niet en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe, euh, olie ruikt.. denk ik? kweenie...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

hahaha, nou, vbak olie MEURT

daarvan ga je over je nek, serieus.

Sythetische motorolie niet (ruikt bijna niet, ja beetje verbrand meestal als t uit je motorkomt), maaaaaaaaar de meeste goedkopere olien zijn ook uhhhhh..... niet synthetisch dus ruiken ook behoorlijk.....

Maar ik weet wel bijna zeker dat het motorolie is hoor, maar als je vbak zonder komt te staan gaat ie stuk, dus het is wel iets om 300% zeker te weten.


En laten vervangen, uhm tja, geen idee eigenlijk. Zoveel werk is het niet... Koppeling is ook niet zo duur... (je V bak moet alleen even los... met brug en juist gereedschap is dat niet zon bigdeal.....)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja maar goedkope olie is dan ook niet echt lekker voor de motor..

Op olie bespaar ik iig niet!! gewoon goede olie in dat blok. Is toch wel redelijk essentieel.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:En laten vervangen, uhm tja, geen idee eigenlijk. Zoveel werk is het niet... Koppeling is ook niet zo duur... (je V bak moet alleen even los... met brug en juist gereedschap is dat niet zon bigdeal.....)
Naja, niet zo'n big deal...:

- draagarmen moeten los
- assen moeten eruit (dus bak-olie loopt eruit èn de keerringen moeten meteen vervangen worden!)
- V-bak moet er helemaal af (en indien nodig goeD schoon gemaakt worden)
- Motorolie moet eruit (waardoor je een NIEUW koperen ringetje om de carterdop moet doen!)
- Krukaskerring moet eruit en een nieuwe er terug in (MOET BESLIST ABSOLUUT RECHT, anders gaat 'ie in no-time wéér lekken!)
- En omdat de bak nu toch al los is, en er blijkbaar al plannen waren om meteen de koppeling te vervangen: kun je nu ook meteen doen. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ach.. uurtje werk :P.

Nee ff serieus, is idd nog wel heel wat werk zo te horen.. Veel succes dus
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote:En laten vervangen, uhm tja, geen idee eigenlijk. Zoveel werk is het niet... Koppeling is ook niet zo duur... (je V bak moet alleen even los... met brug en juist gereedschap is dat niet zon bigdeal.....)
Naja, niet zo'n big deal...:

- draagarmen moeten los
- assen moeten eruit (dus bak-olie loopt eruit èn de keerringen moeten meteen vervangen worden!)
- V-bak moet er helemaal af (en indien nodig goeD schoon gemaakt worden)
- Motorolie moet eruit (waardoor je een NIEUW koperen ringetje om de carterdop moet doen!)
- Krukaskerring moet eruit en een nieuwe er terug in (MOET BESLIST ABSOLUUT RECHT, anders gaat 'ie in no-time wéér lekken!)
- En omdat de bak nu toch al los is, en er blijkbaar al plannen waren om meteen de koppeling te vervangen: kun je nu ook meteen doen. :)
Nee ik vind het geen bigdeal nog steeds ;)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

dan doe je het te vaak :P
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

zonder brug en met goed gereedschap kan het in een uurtje of 6.. althans de koppeling vervangen.. maar ik ben geen monteur, dus er zullen heus wel mensen zijn die dat vakkundig sneller kunnen.. het is goed te doen op 1 dag :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb exact dezelfde lekkage gehad ... bij mij hielp het toen om een flesje leaklock (www.leaklock.com) bij de olie te gooien. Te koop bij Brezan.

Verhaal is dat keerringen niet goed tegen olie kunnen en uitdrogen. Hierdoor gaan ze lekken. Een stapje verder is dat ze scheuren.

Zolang ze alleen uitgedroogd zijn zou dit spul moeten werken...

Mijn AX lekte 1l per 4000km. Nadat ik dit spul ging gebruiken stopte de lekkage volledig. Heb er uiteindelijk nog een jaar /20.000km zonder enige lekkage mee gereden voor de AX wegging.

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

gewoon een keertje erbij gooien kan ook geen kwaad..
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

ThijsvanderVen
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: FriApr11, 2008 3:55:01 PM
Location: Schoik (Schaijk, N-Br)

Post by ThijsvanderVen »

Ik had ook het probleem, maar dit bleek in mijn geval te liggen aan de oliekeerringen die gekrompen waren. De garage heeft er tube pasta bij de oliegegooid die ervoor zorgt dat de keerringen uit gaan zetten. Sindsdien heb ik er geen last meer van.
Le pain.... Le vin....Le Citroën!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

hmm, ik zit heel erg te twijfelen of ik me zorgen moet maken en actie moet ondernemen.. er heeft al een week geen olie meer gelekt.. lijkt heel tijdelijk geweest te zijn.. kan dat???

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:hmm, ik zit heel erg te twijfelen of ik me zorgen moet maken en actie moet ondernemen.. er heeft al een week geen olie meer gelekt.. lijkt heel tijdelijk geweest te zijn.. kan dat???
Nee, maar door weer, zon, warmte zetten materialen uit/ en het kan best zijn dat er, als het een klein lek was, er nu vuil ofzo voor is komen te zitten ;)


Ik zou je als ik jou was echt niet zon zorgen maken. Gewoon je olie op pijl houden en over een jaar ofzo, als je geld over heb naar de garage brengen ;)

Mijn GT lekt ook daaro, verbruikt ongeveer liter olie op de, nou, 1500 km? En alles daar onder is ranzig. Maar hij rijd er niet minder om hoor ;)

Post Reply