Optimale snelheid

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nee dat is het niet. Misschien had de toerenteller beetje vertraging. Tis ook maar een oudje.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat zou idd te maken kunnen hebben met een slippende koppeling (alhoewel ik gezien de koppeling dat niet waarschijnlijk acht), lijkt me meer een probleem van de toerenteller.. in mn oude GT vaakzat gemerkt dat die niet het daadwerkelijke actuele toerental van de motor aangaf.. :roll:

overigens zit er bij dit verhaal wel een duidelijk vershcil in een carburatie motor, een singlepoint en een multipoint!

bij een carburatiemotor (en gedeeltelijk bij een singlepoint) heb je te maken met een vacuum, is het vacuum te hoog, wordt er teveel benzine de motor 'ingezogen' is het vacuum te laag, wordt er te weinig benzine de motor 'ingezogen' wat weer niet goed is voor het rendement.
daardoor is een carburatiemotor eigenlijk het zuinigst op bijna plankgas op het punt van maximaal koppel.
bij een multipoint ligt dit wat vlakker, de motor is dan op punt van maximaal koppel eigenlijk het zuinigst..
Image

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Maar verbruik je uiteindelijk wel meer brandstof omdat er vaker ingespoten wordt, toch?
Mijn huidige auto draait bij 130km/h 3600rpm, daar ligt ook z'n maximale koppel, maar rijdt toch echt een stuk zuiniger bij 110km/h in dezelfde versnelling :P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en dat komt, zoals Ivar al meldde.. door de weerstand die de auto bij die snelheid ondervind ;)

eigenlijk zijn het 2 apparte dingen;
-wanneer draait de motor het zuinigst
-wanneer ondervind de auto het minste weerstand (bij stilstand, duh!)
en dan daar een combinatie van ;)
Image

Post Reply