Storing, niet starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Storing, niet starten

Post by grietje »

Ik denk dat dit misschien wel bij Electrisch hoort, maar toch maar hier

Die ***** TRS start nog steeds niet na het vervangen van de motorkabelboom. Symptomen zijn nog altijd exact gelijk, hij heeft ergens kortsluiting want:

Op de momenten dat hij het niet doet,
- draait de startmotor prima en snel genoeg rond
- maakt hij totaaal geen aanstalten om te starten
- doen de lichten het niet (en de controle lampjes gaan vaag knipperen)
- doet de CV het niet
- doen de electrische ramen het niet
- doen de ruitenwissers het niet
- je hoort wel relaitjes aanslaan,
- er branden wel lichtjes op het dashbord


Soms doet ie het ineens ook wel; zoals vanochtend. Dan is er eigenlijk niets raars aan de hand

Het is begonnen na het vervangen van de startmotor en aandrijfassen. In eerste instantie deed alles het prima tot 2 dagen later, toen weigerde de AX dienst. Na het vervangen van de ECU en startrelais deed ie het weer,
maar dat was ook van korte duur.
Toen we heb slepend gingen ophalen begon ie halverwege de rit ineens weer te functioneren, en heb ik hem de andere helft naar huis gereden.

Soms doet ie het dus wel, en soms niet. Als ie het doet merk ik niets raars, behalve dat er een snaar lijkt te slippen maar de V snaar zit al wat strak, en hij heeft absoluut geen accu problemen. Na daaaaagen doorstarten draait en doet alles het nog even goed namelijk...

Ik werd een beetje bang voor een verschoven distributie riem (dan vonkt op een zeer verkeerd moment en loopt ie ook niet....) maar dan had ie het niet afentoe wel gedaan denk ik?

Ik denk nog steeds dat hij ergens kortsluiting heeft, maar inde startmotor -> dynamo -> ontsteking kabelboom zit het iig niet (oude was beschadigt), die is vandaag vervangen voor een goede.

help....... :(
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

contactslot??? ( zomaar een ingeving)

slechte aarde?

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Idd slechte aarde ...enorme weerstand (wel genoeg voor dash). Maar ik neem aan dat je alle aardstrippen al hebt nagemeten om overgangsweerstand. Henk riep dat laatst ook op de meeting, je hebt natuurlijk aardstrips naar de motor maar ook weer naar het chassis. Dan lijkt het in orde, maar is een van de twee toch niet fris.
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik heb al veel (weet ze niet allemaal waar ze zitten) aardepunten schoongemaakt en opgeschuurt maar dat mocht toen al niet(s) baten. Waar zitten ze allemaal, en hoe kan ik ze het beste dan schoonmaken?
En dan bedoel ik vooral de accu -> carosserie, die lijkt me dan de boosdoener en van die weet ik niet waar die zit...

Contact slot, ja, daar had ik ook al aan zitten denken. Maar ik heb geen andere die ik kan proberen.... of ik moet die van mn GT er even voor uitlenen.... Maar contactslot is wel al nog niet zo lang geleden vervangen en heeft absoluut geen speling of moeilijkheden...

Wat ik zonet nog heb vervangen:
- injectiehuis met stappen motor
- bougie kabels
- injectie + ECU kabelboom (had vanochtend alleen het beschadigde startmotor/ontsteking/dynamo deel vervangen)
- ECU + injectie dubbel relais (again..)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

massa punten van accu af gevonden.... ik was blond bezig (gelukkig ben ik dat ook) en zat bij de + pool te kijken.

Maar goed, - gaat naar 2 punten, 1 op de Vbak en 1 op t koetswerk.

Nu kan het zijn dat die laatste een probleem is, die zit namelijk vast aan een boutje wat aan de koets gelast is, maar dit heeft schroefdraad M7 ofzo en geen enkel moertje past daar dus op. Je kan het niet vast draaien, en het zat dus ook niet echt goed vast. De 'ring' werd dus niet goed tegen de koets gedrukt.

Ik kan er alleen helaas ook helemaal niets aan doen nu; ik denk ik zet hem dan gewoon op mijn veerpoot boutjes; maar het ringetje was daar te klein voor en ik heb geen grotere. Dus dat morgen maar eens regelen...

Dan kan het dat punt op de Vbak ook wel eens zijn; daar gaat namelijk ook een draadje heen van die kabelboom die ik als een van de eerste dingen verdacht omdat als ik daar aan kom doet ie het daarna vaak. Dat punt is super ranzig en ik heb nu het kleine ringetje van de kabelboom eerst tegen de v bak en dan pas de accu zegmaar. Miss dat omdraaien en schoonmaken.....

Maar goed, voor vandaag wel weer welletjes, morgen weer een dag...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Tsjah baat het niet dan...is dat in ieder geval wel goed.

Overigens niet zo gek dat juist dat soort contactpunten rot zijn, is ook bijv. een kwaal van onze familiebak (de V40, en dan de eerste serie).
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Die twee verbindingen zijn best wel belangrijk. Alle massa-aansluitingen elders op de carosserie komen via dat ene puntje terug naar de accu. En er is ook het een en ander afhankelijk van de massaverbinding op de bak (niet geheel toevallig juist een aantal dingen die onder de motorkap zitten. O.a. je blok zelf. Als dat geen verbinding naar massa heeft, dan willen de vonkjes niet vonken). Dus... goed schoonmaken en degelijk vastzetten.

Aangezien je de verlichtingsproblemen en de motorproblemen op hetzelfde moment hebt, zou het ook nog de massakabel zelf kunnen zijn (kabelbreuk), of een brakke verbinding aan de accuklem. Of een slechte geleiding tussen klem en minpool op de accu.

Hopelijk lost zoiets simpels de problemen van de TRS op.

Je D-riem is ´t niet, want dan zou-ie er inderdaad altijd last van hebben.
Contactslot zou eventueel kunnen, maar lijkt me minder waarschijnlijk als de dubbelrelais wel gewoon klikken en de brandstofpomp zoemt, als je de boel op contact zet.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb sowieso al een extra dikke kabel van de - pool naar de veerpoot gelegd. De standaard - kabels waren niet echt voldoende. Omdat ook de audio op vol vermogen eroverheen gaat. Kun je in de kofferbak wel hele dikke min kabels leggen. Als ze naar de accu toe opeens weer heel dun schiet het ook niet op.

Misschien voor jou ook wel een idee om preventief naar een aantal punten de - kabel te venieuwen of extra ernaast te leggen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mark: dat was ik inderdaad vanplan...
Deze week niets meer gedaan aan de TRS trouwens. Lekker GT gesleuteld en blauwe gesloopt, minder frustrerend ;)

Maaruhm; ik kreeg ook de tip dat het misschien (als het de massa kabelverbindingen niet zijn) de accu(pool) wel eens kan zijn. Als daar een breuk o.i.d. in zit dan is de weerstand (ofzo) te hoog, en dan heeft de startmotor wel massa (die pakt het als eerste) maar dan is er voor de rest niet meer. Zelfde zoiets bij brakke kabel, of massapunt die ranzig/erodiseerd is....

D riem en contactslot zijn het zoiezo niet. D riem -> dan had ie het nooit gedaan, en contactslot -> Mijn CV is helemaaaal niet via mn contact geschakeld en werkt net zo hard niet.....

Maar ik ga v/d week eerst eens proberen een startkabel op - punt accu en blok te zetten, doet ie het dan wel is het duidelijk....

Anders heb ik ev nog een andere accu die ik kan proberen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ik had laatst ook problemen met starten en met de verlichting terwijl de accu nieuw was..

ik had de kabelboom los gehad en de massakabel van de startmotor vergeten terug te zetten.. nadat ik de moertjes van de startmotor weer los en vast had gedraaid met de juiste bakabeling, liep ie weer als een zonnetje :wink:

misschien moet je het zoeken bij de startmotor.. dat geeft rare storingen :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

En? Al gekeken naar je accupool? ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou begin ik toch echt demoedig te worden :'(

Ondertussen al vervangen:
-injectiehuis
- motorkabelbomen (zowel injectie als startmotor/dynamo)
- bougiekabels
- accu

en heb ik gedaan:
- massapunten geschuurd; hele stuk rond de vbak aansluiting helemaal schoongemaakt, helemaal geschuurd, goede kartelringen tussen gezet.
andere massa punt ergens anders bevestigd omdat het schroefdraad van dat punt lam is;

En ladieladiela, de electrische storing is weg. Elec ramen; ruitenwisser, lichten, alles werkt gewoon weer. Maar starten, HO MAAR!

Nog steeds, startmotor draait prima, en meer gebeurd er niet. Ik ruik geen benzine dus ik ga nu mijn brandstofpomp vervangen. Ik zal de bougies ook nog vervangen en misschien als ie het dan nog niet doet de ontsteking maar het word nu toch wel een vaag ding...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

brandstof pomp vervangen, maar ik heb de aanvoerleiding in flesje gedaan maar mooi dat ie geen benzine krijgt.

Maar wat is in een type 1 het brandstof pomp relais? Die Haynessen zijn leuk maar dat staat er dus gewoon weg niet in. Sterker nog, volgens die haynes heeft type 1 geen eens een fuel pomp (grrrblm)
En bij type 2 is het dat dubbel relais MAAR DIE IS AL 4X VERVANGEN ONDERTUSSEN! sch**tt*fust*ringding

Hij heeft vast nog ergens onder zn dash een relais zitten en die weigerd vast dienst, hoe kom ik daar achter?

Ik word echt schijt en schijt en schijt ziek van dat ding, hoe moeilijk is het om gewoon te werken

nog ff en hij mag naar de sloop

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Zal ook maar eens een balletje opgooien, je bent al zolang bezig met dat ding.

Wat bij mijn type 1 GT aan de hand was, wat dankzij Sohail opgelost is. Brandstofpomp deed niks, injector werd niet aangestuurd etc.

En stond geen spanning op de ecu en op het relais. Wat bleek nou als je de plus kabel van je accu volgt zit daarbij een kabel met stekker verbinding die gaat op je kabelboom. Die zorgt voor de spanning op je ecu en relais onder andere. Die verbinding was brak, die gefixd, toen was de ecu mol en de stappenmotor. Daarna sjeezde ze nog lang en gelukkig tot dat ze opgeknepen werd :roll:

Hopenlijk kan je hier wat mee suc6!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rooney wrote:Zal ook maar eens een balletje opgooien, je bent al zolang bezig met dat ding.

Wat bij mijn type 1 GT aan de hand was, wat dankzij Sohail opgelost is. Brandstofpomp deed niks, injector werd niet aangestuurd etc.

En stond geen spanning op de ecu en op het relais. Wat bleek nou als je de plus kabel van je accu volgt zit daarbij een kabel met stekker verbinding die gaat op je kabelboom. Die zorgt voor de spanning op je ecu en relais onder andere. Die verbinding was brak, die gefixd, toen was de ecu mol en de stappenmotor. Daarna sjeezde ze nog lang en gelukkig tot dat ze opgeknepen werd :roll:

Hopenlijk kan je hier wat mee suc6!
Ja die stekker was idd ook brak bij de TRS!!!

Nou mensen, het heeft gestart,
ik heb 2 draadjes direct vanaf de brandstofpomp getrokken;
een accu op mijn bijrijderstoel gezet en als ik starte + en - verbonden, en hij starten braaf in 1x en liep als een zonnetje.....


Dus, de pomp krijgt geen stroom.. maar waarom?
Hij is nu de enige die geen stroom heeft, de rest werkt allemaal alweer....

Kabelbreuk of heeft een type 1 injectie nog een relais voor de fuel pomp?
Alle zekeringen heb ik al gecheckt, dat is allemaal in orde

Ik ga zo alle bekleding enzo er maar uittrekken opzoek naar het draadje van de brandstof pomp maar ergens in mijn hoofd denk ik eerder dat door kortsluiting relais/zekering is doorgefikt.... Maar ik weet niet waar die zitten

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Help?

Volgens de haynes bestaan er geen type 1's met injectie. Zal ik ze toch echt teleur moeten stellen, ik heb er 2.

Maar dat betekent dus dat ik de draadschemas van een injectie type 1 niet kan vinden! En ik kan niet zien waar de bedrading loopt en al helemaal niet waar die eindigt. ik heb wel al even vlug gezien dat het onder mijn tapijt NAT is....

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

kortsluiting door water misschien..als je een kaal stuk kabel heb, kan het nog niet echt kwaad(het is nooit goed hoor)..maar als het contact maakt met water heb je een probleem..maak het eens goed droog overal..
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

+zekeringen nakijken in geval van kortsluiting
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat is de motorcode van 't blok in de TRS?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Wat is de motorcode van 't blok in de TRS?
uhhhh

zelfde als type 1 GT injectie KDZ ofzo?

BTW, zekeringen had ik allemaal al nagekeken, die zijn goed (zie 1/2 posts hierboven)
Ik dacht net, ik trek een draadje van + brandstof pomp naar het dubbel relay,

maaaaar, ik weet niet zeker of een type 1 daar ook wel brandstof pomp op aangesloten heeft zoals een type 2? Iig staat er in de haynes dat ie 10 aansluitingen zou moeten hebben en als ik het goede relay in gedachte heb (onder de ECU) heb ik daar dacht ik maar 8... En zoiezo, ze zijn beide 1 t/m 4 genummerd, hoe moet ik nu weten als ik 9 moet hebben welke dat dan is ..... *-)

Post Reply