Versnellingsbak stuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
heipaul
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatMar01, 2008 4:31:32 PM

Versnellingsbak stuk?

Post by heipaul »

Heb vorige week mijn koppeling vervangen. Daarna alles weer in elkaar gezet en mijn ax deed het weer. Na 100 km te hebben gereden wilde de auto niet meer in zijn achteruit. Het klonk als tandenpoetsen. En na 200 km (ik moest naar huis) ging hij slecht in zijn 1, 2, 3, 4, 5 en r. Het klinkt alsof alle tandwielen tegenelkaar schuren.
Ben eigenlijk radeloos, omdat hij het steeds slechter doet. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er te weinig bakolie inzit +/- 1900 cc namelijk. Schakelstangen zitten goed gemonteerd. Versnellingsbak hang recht boven het ophangpunt.
Iemand een soortgelijk probleem gehad? Of een oplossing? Alvast bedankt!

Groetjes,
Paul

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Maar als hij het steeds slechter doet; waarom gebruik je hem dan nog? Daar gaat de V bak iig niet beter van worden....


Bakolie: Er zit (als je er voor/onder staat) rechts aan de zijkant de vul opening, je moet vullen totdat het daar net/net niet overstroomt.... Officieel dus ook in dat gat vullen.

Verder, ja is de koppeling wel goed gemonteerd? ontkoppel je wel echt als je schakelt?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

heipaul
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatMar01, 2008 4:31:32 PM

Post by heipaul »

Heb die laatste 100km alleen in zn 5 gereden, tot ik in de stad kwam en toen deden de andere versnellingen het dus ook slecht. Ik gebruik hem dus nu ook niet meer.

Heb net nog even gekeken, zijn vrije versnelling, is niet echt vrij meer. Met de koppeling ingedrukt wel. Heb ook de koppelingskabel nog anders afgesteld, maar dat is volgens mij niet de oplossing.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Nog een vraagje: wat voor bakolie heb je erin gegooid. Met 1900cc zou die het overigens moeten kunnen, geloof dat er 2l ingaat.

heipaul
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatMar01, 2008 4:31:32 PM

Post by heipaul »

Ik heb de bakolie van de citroengarage gekregen. Dat is geloof ik niet de officiele-officiele olie, zoals in Haynes staat, maar een goedkopere versie.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

hier q01z:

over de bakolie: wees niet bang, hij schakelt met minder olie vaak beter als met meer en alles wat je er teveel ingooit mikt hij er toch wel uit..
de reden waarom er geen 2l ingaat, is omdat je niet alles eruit gekregen hebt.. dat punt slaan we dus over (de olie zal ongetwijfeld 75w90 zijn of iets daar in de buurt, als je die van de dealer hebt gehad is het goed en hoef je je daar geen zorgen over te maken)

wat ik wel opvallend vind;
hij gaat dus steeds SLECHTER schakelen, ik geloof niet dat je je bak gesloopt hebt, iig niet met het vervangen vd koppeling.. (was dit eerder niet?)
wat wel zou kunnen is dat de bak niet helemaal recht zit tegenover het blok, dus dat je m niet strak genoeg hebt aangedraait.. dan zittie dus scheef en gaat de priesas (die je door de koppeling heen steekt) voor problemen zorgen, geloof me, hij blijft ook hangen als je m scheef monteerd! (ervaring..)
verderr zou het kunnen dat je 1 vd schakelstangetjes anders hebt gemonteerd.. de bovenste schakelstang kan namelijk op 2 'bolletjes' op beide werkt het, maar als je m op de bovenste zet zit er minder speling op, als je schakelstangetjes dan net niet lekker zijn afgesteld qua lengte dan schakel je dus steeds net mis!

en verder;
weet je zeker dat de koppeling goed zit, qua afstelling vooral.. wellicht ontkoppelt hij niet volledig!
en wat heb je qua koppelling allemaal vervangen?

(q01z als grietje)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Eerst de achteruit slecht en daarna de rest van de versnellingen. Is vermoedelijk niet je V.bak maar een niet goed ontkoppelende koppeling. Klinkt als klacht veel te bekend kort vervangen van de koppeling.

Kijk maar eens goed naar de spanning op de koppelingskabel en haal anders de boel toch maar weer los. De druklagers zijn vrij kwetstbaar bij montage dus meedraaien, scheef zitten of er af geschoten is goed mogelijk. Als je dan doorrijd gaat de drukgroep er vrijwel zeker aan en ben je verder van huis.

P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Klinkt idd als een niet goed ontkoppelde koppeling. Ik zou ook eens goed kijken naar de koppelingskabel. Die kunnen wel eens "uitrekken" waardoor hij natuurlijk steeds slechter ontkoppelt.

Eerst eens proberen de koppeling te stellen ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

heipaul
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatMar01, 2008 4:31:32 PM

Post by heipaul »

Ik kan inderdaad de bak controleren, ofdat ie nog recht zit. Ofdat er een spleet tussen zit? Of gaat het dan om millimeters die je niet kan zien? Mis trouwens ook een dolgedraaide bout, die moest ik afslijpen. Ben ik te nonchalant als ik zeg dat de bak ook met een boutje minder blijft hangen? Het is een bovenste bout, dus de bak wordt door zijn eigen gewicht en die van de motor op zijn plek gehouden, leek mij.

Had inderdaad ontdekt dat er 2 bolletjes op de schakelstang zaten, heb hem op de meest glimmende gezet. Later ook nog de andere, bovenste, gezet. Toen deed hij het niet beter. Heb het weer teruggezet.

Heb de drukgroep ook vervangen. Die zag er wel degelijk anders uit als de oude. Tpastte wel en kocht de onderdelen in 1 pakket, leek me dus logisch die nieuwe erop te zetten, omdat ze bij elkaar hoorden.

Zal nog een keer de koppelingskabel afstellen. Maar ook al is die niet goed afgesteld, hoe kan het dan dat wanneer ik de pook in zijn vrij zet, ik "geratel" hoor als ik de koppeling laat opkomen?

Volgend weekend ga ik aan de slag. Ben bang dat het inderdaad de druklager is. Alvast bedankt voor alle goeie reacties!

Ohja, hij deed het eerste echt helemaal perfect, heb daarna wel hard gereden.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

heipaul wrote: hoe kan het dan dat wanneer ik de pook in zijn vrij zet, ik "geratel" hoor als ik de koppeling laat opkomen?

Volgend weekend ga ik aan de slag. Ben bang dat het inderdaad de druklager is.
Druklager overleden.... Dan hoor je idd geratel als je de koppeling op laat komen, en dan ontkoppelt ie dus niet helemaal meer...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

heipaul
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: SatMar01, 2008 4:31:32 PM

Post by heipaul »

Heb gister onder de auto gelegen en het mysterie is opgelost!
De versnellingsbak was losgetrild. Achteraf zat deze nog maar met 1 bout vast. De vorige eigenaar had 1 bout weggelaten, ik ook 1. 1 was losgetrilt... En in totaal zit de bak met 4 bouten vast aan de motor. Er was duidelijk een kier van 2mm te zien.

Ik heb dus maar even 2 nieuwe bouten gekocht en alles met lock-tight vastgezet.

Bedankt voor alle hulp!!

Post Reply