Blok wisselen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Blok wisselen

Post by citronella »

Na een compressiemeting bleek de eerste cylinder geen druk meer op te bouwen, daar zat ook een rammeltje. De 4e cylinder was ook zo goed als dood. Ik heb een blok van de sloop gehaald welke een 1.1 `94 zou zijn, de distributieriem vernieuwen blijkt die van een 1.4 te zijn. Heb ik nou een 1.1 of een 1.4? Het blok heeft geen typeplaatje meer en op de kop staat dat deze in `96 gemaakt is ???.
Mijn auto is een AX `90 1.1i. Donor blok van een 205 `94 (1.1 of 1.4?)
Van binnen en van buiten ziet de auto er nog goed uit dus vind ik het zonde om de auto nie te maken.
Ik heb op jullie forum al veel gelezen maar niet hoe ik ergens kan zien wat voor een blok ik nu heb. Kan iemand mij advies geven? Zijn er verschillen in inlaat- en uitlaatspruitstuk, en hoe herken ik die?
Een 1.4 lijkt mij toch leuker rijden dan een 1.1 dus wil ik het blok eigelijk niet terug brengen.
Last edited by citronella on SatMar22, 2008 2:10:18 PM, edited 3 times in total.
Rijden heerlijk die franse auto`s

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Wat zou je nu dan precies willen weten?

Of je het blok kan wisselen,
of of wij je kunnen vertellen of het een 1.1 of 1.4 is?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

heb je het injectiesysteem erbij?
Dan is makkelijk te zien of dit van een 1.4 of 1.1 is.

citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by citronella »

grietje wrote:Wat zou je nu dan precies willen weten?

Of je kunt vertellen hoe ik het verschil tussen een 1.1. of een 1.4 kan zien a.u.b.

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

citronella wrote:

Of je kunt vertellen hoe ik het verschil tussen een 1.1. of een 1.4 kan zien a.u.b.
motorcode controleren

laat maar :lol:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by citronella »

Browny wrote:heb je het injectiesysteem erbij?
Dan is makkelijk te zien of dit van een 1.4 of 1.1 is.
Ik heb het blok zonder injectie gekocht. In de veronderstelling dat ik de injectie van het oude blok over zou zetten op het nieuwe. Er zat wel een onsteking op zonder verdeler. Oude blok is een 1.1 met verdeler. De verdeler moet ook overgezet worden i.v.m. de gebruikte ECU en kabelboom van het oude blok is mij vertelt.

citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by citronella »

mcdean wrote:
citronella wrote:

motorcode controleren

laat maar :lol:
Plaatje met motorcode zit niet op het blok en verder kan ik op het blok geen code vinden die correspondeerd met de codes zoals door citoen genoemd

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

In dat geval is het het handigst als je de diameter van de opening in 't inlaatspruitstuk (waar 't injectiehuis op geschroefd hoort!) even opmeet.
Bij een 1.4 is dat gat namelijk groter dan bij een 1.1.

Mocht het nu inderdaad een 1.4 blok blijken, dan zul je toch echt ook 't injectie-systeem (met ECU!) erbij moeten hebben, anders gaat 't echt niet goed werken! (motor gaat dan te arm lopen, omdat de ECU van de 1.1 de boel niet ver genoeg bijgeregeld kan krijgen, omdat er in verhouding meer lucht in de cylinder wordt gezogen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

een 1.4 blokje kan wel lopen met 1.1 injectie maar sneller wordt ie er niet van. via de club zijn makkelijk 1.4 injectiesetjes te regelen.

citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by citronella »

MNM(tm) wrote:In dat geval is het het handigst als je de diameter van de opening in 't inlaatspruitstuk (waar 't injectiehuis op geschroefd hoort!) even opmeet.
Bij een 1.4 is dat gat namelijk groter dan bij een 1.1.

Mocht het nu inderdaad een 1.4 blok blijken, dan zul je toch echt ook 't injectie-systeem (met ECU!) erbij moeten hebben, anders gaat 't echt niet goed werken! (motor gaat dan te arm lopen, omdat de ECU van de 1.1 de boel niet ver genoeg bijgeregeld kan krijgen, omdat er in verhouding meer lucht in de cylinder wordt gezogen).
Bedankt voor de tip. Zal het morgen eens bekijken. Ik hen in jullie forum gelezen dat een 1.1. injectie inderdaad niet goed zal werken vanwege de kleinere gasklep en de serieweerstand van de inspuiting moet ook vervangen worden door een exemplaar uit een 1.4. Maar kan ik de ECU niet behouden? Het wordt al duur zat. Er moet nog veel gedaan worden om de auto weer APK te krijgen.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

een compleet 1.4 injectiesetje (inlaatspruitstuk, ecu, injectiehuis, injectieweerstand, stappenmotor etc.) gaat hier meestal tussen de 50 en 100 euro over de balie.

citronella
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by citronella »

Browny wrote:een compleet 1.4 injectiesetje (inlaatspruitstuk, ecu, injectiehuis, injectieweerstand, stappenmotor etc.) gaat hier meestal tussen de 50 en 100 euro over de balie.
Probeer eerst van de sloop het injectiehuis gratis te krijgen of te ruilen met die van mij. Het maakte in aanschafprijs niet uit of ik een blok koos met of zonder injectie. Het blok dat ik kocht was het enige 1.1 blok dat hij had liggen. Hij had wel een compleet 1.4 blok liggen maar dat zag er niet vers uit en ik hoopte dat door het kiezen van de 1.1 ik minder problemen zou hebben met met de hele verbouwing. :x

Post Reply