Hoe lang gaan bij jullie de remschijven mee?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoe lang gaan bij jullie de remschijven mee?
Hallo,
op de een of andere manier twijfel ik aan mijn remmen. Ik heb er met mijn ax nu 22000 km op zitten en ben al voor de 3e keer aan nieuwe remschijven toe. De eerste set zat erop toen ik de auto kocht, weet niet wat voor schijven dat waren. De tweede set was van een goedkoop merk, dus ik was er niet verbaasd over, dat die na 5000 km krom waren, maar nu liggen er brembo's onder en die zijn na een 6000 km ook op......
Ik rijd eigenlijk vrijwel alleen (duitse) snelweg met mijn ax, dus rem eigenlijk vrijwel nooit. Als ik moet remmen, dan is dat wel van ongeveer 140 km/h terug naar 80 (voor de vrachtwagens) of naar 0 (bij een file). Dat ik de remmen dan op hun flikker geef, begrijp ik, maar op de 5000 km nieuwe remschijven, waarbij zulke remacties gemiddeld 1 keer per 300 km voorkomen, dat moet toch niet mogelijk zijn?
Wat kan er verder nog fout zijn????? Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag. Alvast bedankt!
op de een of andere manier twijfel ik aan mijn remmen. Ik heb er met mijn ax nu 22000 km op zitten en ben al voor de 3e keer aan nieuwe remschijven toe. De eerste set zat erop toen ik de auto kocht, weet niet wat voor schijven dat waren. De tweede set was van een goedkoop merk, dus ik was er niet verbaasd over, dat die na 5000 km krom waren, maar nu liggen er brembo's onder en die zijn na een 6000 km ook op......
Ik rijd eigenlijk vrijwel alleen (duitse) snelweg met mijn ax, dus rem eigenlijk vrijwel nooit. Als ik moet remmen, dan is dat wel van ongeveer 140 km/h terug naar 80 (voor de vrachtwagens) of naar 0 (bij een file). Dat ik de remmen dan op hun flikker geef, begrijp ik, maar op de 5000 km nieuwe remschijven, waarbij zulke remacties gemiddeld 1 keer per 300 km voorkomen, dat moet toch niet mogelijk zijn?
Wat kan er verder nog fout zijn????? Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag. Alvast bedankt!
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Dat is idd wel heel erg snel.
misschien een vreemde vraag maar heeft de ax een keer schade gehad??
misschien een vreemde vraag maar heeft de ax een keer schade gehad??
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
Zoiezo word er volgens mij geadviseert voor de levensduur van je schijven je blokjes mee te vervangen.
Worden je voorwielen erg warm als je gereden hebt? Misschien lopen de remmen aan.
Ik heb ook gehoord dat als je na stevig remmen je rem pedaal ingedrukt houd ze daar krom van kunnen trekken, of als je na remmen door een plas -koud- water rijd....
Ik heb ook een keer na schijven wissel snel daarna weer een trillende auto tijdens remmen. Het is nu weer wat minder dus ik heb het lekker laten zitten, zoveel rij ik er toch niet mee.
Worden je voorwielen erg warm als je gereden hebt? Misschien lopen de remmen aan.
Ik heb ook gehoord dat als je na stevig remmen je rem pedaal ingedrukt houd ze daar krom van kunnen trekken, of als je na remmen door een plas -koud- water rijd....
Ik heb ook een keer na schijven wissel snel daarna weer een trillende auto tijdens remmen. Het is nu weer wat minder dus ik heb het lekker laten zitten, zoveel rij ik er toch niet mee.
zodra je nieuwe schijven en remblokjes hebt, moeten deze inslijten en zul je niet te hard op de rem moeten trappen, het moet zo'n kleine 200 km inslijten/remmen.
dat is mij iig verteld, het kan ook meer of minder zijn, maar het moet iig wennen aan elkaar.
zoals Grietje ook zegt, moet je na het remmen voor een file of stoplicht, niet je rem nog ingetrapt houden als je al stil staat, (wel natuurlijk als je achterliggers eraan ziet komen in je spiegel, dan waarschuw je ze met je remlicht dat je stil staat )
maar anders kunnen je schijven wel is krom raken door de warmte e.d.
ik heb nu de dikste standaard ax schijven die er standaard op een ax passen. die van de Ax Diesel. waar ik zeer tevreden mee ben.
ook afstand houden is een oplossing om niet achterlijk hard te moeten remmen.
dat is mij iig verteld, het kan ook meer of minder zijn, maar het moet iig wennen aan elkaar.
zoals Grietje ook zegt, moet je na het remmen voor een file of stoplicht, niet je rem nog ingetrapt houden als je al stil staat, (wel natuurlijk als je achterliggers eraan ziet komen in je spiegel, dan waarschuw je ze met je remlicht dat je stil staat )
maar anders kunnen je schijven wel is krom raken door de warmte e.d.
ik heb nu de dikste standaard ax schijven die er standaard op een ax passen. die van de Ax Diesel. waar ik zeer tevreden mee ben.
ook afstand houden is een oplossing om niet achterlijk hard te moeten remmen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Het volgende zou ook nog kunnen (was bij mij het geval): nieuwe remschijven waren al vrij snel krom, terwijl ik gewoon normaal remde, eerder voorzichtig zelfs. Raar dus! Wat bleek? Roest op de wielnaaf, waardoor de remschijf er niet mooi strak tegenaan gemonteerd zat. Wielnaaf dus goed ontroest, weer nieuwe schijven erop en nu is het wel goed.
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Idd een paar keer flik er op los remmen.
moeten een beetje op temperatuur komen.
zodat de hele boel zich kan zetten.
en dat mag beste een beetje warm worden hoor.
bij de vrachtwagens gaan we zo ver dat de hele boel lekker rookt.
(gloeit)
moeten een beetje op temperatuur komen.
zodat de hele boel zich kan zetten.
en dat mag beste een beetje warm worden hoor.
bij de vrachtwagens gaan we zo ver dat de hele boel lekker rookt.
(gloeit)
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
check je klauwen eens. hoor je krakende geluiden tijdens het remmen?
>> ook zuigers van remklauwen kunnen kantelen. geen feest, want dan kan je de klauw vervangen (ja of repareren, maar hoe dat moet...??? denk niet dat dat dhz te doen is)
overigens: wat voor AX heb je?
Vooral vroege GT's en Sportjes hebben de remmen al gauw oververhit.
>> ook zuigers van remklauwen kunnen kantelen. geen feest, want dan kan je de klauw vervangen (ja of repareren, maar hoe dat moet...??? denk niet dat dat dhz te doen is)
overigens: wat voor AX heb je?
Vooral vroege GT's en Sportjes hebben de remmen al gauw oververhit.
Ik heb een doodgewoon 1.1i'tje First impression uit 94. Dat inremmen heb ik gedaan toen de remschijven er nieuw op lagen. Daar zal het niet aan liggen denk ik.
Ik ga naar de remklauwen (laten) kijken in de hoop dat dat dan de oorzaak is. Ik hoop ook dat ik de remschijven die ik nu heb kostenloos in kan ruilen. Om de 5000 km nieuwe remschijven gaat vervelend worden, ook in de portemonnee......
Ik ga naar de remklauwen (laten) kijken in de hoop dat dat dan de oorzaak is. Ik hoop ook dat ik de remschijven die ik nu heb kostenloos in kan ruilen. Om de 5000 km nieuwe remschijven gaat vervelend worden, ook in de portemonnee......
Ik heb gelukkig de remschijven terug kunnen geven en nieuwe gekregen. Die zitten er nu een tijdje onder, maar op hoge snelheid moet je bij het remmen nog steeds het stuur goed vasthouden. Zeg maar boven 110 km/h. Mijn ervaring metde laatste remschijven was, dat het dan steeds erger wordt en na een tijdje ook op lagere snelheden komt.
De remklauwen lijken het dus niet te zijn (toch?), want dan zou je het bij lagere snelheid ook moeten voelen. Kan het misschien zijn, dat er bepaalde rubbers op zijn en daar de speling vandaan komt?
De remklauwen lijken het dus niet te zijn (toch?), want dan zou je het bij lagere snelheid ook moeten voelen. Kan het misschien zijn, dat er bepaalde rubbers op zijn en daar de speling vandaan komt?
Er bestaat een wat snellere break in van de schijven en blokken. Voor de snellere axjes kun je ze na 10 minuten ingeremd hebben .DuFF wrote:zodra je nieuwe schijven en remblokjes hebt, moeten deze inslijten en zul je niet te hard op de rem moeten trappen, het moet zo'n kleine 200 km inslijten/remmen.
Als je je remmen vertrouwd ten minste want het moet gebeuren op hoge snelheid minimaal 180km/h.
Zoek het zelf maar op want ik wil geen dode clubleden
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.