Storingen bekend? wat nu?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AleXXX
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: FriJan11, 2008 11:15:13 AM
Location: Kesteren
Contact:

Storingen bekend? wat nu?

Post by AleXXX »

Ik heb al enige tijd problemen met mijn AXje. De auto houdt regelmatig in (vooral boven de 80, of hoge toerentallen) en viel ook uit, en het motorstoringslampje ging branden (wat de katalysatorsensor lijkt, maar niet is :? ).
Ik heb het forum gelezen en heb tenslotte de lambdasonde vervangen met een tweedehands exemplaar.
De problemen bleven, dus rij ik nu al 2 a 3 weken rond met een auto waarmee ik niet de snelweg op durf en niet harder dan 80 durf.

Vandaag heb ik dus zelf de computer uitgelezen, die instructie daarvoor is overigens geweldig!!
De problemen die de computer aangaf zijn:

41 krukaspositiesensor/motortoerentalsensor (dit schijnt de ECU altijd aan te geven)
53 Accuspanning
52 mengselregeling cilinderrij 1
32 mengselregeling cilinderrij 2
31 mengselregeling.

het grootste probleem is de mengselregeling naar mijn idee. Ik heb zelf niet veel technische achtergrond dus weet niet echt wat dat inhoudt :shock: .
Ik heb op het forum rondgelezen, maar dat is voor mij niet echt duidelijk.

Kan iemand mij uitleggen over het hoe en wat van de mengselregeling?
En wat moet ik doen om dit te verhelpen.

Ik zou graag mij AXje nog een tijdje houden, dus wie kan me helpen? :?:
Benieuwd hoe geweldig die AX is:P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Storing 41 is inderdaad niet relevant dat heb je helemaal niet en geven ze altijd aan.

Accuspanning is wel degelijk belangrijk, dat zou ik als eerste uitzoeken. Slechte accuspanning geeft allerlei rare storingen en problemen; en veroorzaakt ook zeker uitvallen van auto.

Mengselregeling vind ik ook vaag.. Zoiezo; cilinderrij 1 en 2? We hebben maar 4 cilinders in 1 rij?
Het mengsel word geregeld aan de hand van verschillende sensoren; die naar een bepaald tabel wijzen in de ECU en de regelt dus het mengsel, wat eigenlijk ook meteen het enige is wat de ECU doet....

Heb je je ECU al eens gereset? Of vervangen?

Kan ook zijn dat door lage accu spanning -> ECU storing geeft -> noodloop -> mengsel problemen....

AleXXX
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: FriJan11, 2008 11:15:13 AM
Location: Kesteren
Contact:

Post by AleXXX »

Ja van de accu zou kunnen, maar ik hoorde van een 'deskundige' dat een auto dat wel vaker aangeeft als je accu een keer bijna leeg is geweest.
Verder heb ik geen problemen met de accu, ik kan de auto met muziek ,lichten en verwarming aan minimaal 15 a 30 minuten zonder de motor te laten te draaien laten staan. Daarna start de auto nog zonder moeite. Ik ben geen expert, maar dat zegt volgens mij wel wat over de accu!

Met de cilinderrijen snap ik ook niet echt maar zo staat het aangegeven bij de beschrijving van de foutcode. Ik zou niet weten wat dat precies inhoud, maar het lijkt met duidelijk dat daar een probleem is :wink:

De ECU heb ik al verschillende keren gereset, en de injectie schoongemaakt. Maar dan loopt ie wel wat beter, maar uiteindelijk valt ie toch weer uit.
Een nieuwe ECU heb ik niet geprobeerd omdat ik die nog niet heb.

Je ziet op het forum dat er veel wordt gepraat over het vervangen van de injectie en het inlaatspruitstuk. Als het aan de mengselregeling ligt, zou dat de problemen kunnen verhelpen?
Benieuwd hoe geweldig die AX is:P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als je accu inderdaad een keer slecht is geweest bouwt hij die foutmelding op. Je zou hem eigenlijk dus ook even moeten resetten (het uitlezen); rijden en kijken wat dan overblijft ;) als die er dan nog is, is er toch iets anders aan de hand.

inlaatspruitstuk gaat niets veranderen aanje probleem.
Injectie huis + injector misschien wel; als de ECU de juiste waarde doorkrijgt en geeft (meestal is het probleem een sensor; dus aan het begin vande lijn, en niet de injector..)

kan het de injectie zijn.

Ik zou ook even checken of ie niet ergens valse lucht aanzuigt. Dat geeft ook een verkeerd mengsel en slecht lopen

AleXXX
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: FriJan11, 2008 11:15:13 AM
Location: Kesteren
Contact:

Post by AleXXX »

Als ik jou verhaal zo lees, denk ik dat de grootste kans er is dat er iets met de sensors aan de hand is OF de ECU. Het mengsel wordt bepaald in het injectiehuis, dus zouden daar de sensors in de war zijn of de ECU.

Als de ECU verkeerde waardes doorgeeft zal het ook fout gaan natuurlijk. Maar de ECU 'denkt' dat het de goede waardes zijn. Dus waarom zou er een foutmelding zijn (die door de ECU wordt doorgegeven) als de ECU denkt dat hij goed zit. Dan zou die ook geen foutmelding geven als die ECU niet goed is. Misschien vind je dit een vage redenering :? , maar dat is waar ik gelijk aan denk.

Maar ik zal eerst nog een keer resetten en nog een keer uitlezen na het rijden.
Benieuwd hoe geweldig die AX is:P

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Het zou goed kunnen dat de koolborstels van de dynamo aardig versleten zijn. Bij hogere toerentallen kunnen ze dan gaan zweven, waardoor ze dus geen contact meer maken.

Deze koolborstels zitten aan de spanningsregelaar op de dynamo.

In bijvoorbeeld DIT topic staat er meer over geschreven.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

AleXXX wrote:Het mengsel wordt bepaald in het injectiehuis, dus zouden daar de sensors in de war zijn of de ECU.
Het mengsel word niet bepaald in het injectiehuis hoor! Dat bepaalt de ECU aan de hand van zijn tabellen en de waarden van de sensoren. ECU stuurt alleen signaal naar de injector en luchtklep zegmaar.
Injectiehuis voert alleen maar uit. Maar als daar een mechanische fout of een draadbreuk zit gaat het natuurlijk toch mis.
Dus waarom zou er een foutmelding zijn (die door de ECU wordt doorgegeven) als de ECU denkt dat hij goed zit.
Nou, als de ECU denkt dat hij goed zit, maar de injectie is stuk, meet de lambda sonde toch hele rare waardes; wat niet klopt met wat de ECU ' dacht' dat het zou moeten zijn, dus krijg je een storing.
Maar ik zal eerst nog een keer resetten en nog een keer uitlezen na het rijden.
Ik bedoelde wel het resetten van die uitleesmodule he ;) staat volgens mij ook in de howto, ecu resetten is niet genoeg...


En idd, als die dan weer accu geeft, zou ik die /dynamo eerst even nakijken, dat zou alles kunnen zijn.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ik zit even te denken aan een temperatuur sensor.. die geeft heel veel info aan de ecu bmt het uiteindelijke mensel.. Ik heb eens een kapotte koelwatertempsensor (mooi scrabble woord :lol: ) gehad in mijn (ex xantia).. die viel ook uit en liep heel raar.. sensor vervangen en geen problemen meer.. wellicht kun je van iemand bij jou in de buurt even een sensor proberen.. het zou de moeite waard kunnen zijn. de waardes van de tempsensoren zijn volgens mij ook uit te lezen bij de dealer, maar dan moet je meestal ook ff betalen :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik denk ook aan een sensor eigenlijk hoor ;)

goedkoopste oplossing is denk ik trail and fail....
Denk bij de temp sensor er wel aan dat je de groene pakt, niet de blauwe; die stuurt niets naar je ECU

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

grietje wrote:Ik denk ook aan een sensor eigenlijk hoor ;)

goedkoopste oplossing is denk ik trail and fail....
Denk bij de temp sensor er wel aan dat je de groene pakt, niet de blauwe; die stuurt niets naar je ECU
klopt.. die is voor de rode lamp op het dash :wink: vergeten te schrijven :oops:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

AleXXX
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: FriJan11, 2008 11:15:13 AM
Location: Kesteren
Contact:

Post by AleXXX »

Nou ik heb weer even tijd op te updaten!!

Ik heb dus wel de ECU gereset (sorry Grietje, maar las je reactie erna pas) maar ik gereden tot ie weer uitviel. Ik netjes even gewacht en weer gestart.
Daarna uitgelezen, maar nu waren er geen storingen meer!! behalve dan die standaardcode 41 dan!! :(

Nu snap ik er helemaal niets meer van!! Hij is wel degelijk uitgevallen, maar er is geen fout te bekennen!! :shock:

Maar ik wil wel sensoren proberen, maar zou zo gauw niet iemand weten met een AX. Als ik het zo hoor kunnen het heel veel dingen zijn!!
Maar waar zit de tempsensor, miss dat ik er een kan ritselen op de sloop!
Ik zal toch een goedkope oplossing moeten zien te vinden omdat het anders de auto niet waard is.
Benieuwd hoe geweldig die AX is:P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

alle ax problemen zijn goedkoop op te lossen.

Ik zou zeggen, download eerst de haynes op pdf eens, dan weet je iig hoe je ergens aan moet beginnen.

Tempsensor zit aan de ontstekingszijde in je cilinderkop (of eigenlijk, 1 zit er in het thermostaat huis en de ander ernaast in de cilinderkop)

Ik vind het raar dat de storingen nu weg zijn, maar misschien is ecu resetten genoeg voor de storingscodes

dat zou betekenen dat je misschien een slechte massa hebt (dat veroorzaakt uitvallen; misschien accustoring)

en een storing wb het inhouden met de sensoren (maar dat veroorzaakt als het goed is geen uitvallen.... Niet zomaar ineens athans)

AleXXX
AX Starter
AX Starter
Posts: 17
Joined: FriJan11, 2008 11:15:13 AM
Location: Kesteren
Contact:

Post by AleXXX »

Volgens mij is 20 seconden de stekker uit de ECU halen genoeg om de ECU te resetten, en dus alle voorgaande problemen te vergeten!! :wink:

Maar ik zal eens kijken wat ik er zelf nog aan kan doen, want ben zelf best druk en heb niet zo heel veel tijd en verstand om een auto zelf te maken!!

Maar we beginnen met Haynes te downloaden!! :wink:
Benieuwd hoe geweldig die AX is:P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Storingscodes heb ik altijd geleerd is een ander verhaal en moet je in je uitlees sessie resetten. Die zouden niet gereset worden bij het even loshalen van je ECU....

Alleen je mengsel tabellen/sensorwaardes zou die eruit halen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Alle door de ECU zelf aangemaakte gegevens (sensorwaarden, mengseltabellen èn storingscodes) worden in Statisch RAM* opgeslagen.
Dit geheugen blijft permanent onder spanning, waardoor de gegevens bewaard blijven. Echter als de spanning wegvalt, verliest dit geheugen alle inhoud. ECU resetten door de spanning er een tijdje van af te halen houdt daarmee automatisch in dat ook alle eventueel opgeslagen storingscodes gewist worden.



*) Statisch RAM (SRAM) heeft als eigenschap dat gegevens die erin geschreven worden, als zodanig worden vastgehouden, zolang er maar voedingsspanning aanwezig is.
Dit in tegenstelling tot dynamisch RAM (DRAM, zoals dat in PC's wordt gebruikt), dat om de zoveel milliseconden ververst (ge-refresht) moet worden. Het alleen maar aanbieden van voedingsspanning is voor dit type geheugen dus niet voldoende om de inhoud te bewaren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja dat klopt wel wat je zegt,

maar als die storing nog in het blok zit, zal deze OPNIEUW in de ECU komen, en dus een melding aangeven. Dus op zich, als ie slecht rijd, zou die storing terug moeten komen
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

DLS wrote:mja dat klopt wel wat je zegt,

maar als die storing nog in het blok zit, zal deze OPNIEUW in de ECU komen, en dus een melding aangeven. Dus op zich, als ie slecht rijd, zou die storing terug moeten komen
Yup. Tenzij de storing die de ECU heeft gevonden, inmiddels zijn verholpen door het reeds vervangen van onderdelen.

Maar dat de ECU een storing niet ziet / niet opslaat, wil nog niet zeggen dat er geen storing is!
Iedereen gaat er maar weer vanuit dat computers wel gelijk zullen hebben.
Ik zal het dus nóg een keer zeggen: de computer is het meest onbetrouwbare stuk elektronica dat ze ooit verzonnen hebben!

De VW Golf van m'n buren loopt de eerste paar minuten echt zwaar kl*te: geen vermogen bij wegrijden, stilvallen bij stationair, enz...
Ding is al 5x terug geweest naar de garage, d'r is vanalles aan vervangen (o.a. vanaf uitlaatspruitstuk alles naar achter...).
ECU is uitgelezen en die geeft geen storing. Nou, ik wil die K*T-computer graag eens op z'n kop schoppen! Wat nou "geen storing"! Ik hoor en zie toch zelf hoe waardeloos dat ding loopt?! :evil:

My point: computers zijn absoluut niet heilig en hebben ook absoluut niet de wijsheid (/ waarheid?) in pacht!

Gezond verstand en soms gewoon proberen lossen problemen op. Computers máken alleen maar problemen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja daar heb je idd wel een punt.. Dat de ECU geen storing aangeeft, betekend ook niet dat er geen 1 is.. Maar tis de vraag wat het dan wel is.

Suces met uitzoeken iig
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou Marco, ik ben het niet met je eens ;)


Een computer heeft het nooit 'fout'
Het is namelijk niets meer dan een rekenmachine, invoer geeft uitvoer. Dat zal nooit fout gaan.

Invoer kan fout gaan, programateur kan fouten bevatten, maar een computer doet altijd braaf precies wat je hem opgeeft om te doen.

En met zon simpele monopoint... Gaat er HEEL VEEL langs de computer. Hij pakt alleen de storingen (uiteraard, hoe kan het ook anders) die langs de computer loopt.

Hoe kan ie dan bijvoorbeeld aangeven dat de brandstofpomp overleden is, terwijl die hele ECU daar geen ruk mee te maken heeft ;)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mij heb je in mijn relaas ook niet horen zeggen dat (in dit geval) de computer "fout" is.
Ik zeg alleen dat de computer ook prima z'n smoel kan houden en beweren dat er nix aan de hand is, terwijl de boel gewoon voor geen meter loopt.

En sensorwaarden kunnen wel degelijk fout zijn, terwijl de computer nog steeds vindt dat er nix mis mee is.

Ben het met je eens dat een computer alleen beslissingen kan nemen op basis van vooraf bepaalde grenzen. Echter, die grenzen kunnen zodanig zijn dat een foute sensor daar nog steeds binnen valt en de computer dus geen weet heeft dat er iets mis is, terwijl de sensor geen correcte gegevens doorspeelt over hoe de situatie werkelijk is.

Daarnaast kunnen computers wel degelijk (reken-)fouten maken: google maar eens op "pentium-bug".

Ik weet niet of je de film "I, robot" wel eens gezien hebt?
Daarin houdt de professor ergens een presentatie over "ongedefiniëerde code, die een eigen leven gaat leiden".
En als je dan "ongedefiniëerd" ook nog eens tussen aanhalingstekens zet, kom je weer terecht op een punt waar virus-schrijvers gretig gebruik van maken: code-overrun. Een stuk programmacode wordt vaak gevolgd door een stuk (dynamische) data. Door een code-overrun kun je met de instruction pointer (een 'aanwijzer' die de processor vertelt op welke regel 'ie bezig is met uitvoeren van het programma) in het data gebied terecht komen en zo gegevens die oorspronkelijk als data bedoeld waren, uitvoeren als ware het een programma.

M'goe, ik dwaal af. :)

Wat jij op een andere manier zegt, is ook (deels) wat ik bedoel: er gaan best wel wat gegevens via de computer, en van die gegevens kan de computer beslissen of ze juist zijn of niet. Indien niet, dan meldt de computer een storing.
Er kan in een mono-point injectiemotor echter veel méér fout gaan, waar de computer geen weet van heeft, en dus ook geen storing van kan melden.

En als je met zo'n situatie te maken krijgt (wat m.i. hier het geval is), komt het aan op gezond verstand, kennis en dom probeerwerk. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply