Hopeloos ECU probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Hopeloos ECU probleem

Post by Weatherman »

Heelluup,

Ik heb tot nu toe veel plezier gehad met mijn AX 11 TGE uit oktober 1991, maar nu is het echt mis.

Het begon een jaar geleden.
Met een koude motor startte hij in 1 keer, maar met een warme motor ging de startmotor wel rond, maar slaat hij meestal niet meer aan. Alles doorgemeten en wat bleek, de benzinepomp kreeg geen stroom meer. Wachtte je een aantal uren, dan kreeg hij wel weer stroom!
Brandstofrelais (Bruin oranje rechthoekig kastje onder ECU) vervangen en alles ging weer goed.

Tot een maand geleden. Weer dezelfde problemen, koude motor slaat aan, warme motor meestal niet. Onderweg laat hij me niet zitten, enkel bij het starten gaat het mis. Doorgemeten, weer blijkt het in de stroomtoevoer naar de benzinepomp te zitten.
Relais wordt nu twee keer vervangen, nummer drie gaat erin en ....... de AX doet helemaal niets meer.
De nu inmiddels bevriende garagist zegt dat het probleem in de ECU moet zitten.
Ik heb een Bosch A2.2, het typenummer is 0 280 000 750. Het blijkt een zeldzame en bijna uitgestorven type te zijn.
Zie eventueel, volgende foto
http://home.zonnet.nl/ASKappetijn/
Alle sloperijen in de regio afgebeld, nergens te krijgen, wel vaak met typenummer
0 280 000 751. Zou deze ook passen?

De auto heeft nog geen 90.000 kilometer gelopen. Is verder perfect, een plaatje om te zien en te rijden, het kan toch niet zo zijn dat ik hem nu naar de sloop moet brengen? Ik kan wel huilen.

Ik ben radeloos. :(

Axirally
Technische Man
Posts: 54
Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
Location: Elsloo, Limburg
Contact:

Re: Hopeloos ECU probleem

Post by Axirally »

Weatherman wrote:Heelluup,

Ik heb tot nu toe veel plezier gehad met mijn AX 11 TGE uit oktober 1991, maar nu is het echt mis.

Het begon een jaar geleden.
Met een koude motor startte hij in 1 keer, maar met een warme motor ging de startmotor wel rond, maar slaat hij meestal niet meer aan. Alles doorgemeten en wat bleek, de benzinepomp kreeg geen stroom meer. Wachtte je een aantal uren, dan kreeg hij wel weer stroom!
Brandstofrelais (Bruin oranje rechthoekig kastje onder ECU) vervangen en alles ging weer goed.

Tot een maand geleden. Weer dezelfde problemen, koude motor slaat aan, warme motor meestal niet. Onderweg laat hij me niet zitten, enkel bij het starten gaat het mis. Doorgemeten, weer blijkt het in de stroomtoevoer naar de benzinepomp te zitten.
Relais wordt nu twee keer vervangen, nummer drie gaat erin en ....... de AX doet helemaal niets meer.
De nu inmiddels bevriende garagist zegt dat het probleem in de ECU moet zitten.
Ik heb een Bosch A2.2, het typenummer is 0 280 000 750. Het blijkt een zeldzame en bijna uitgestorven type te zijn.
Zie eventueel, volgende foto
http://home.zonnet.nl/ASKappetijn/
Alle sloperijen in de regio afgebeld, nergens te krijgen, wel vaak met typenummer
0 280 000 751. Zou deze ook passen?

De auto heeft nog geen 90.000 kilometer gelopen. Is verder perfect, een plaatje om te zien en te rijden, het kan toch niet zo zijn dat ik hem nu naar de sloop moet brengen? Ik kan wel huilen.

Ik ben radeloos. :(


Niet huilen
Heb ik wel voor je, stuur me maar een PB.

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Fantaaastisch,

Hartstikke bedankt!

Maar Elsloo ligt 177 km bij Schoonhoven (Tussen Utreg en Rottedamp) vandaan. Wil er nog ff een paar dagen over denken, ook ivm met vervoer.

Maar alvast bedankt! :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zeldzaam. welnee ze groeien hier bijna aan de bomen. Kijk gewoon es op de sloop ze kosten zo'n 40 euro. Ze zitten in axies en 205ies
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Ben vanochtend in Krimpen geweest, Citrodealer Broere. Zij beweren dat een Bosch 724 ook moet passen. Mocht er een uitproberen. Terug naar Schoonhoven (25 km)., en hij past!!!!!!!
Starten en.......................

Hij start niet!
Dus het ligt niet aan de ECU.

De lokale garagist wist er geen raad meer mee. Uit medelijden hoefde ik niets te betalen.
Omdat ik al genoeg sleepervaring heb (waar zijn de weekenden anders voor) heb ik hem maar naar Broere in Krimpen gesleept.
Ik heb daar een taart beloofd aan de eerste die mijn auto aan de praat krijgt.

De laatste twee weken heb ik een gemiddeld gebruik van 1 op 75 gemeten, de zuinigste AX 11tge naar ik meen! :wink:

Mijn ax denkt nu vast dat hij een caravan is zo vaak is hij al gesleept.

Is het een trailer? is het een Boot? is het een caravan? Nee het is Arthurs AX.
De buren zijn al stiekum een inzamelings actie begonnen, maar ik wil van geen andere auto weten! Ik wil mijn AX terug en snel!

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Heb gelezen in de Auto&motor techniek dat als de auto koud goed start en warm niet meer of moeilijk er een probleem kan zijn met de injector. Deze is dan niet in goede conditie en druppelt na, waardoor hij bij warme start verzuipt.
In ieder geval succes met het verhelpen van het probleem

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Oke ecu is dus niet het probleem. Is ook niet vaak stuk hoor. Wat gebeurt er precies als je start. Verzuipt ie of hoor je niets speciaals?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Eerst had ik startproblemen bij een warme motor, nu start hij helemaal niet meer. Alles doorgemeten, blijkt dat er geen spanning komt op de benzinepomp. Hij verzuipt dus niet. Het relais is verschillende keren vervangen, de ecu ook 1 keer. Vervolgens is de bekabeling vanaf de ecu gechekt, ook in orde.

Als je zelf onder de motorkap met een spray benzine inspuit , dan slaat hij wel even aan. Het zit dus in de toevoer van benzine. Benzinepomp zelf is in orde, hij krijgt alleen geen spanning meer. :cry:

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Als ik start dan hoor dus niets speciaals, startmotor draait mooi rond en de boel vonkt mooi.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als de bekabeling goed is dan moet het dus de zekering, het relais of de pomp zelf zijn. Dat kan haast niet anders. Klikt het relais van de pomp wel. Het kan ook zo zijn dat 2 onderdelen elkaar vernietigen. Daar moet je ook rekening mee houden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik denk dat je pomp gewoon verrot is..... Met dat starten deed hij al moeilijk en nu is hij overleden...
Freude am Fahren.

Weatherman
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 61
Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
Location: Schoonhoven
Contact:

Post by Weatherman »

Citro?ndealer Broere te Krimpen aan de IJssel heeft een kabelbreuk geconstateerd.
Voor ?123, 57 mocht ik hem gaan afhalen.
Enthousiast kom ik bij Broere aan en reken ik af.
Dan loop ik naar de auto toe om in te stappen en weg te rijden.
De achterbank lag nog omhoog, deurtje van de zekeringenkastje lag er nog uit enz?.

Toch nog maar even onder de motorkap kijken.
Alles lag nog open.
Ik wil de donkere kastbedekking over de ecu leggen als ik constateer dat de draden eronder nog los liggen.
Deze losse draden zouden weleens in de aandrijfriem van de dynamo of erger kunnen komen. Hoe werk ik dit weg? Nog half beseffend dat het wel vreemd is dat ik mijn eigen auto inelkaar zet, loop ik naar de werkplaats.

Op de vraag of zij de draden voor mij weer willen fixeren, krijg ik een scheldkanonnade van voren! En ik vroeg het toch netjes?
Ik geef nog aan dat ik me onheus bejegend voel, en uiteindelijk is er iemand bereid de bedrading te fixeren. Maar waarom word ik zo behandeld?
Sloopauto was nog het meest beschaafde woord dat ze gebruikten. Ik vrees inelkaar geslagen te worden. Intimidatie blijft een goede methode om lastige klanten weg te jagen.

Toch wil ik begrijpen wat er aan de hand is.
Het enige zinnige wat ik eruit krijg is dit; ?Als jij een halve auto hier aflevert dan krijg jij een halve auto ervoor terug!?
Halve auto, maar mijn auto is toch heel?

Na lang gesteggel hunnerzijds (ik blijf beleefd) blijkt dat ik de pijp naar de luchtfilter verwijdert had. (Had ik gedaan om te testen of een openluchtfilter mij wel zou bevallen) En ja dan weet je het wel. Dan kan de carburateur bevriezen, dit werd met 90 decibel verteld, want als je 28 jaar bent, ga je natuurlijk al wat aan je oren mankeren. Voor de rest had ik nergens aan gezeten.

Bovendien had men geen zin om de dingen die bij een BOVAG erkende algemene garage, te Schoonhoven, opengemaakt zijn, bij Broere weer dicht te maken. Dan moest ik maar weer lekker naar die garage in Schoonhoven teruggaan!

Er liep ander personeel rond dan op de zaterdag. Wat je op zaterdag bespreekt, blijkt op maandag ineens niet meer te gelden.
Ze willen blijkbaar geen taart.

Ja zo zie je maar weer, er gaat niets boven de echte dealer!! :lol:

Maar de auto rijd weer, niet alles zit nog op zijn plek, ik zie wel verder.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Goed dat de AX weer rijd!, maar wat een belachelijke mensen daar.... :?
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

:lol: Heeft dat bedrijf een mail-adres? Dan zullen we ze eens massaal met boze e-mailtjes bombarderen over hoe onze sloopwagens in elkaar zitten :twisted: :twisted:
Freude am Fahren.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Pfff.. eerst zien en dan geloven... Ik bedoel eerst kijken of de auto gemaakt is.. Want hoe jij een auto aanlevert... het vinden van een kabelbreuk voor 123 pleuros vind ik te veel... (ik had het goedkoper kunnen doen :D )

Nee gekheid.. ze hebben je niet terecht behandeld! Ok misschien had je die pijp weer terug moeten stoppen... Maar ze kunnen toch de bedrading weer netjes wegwerken!

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Citro?ndealer Broere te Krimpen aan de IJssel is geen tip dus!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik had mn geld terug geeist, imo kan een garagehouder dit absoluut niet maken, en ik zou er dus ook nooit weer heengaan.

Ben trouwens bij Citroen dealer BM driebond in Groningen geweest, en gevraagd wat olie verversen kost: 140 euro!!! Toch maar naar de Euromaster geweest, die deden het voor 3 tientjes.

Toch maar liever naar de echte dealer?? grapje zeker
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Mischien is het een idee om een lijstje te maken met goed dealers en slechte dealers? (autodealers dan)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

peter wrote:Ben trouwens bij Citroën dealer BM driebond in Groningen geweest, en gevraagd wat olie verversen kost: 140 euro!!! Toch maar naar de Euromaster geweest, die deden het voor 3 tientjes.

Wat duur jah, bij Bjorn is het een stuk goedkoper d8 ik... hooguit ?20 denk ik.
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

olie 30 euro filter 8 euro. En ongeveer een half uurtje werk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply