vbak komt telkens los van motorblok, en kleppenprobleem?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

vbak komt telkens los van motorblok, en kleppenprobleem?

Post by citrofenwick »

Ja, ik heb het WEER zitten.
Ik was vanmiddag onder mijn ax 1.1 carb gaan liggen, en zie dat die klotebout weer gelost is waardoor mijn motorblok en vbak wat uit elkaar staan.

picje:
Image

De garagist had er vroeger ook al wel eens een nieuwe ingedraaid.
En de citroengarage heel vroeger ook.

En ik heb hem nu terug aangespannen, en nu heb ik verschrikkelijk last van trillingen op mijn dash. Precies of mijn motorblok zit zonder rubber vast...
Dit mag nog tussen haakjes, want ik heb het gevoel dat er vandaag een bougie overleden is, waardoor hij brak loopt, en misschien komt dit daar van.
Last edited by citrofenwick on TueMar25, 2008 8:41:35 PM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat je kan proberen (en wat vast wel helpt)
is bij de lokale onderdelenboer een tube/potje 'locktite' kopen. dit smeer je dan op de bout, en als je m dan aandraait hard dit uit en wordt de bout ook nog vast gelijmt.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Maar dan kan krijg je hem nooit meer los?
Zou een nylonmoer er aan de andere kant opgedraaid helpen?

alvast bedankt :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

citrofenwick wrote:Maar dan kan krijg je hem nooit meer los?
jawel, spul is er juist om te voorkomen dat het los trilt
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

zitten de andere bouten ven de bak dan wel goed vast? uit mijn hoofd zitten er 5 bouten die het hele ding op zijn plek houden.. 1 los zou volgens mij niet mogen betekenen dat de bak los komt....
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

GTi Ruudje wrote:zitten de andere bouten ven de bak dan wel goed vast? uit mijn hoofd zitten er 5 bouten die het hele ding op zijn plek houden.. 1 los zou volgens mij niet mogen betekenen dat de bak los komt....
3 bouten houden hem op zijn plek (andere zijn voor de startmotor). Ik heb dit ook gehad. presies onder deze bout zit een gat waarin de centreerpen zit. Ik heb daar toen een extra bout met nylonmoer ingedraait. Ik denk dat je schroefdraad een beetje gaar aan het worden is. Rode of blauwe loctite helpt ook goed.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: vbak komt telkens los van motorblok!

Post by citrofenwick »

citrofenwick wrote: En ik heb hem nu terug aangespannen, en nu heb ik verschrikkelijk last van trillingen op mijn dash. Precies of mijn motorblok zit zonder rubber vast...
Dit mag nog tussen haakjes, want ik heb het gevoel dat er vandaag een bougie overleden is, waardoor hij brak loopt, en misschien komt dit daar van.
Ik ging het proberen met een nylonmoer, maar het zal niet meer nodig zijn... :(
Ik was vandaag aan het zoeken waarom hij zo brak liep, en nu blijkt dat clinder 2 van links bijna volledig compressieloos is. De bougie heb ik er zo uitgedraaid, dus ik vermoed dat het daardoor komt:
Image


Dus ik ga waarschijnlijk meteen een nieuw blok kunnen zoeken.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

:shock: dat mag je geen bougie meer noemen nee, wat een kool :o
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ah man das k*t. Stukje bougie in je motor. Misschien wijs om contact op te zoeken met de leverancier. Wie weet willen ze je financieel bijstaan in je nieuwe blok
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Sander wrote:Ah man das k*t. Stukje bougie in je motor. Misschien wijs om contact op te zoeken met de leverancier. Wie weet willen ze je financieel bijstaan in je nieuwe blok
Ik acht de kans dat ik de schade via Bosch zelf kan terug laten betalen wel erg klein.
Ik had de bougies 6mnd geleden uit m'n sloopaxje gedraaid en had ze even getest in mijn ax. Samen met het afstellen van mijn carbje reed hij er echt stukken beter mee, dus ik heb ze dan maar laten zitten. (had beter meteen nieuwe gekocht...)

Hoe oud ze zijn weet ik dus niet.
Het zijn 'BOSCH Super 4 bougies' en volgens de site zijn het de juiste voor in een ax.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Vandaag de ax in de garage gezet en even onder de kap gekeken.
We hebben het kleppendeksel verwijderd en de klepspeling gecontroleerd.
(de eerste keer dat ik dit doe, dus niet te moeilijk aub :oops: )

Het viel ons op dat er geen speling zat op de 2de inlaatklep, waardoor we dus vermoeden dat het stukje bougie vast zit onder die klep. (of geplooid?)
Wat ik er dan wel bij bedacht, is dat hij dan toch niet meer zou 'vrij goed' draaien, moest de inlaatklep niet meer mooi kunnen sluiten. Want dan zou hij toch constant druk steken in zijn inlaatcollector?
Mijn pa is er nog even over aan het redeneren (het is al een tijdje geleden dat ie nog aan kleppen geprutst heeft :D)

Graag een 2de mening hieromtrent en wat we best doen.
Kop er van doen?
Maar dan lopen de kosten natuurlijk wel direct op. (nieuwe kopbouten, nieuwe koppakking)
Misschien valt dit blokje wel nog te redden :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als het blok te redden valt moet de kop er iig vanaf. Als je geen krassen in je cilinderwand hebt, en de schade zit in de kop dan kan je genoegen nemen met een nieuwe kop. Scheelt je een dag sleutellen. Qua kosten kom je op ongeveer hetzelfde uit denk ik kan een paar tientjes schelen.

He bah nou moet die 1.6 misschien nog even wachten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Vanavond neem ik de kop er sowieso van.
We zien wel wat er vanonder komt. :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Toch maar eerst eens gekeken of de klepspeling van de 2de cilinder niet bij te stellen was...

Dit gedaan en nu loopt hij terug prima op 4 cylinders :shock:
Hopelijk is er geen interne schade en zal hij nu geen olie verbruiken :?

De trillingen zijn nog steeds aanwezig trouwens.
Als ik gas geeft, trilt gans de auto.

Ik ga morgen eens controleren op nog meer losse bouten :P

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dan stonden die kleppen wel heel erg raar.

Theorie voor het trillen. Je versnellingsbak heeft een tijd onder een hoek tegen je motor aangezeten waardoor de koppeling raar is afgesleten. (Kan me niet voorstellen dat de krukas of de pri as krom is) Hierdoor trilt de boel. Is het trillen erg afhankelijk van toerental of van snelheid?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

citrofenwick wrote: Het viel ons op dat er geen speling zat op de 2de inlaatklep, waardoor we dus vermoeden dat het stukje bougie vast zit onder die klep. (of geplooid?)
Dit kan iig. niet. Als er iets onder die inlaatklep zou zitten, dan zou ie juist veel teveel klepspeling hebben. Klep nog stukje open => klepsteel dus verder naar beneden => veel klepspeling.

Wat eventueel wel het onregelmatige lopen zou kunnen veroorzaken is een verbrande klep, of dat stuk bougie wat bij de uitlaatklep is gaan zitten.
Als een uitlaatklep open blijft staan, dan hoor je plofjes/sputtertjes als je aan de achterkant van de auto bij de uitlaat gaat luisteren. Hij loopt dan normaalgesproken ook niet netjes stationair (de trillingen die jij beschrijft?).

En idd die bout van de bak insmeren met Loctite en vastzetten.
De trilling kan overigens ook goed zoals hierboven omschreven komen door de koppeling. De drukvingers van de drukgroep kunnen scheef ingesleten zijn of de koppeling door de scheef zittende priseas uit het midden geduwd is en een onbalans veroorzaakt.
Verandert er iets aan het trillen bij het induwen van de koppeling?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Gisteren een half uurtje gaan rijden, en eenmaal warm rijdt hij echt terug zoals voordien. Dus ik vermoed dat het motorisch wel goed zit. (behalve het getril dan)

Gisteren die vorenste bout nog eens gelost (die van in mijn beginpost), en het trillen was meteen terug gedaan.
Er zit ook een bout in de buurt van mijn lange aandrijfas, maar ik kan hem niet aanspannen omdat de kop te weinig uitsteekt. (2mm ofzo)
En er zit wel degelijk nog een kier tussen mijn vbak en motor, dus dat zal het getril veroorzaken.

Weet iemand waar en hoeveel bouten de vbak aan de motor vastzetten?

Ik heb het vooral als ik stil sta en een beetje gas geef. Ontkoppelen heeft geen zin.

Alvast bedankt ;)

Ohja, aan een scheef afgesleten koppeling had ik ook al gedacht, maar het belangrijkste is dat mijn bak terug tegen mijn blok hangt natuurlijk :)

Post Reply