Te hoog stationair

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Te hoog stationair

Post by pcrodent »

De Image van m'n zusje kwam van de APK terug met o.a. de mededeling dat ie geen CO-meting kon doen omdat ie verhoogd stationair liep. Was het injectiehuis, zei de garageman.

Injectiehuis vervangen, probleem is er nog steeds.
Vandaag ECU vervangen, probleem is er nog steeds.

Tenminste, als het een probleem is als ie tegen de tijd dat de fan aanslaat nog steeds niet heeft besloten dat de motor warm is en het stationairtoerental wel wat omlaag kan :roll:
Net toen ik 'm uitzette overigens dieselde hij zelfs nog even na! (vreemd genoeg daarover geen klachten gehad van m'n zusje, wel dat ie af en toe wilde afslaan)

Natuurlijk kan het dat één van de vervangende onderdelen óók slecht is, ze liggen immers al een tijdje in de schuur, maar wat kan het behalve dat zijn?

't Is een 1.1i van 1990 overigens, als dat helpt :)
Kijk uit, een Cactussssss

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Is het complete injectiehuis vervangen? Dus met stappenmotor erbij? Anders zou de stappenmotor wel eens kapot kunnen zijn.

Anders is het waarschijnlijk de koelwatertemperatuursensor die de ECU gebruikt kapot. Dan blijft ie ook hoog stationair lopen en vaak ruik je dan bij warme motor wat onverbrande benzine uit de uitlaat.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Het hele injectiehuis is vervangen, inclusief stappenmotor. :)
Kijk uit, een Cactussssss

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Ok, dan zou ik als ik jou was die koelwatertemp. sensor v.d. ECU eens opzoeken. Bij een koelwatertemp. van 20 graden is de weerstandswaarde 2250-2750 Ohm, bij warme motor moet deze een heel stuk kleiner geworden zijn.
In de ATH Kluwer die hier op het forum ook ergens staat, staat er voor een warme motor ook nog een weerstandswaarde, maar deze weet ik zo niet uit m'n hoofd.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Okee, dan het opzoeken: waar zit ie? Op het thermostaathuis (ik denk dat dat het is in ieder geval, er zit ook ontluchtpunt voor het koelsysteem) zitten twee sensordingen geschroefd: eentje met één contactje eraan en eentje met twee contactjes, waar een stekkertje op moet. Is het een van die, en zo ja welke?

Overigens sloeg de fan wél aan als de motor warm was, dat zou er toch op duiden dat de sensor het wél doet, of is dat een andere sensor?
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's idd een andere sensor!
De grote fan wordt geschakelt door de dikke blauwe sensor die aan bestuurderszijde aan de zijkant van de radiator zit, onder de slang naar 't thermostaathuis.

De temp.sensor voor de ECU zit schuin onder het thermostaathuis en is vrijwel altijd groen (als je voor de auto staat, vanaf het thermostaathuis iets naar achter en dan een stukje naar beneden).
Nog een stukje verder naar achter en verder naar beneden zit in de zijkant van het blok (zo'n beetje boven de versnellingsbak) zit nóg een sensor (vrijwel altijd blauw), maar die is bedoeld voor het rode waarschuwingslampje in het dash (dat gaat branden bij temp. boven de 120°).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik heb even wat opgezocht over de genoemde sensor, volgens de Haynes had ik wel de goeie in m'n hoofd maar als ie stuk was geweest zou het ECU-lampje hebben gebrand. Tot nu toe hebben twee ECUs geen probleem gezien met de sensor (ja, het lampje doet het :D).

Verder zegt de Haynes met klem dat zelf testen geen goed idee is. Ik kan natuurlijk wel een andere sensor erin draaien en kijken wat er gebeurt, maar voor ik dat ga doen: zijn er niet nog andere dingen die ik zou kunnen proberen en die de genoemde symptomen veroorzaken?
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Upje! Iemand?
Kijk uit, een Cactussssss

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

pcrodent wrote:Verder zegt de Haynes met klem dat zelf testen geen goed idee is.
Hoe wil je er anders achter komen of die sensor het probleem veroorzaakt?

Trouwens, de Haynes mekkert wel vaker over dingen die zo dramatisch niet zijn (en zwijgt over dingen die juist wèl belangrijk zijn... :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Na het vervangen van de koppakking e.d. bij de witte 1.1 Plaisir van Michel (MBa@NL) was ik vergeten de watertemp. sensor aan te sluiten, het gevolg was dat de ECU dacht dat de motortemperatuur laag is wat dan weer resulteerde in een verhoogd stationair toerental.

KLIK HIER voor een paar foto's.

EDIT
Nu ik het nog weer is overdenk is het precies andersom sensor los (hoge weerstand) voor de ECU betekend dit warme motor, sluiting in de bedrading of sensor (lage weerstand) voor de ECU betekend dit koude motor met als resultaat verhoogd stationair toerental.

Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on MonApr21, 2008 1:49:03 PM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:Na het vervangen van de koppakking e.d. bij de witte 1.1 Plaisir van Michel (MBa@NL) was ik vergeten de watertemp. sensor aan te sluiten, het gevolg was dat de ECU dacht dat de motortemperatuur laag is wat dan weer resulteerde in een verhoogd stationair toerental.

KLIK HIER voor een paar foto's.

Groetjes, Henk
En als 't stekkertje er wèl op zit, zou het ook nog een draadbreuk kunnen zijn!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

zie mijn edit, in vorige bericht

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

MNM(tm) wrote:
pcrodent wrote:Verder zegt de Haynes met klem dat zelf testen geen goed idee is.
Hoe wil je er anders achter komen of die sensor het probleem veroorzaakt?
Nou, ik dacht dat dan het motormanagementlampje (3x woordwaarde) lampje zou gaan branden. Maar nu pas bedenk ik dat dat natuurlijk héél eenvoudig te controleren is door het stekkertje los te trekken :D

Thanx in ieder geval en morgen of overmorgen ga ik aan de knutsel...
Kijk uit, een Cactussssss

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Dat motorstoringslampje moet je echt niet op af gaan, is een slechte indicatie. De sensor kan ook waardes aangeven die wel binnen het normale bereik liggen, maar niet passen bij de temperatuur van de koelvloeistof. Dus bijvoorbeeld dat de sensor een weerstandswaarde geeft die bij -20 graden hoort en de koelvloeistof 90 graden is, dan klopt de waarde die ie doorgeeft niet, maar zul je geen motorstoringslampje zien.

En dat gemauw in Haynes dat je dat echt niet moet doormeten is inderdaad onzin. Als je de multimeter gewoon goed instelt met weerstand meten, dan gaat die sensor echt niet kapot.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Alrighty, zojuist de sensor vervangen en het AXje snort weer tevreden! Dank u allen voor de hulp!

Wat een kutding is het trouwens zeg, die sensor. Ik had 'm in de schuur in zo'n thermostaathuis zitten, ding eruit gedraaid en dacht, die vervang ik even. Maar dat ging in m'n hoofd iets makkelijker dan in het echt... Eerst het luchtgebeuren eraf, dan alle andere snoertjes aan de kant en vervolgens concluderen dat het paperclipje dat het stekkertje vasthoudt zó zit dat je er net niet bij kunt. Kwartier lopen pielen met een schroevendraaiertje voor ie los was :cry:

2 afkeurpunten verholpen, nog 2 te gaan...
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply