Peugeot 1.3 Rallye blok in Citroen AX 1.1 Volcane '95

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Peugeot 1.3 Rallye blok in Citroen AX 1.1 Volcane '95

Post by cruel »

Hallo Forumbezoekers :D

ik ben nieuw hier, en de reden hiervoor is dat ik vorige week een AX heb gekocht :shock:

ok, ik heb nu een Citroen AX 1.1I Volcane.
leuk ding om te zien maar met die 1.1 toch net iets te langzaam.

nu heb ik een Peugeot Rallye blok op het oog maar wil zeker weten dat alles past (qua ophanging e.d).

zijn hier meer mensen die er ervaring mee hebben.
100 PK in zo'n kleine AX lijkt me toch wel enorm GAAF!

alle tips zijn welkom:

kan ik mijn huidige versnellingsbak blijven gebruiken?
moet ik de aandrijfassen / remmen overzetten?

of het complete onderstel van een 106 Rallye?

Alvast Bedankt voor alle handige en positieve reacties!

Image
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

welkom!

hij ziet er netjes uit!

wat betrefd dat motorblok heb ik een tip;
onderaan aan de website zit een zoekfunctie ;)
de 1.3 heeft volgens mij nog niemand.. maar de 1.6 rallye weer wel (ik bijv.)
Image

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

q01z wrote:welkom!

hij ziet er netjes uit!

wat betrefd dat motorblok heb ik een tip;
onderaan aan de website zit een zoekfunctie ;)
de 1.3 heeft volgens mij nog niemand.. maar de 1.6 rallye weer wel (ik bijv.)


bedankt voor je SNELLE reactie q01z!
ik had al wat gezocht, bijv het "1600 rallye motor in een AX bouwen." topic, dit gaat inderdaad over een 1.6 blok en ben daarom juist benieuwd of een 1.3 Rallye ook vlekkeloos te installeren valt, en omdat in deze AX een HEERLIJKE versnellingsbak zit wil ik die graag houden, en om het makkelijker te maken ook de aandrijfassen / remmen e.d.

ik ben benieuwd hoe het allemaal precies gaat zeg maar.
de Rallye blokken zijn nogal gewild (en ook duur dus) en daarom wil ik zeker weten dat alles precies past zeg maar 8)

Thnx nogmaals.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

alles is mogelijk met de juiste kenis en budget..

het makkelijkste is om er een 1.4gt motor in te hangen..

wil je de ombouw naar multipoint injectie dan raad ik je aan om een gti als donor te zoeken.. ( staat nog een zwarte op mp voor weinig.. )
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.

Je kan het complete onderstel van de 106 rallye over zetten. Je moet dan wel andere aandrijf assen. Je ax assen passen niet meer. En de rallye assen ook niet. Je komt dan op gewone 106 assen uit.

Je hebt dan ook een 4gaats onderstel. Als je dat allemaal overhoop wil halen... (ik heb het wel gedaan) Maar achteraf had ik gewoon een 106 rallye gekocht. Weet waar je aan begint.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

[quote="Mark"]Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.
[quote]

versnellingsbak gaat geen problemen geven er is geen verschil in sterkte tussen de bakken. sterker nog veel rally auto's zijn uitgerust met 1.0 1e en 2e versnelling omdat die korter zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1.3 Rally heb ik een tijdje mee rondgereden in een AX. bak van een 1.1 kan het best een tijdje hebben, en is wel lekker kort dus past redelijk goed bij de 1.3 Rally. Die Rally motor heeft wel meer vermogen maar niet zo veel koppel, juist met veel koppel sloop je een bak dus dat is geen probleem.

Een 1.1 bak past gewoon aan het rally blok, beiden aluminium TU dus dezelfde boutgaten.

De koppeling moet je wel vervangen, samen met het vliegwiel gewoon de set van de rally gebruiken.

Aandrijfassen van de 1.1 blijft ook aardig heel, wel de remmen vergroten naar diesel of GT afmetingen, als je wisselt naar diesel voorpoten blijft het 3 gaats en passen de wielen en aandrijfassen gewoon.

Bedrading en injectiesysteem van de rally moet je natuurlijk gewoon overzetten op de AX, is even puzzelen om dat aan te sluiten maar niet echt moeilijk.

Succes,

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Idd wel zwaardere remmen monteren! Ik rij met een 1.6 en Sport (vergelijkbaar met/zelfde als GT) remmen en dat is eigenlijk te licht. Als je met 101 pk gaat rijden en 1.1 remmen ben je levensmoe.

-edit- Ik weet trouwens niet wat jij duur vindt voor een 1.3 rallye blok? In ieder geval wel zorgen dat je de kabelboom/ecu enz erbij hebt.
AX GTI '91

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en mocht je de versnellingsbak overhouden.. dan heb ik daar wel weer intresse in :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

Mark wrote:Alles past. Maar 101 PK op een 1.1i bak vind ie niet leuk.
Je remmen gaan het ook niet trekken.

Je kan het complete onderstel van de 106 rallye over zetten. Je moet dan wel andere aandrijf assen. Je AX assen passen niet meer. En de rallye assen ook niet. Je komt dan op gewone 106 assen uit.

Je hebt dan ook een 4gaats onderstel. Als je dat allemaal overhoop wil halen... (ik heb het wel gedaan) Maar achteraf had ik gewoon een 106 rallye gekocht. Weet waar je aan begint.


ik zal er nog eens over nadenken, een motor is in vergelijking met een complete Rallye veeeeel goedkoper. heb trouwens nog wel wat assen van een 106 liggen, en dat onderstel koop ik er gewoon bij. ik zie wel hoe ver ik en houd jullie hier op de hoogte.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

trouwens, even tussen 2 haakjes..
maaruhm! hebben we jouw auto niet gespot ongeveer een halfjaartje geleden? tijdens een feestje van forumlid Grietje?
in Huizen? kan dah? :P
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Met 'n pittiger blok zijn grotere remmen een absolute MUST!
Zelfs met 't standaard 1.1i blokje vind ik de gewone (238mm) remmen echt serieus brak!
Zoals Peter al zei: zet er de voorpoten van 'n diesel onder (wèl de veren over zetten, anders komt 'ie veel te hoog op z'n poten te staan! Diesel veren zijn nl. 'n slordige 5 cm langer.), maar blijf je toch 3-gaats houden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

cruel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuJan24, 2008 10:48:50 PM
Location: Nijland
Contact:

Post by cruel »

q01z wrote:trouwens, even tussen 2 haakjes..
maaruhm! hebben we jouw auto niet gespot ongeveer een halfjaartje geleden? tijdens een feestje van forumlid Grietje?
in Huizen? kan dah? :P


ik heb hem net een paar weken dus geen idee :)
maar zou zo kunnen, vorige eigenaar woont in Sneek, misschien kennen jullie diegene?
Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

zit overigens wel verschillen in de versnellingbakken ! niet alleen de tandwielverhoudingen.

De sterkte van dat is allemaal gelijk, alleen het diff van de bakken is een stuk zwakker dan die van een 1.6 of GTI (peugeot bakken).
Image

My Cars <98>.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

diff is inderdaad wat kleiner, maar of dat met het koppel van een 1.3 echt wat uitmaakt wens ik te betwijfelen. Rest van de bakinhoud is qua sterkte volledig identiek.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

ja inlaat spruistuk past niet, van een 205 rallye, dat horode ik via brookman.
want ik heb er ook een 205 rallye bij gekocht voor de motor en de versnellingsbak,
maar de inlaat van een peugeot heb je te weinig ruimte in een ax.

groeten Jeffrey

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

inlaatspruitstuk is passend te maken, of athans, de auto eromheen!
dan moet je een gat in het schutbord zagen en daar een 'box' inmaken
Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

q01z wrote:inlaatspruitstuk is passend te maken, of athans, de auto eromheen!
dan moet je een gat in het schutbord zagen en daar een 'box' inmaken


haha ja alles is pas te maken :lol:
maar om het een beetje orgineel te laten dan past het niet.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

remmen van een type2 GT zijn trouwens gelijk aan die van een type2 diesel. (ook 247mm en de goede klauwtjes.)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

wat voor motor is het nou?? van een 205 rallye met webers of een 106 met injecite?

paar nieuwe schijven en blokken(van een goed merk) remt opzich ook hard zat.

Groeten

Post Reply