Hoe lang gaan bij jullie de remschijven mee?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Hoe lang gaan bij jullie de remschijven mee?

Post by xxxxxxx »

Hallo,

op de een of andere manier twijfel ik aan mijn remmen. Ik heb er met mijn ax nu 22000 km op zitten en ben al voor de 3e keer aan nieuwe remschijven toe. De eerste set zat erop toen ik de auto kocht, weet niet wat voor schijven dat waren. De tweede set was van een goedkoop merk, dus ik was er niet verbaasd over, dat die na 5000 km krom waren, maar nu liggen er brembo's onder en die zijn na een 6000 km ook op...... :evil:

Ik rijd eigenlijk vrijwel alleen (duitse) snelweg met mijn ax, dus rem eigenlijk vrijwel nooit. Als ik moet remmen, dan is dat wel van ongeveer 140 km/h terug naar 80 (voor de vrachtwagens) of naar 0 (bij een file). Dat ik de remmen dan op hun flikker geef, begrijp ik, maar op de 5000 km nieuwe remschijven, waarbij zulke remacties gemiddeld 1 keer per 300 km voorkomen, dat moet toch niet mogelijk zijn?

Wat kan er verder nog fout zijn????? Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag. Alvast bedankt!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Oef, die zijn wel heel snel op. Ik rij al 3 jaar/25000 km met de schijven die ik erbij kreeg en ik krijg ieder jaar bij de APK te horen dat ie zo mooi remt...
Kijk uit, een Cactussssss

Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk
Contact:

Post by Bluedolphin »

Dat is idd wel heel erg snel.

misschien een vreemde vraag maar heeft de ax een keer schade gehad??

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

je hoort toch ook vaak dat als je klauwen niet helemaal lekker meer lopen ze de schijven krom gaan trekken ivm ongelijke krachten op beide zijden vd schijven..

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Wat ik inderdaad ook vermoed is dat de klauwen en de blokken niet helemaal tof zijn. Maar vooral de klauwen vervangen is een aardig duur grapje. Ik weet natuurlijk verder je rijstijl niet maar zoals je het omschrijft zouden de schijven niet zo snel horen te slijten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zoiezo word er volgens mij geadviseert voor de levensduur van je schijven je blokjes mee te vervangen.

Worden je voorwielen erg warm als je gereden hebt? Misschien lopen de remmen aan.

Ik heb ook gehoord dat als je na stevig remmen je rem pedaal ingedrukt houd ze daar krom van kunnen trekken, of als je na remmen door een plas -koud- water rijd....


Ik heb ook een keer na schijven wissel snel daarna weer een trillende auto tijdens remmen. Het is nu weer wat minder dus ik heb het lekker laten zitten, zoveel rij ik er toch niet mee.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

maar klauwen zijn ook best makkelijk te reviseren, dat kost volgens mij echt niet zoveel (je zou het zelfs zelf kunnen doen) en dan zou het daarna toch weer ok moeten werken

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zodra je nieuwe schijven en remblokjes hebt, moeten deze inslijten en zul je niet te hard op de rem moeten trappen, het moet zo'n kleine 200 km inslijten/remmen.

dat is mij iig verteld, het kan ook meer of minder zijn, maar het moet iig wennen aan elkaar.

zoals Grietje ook zegt, moet je na het remmen voor een file of stoplicht, niet je rem nog ingetrapt houden als je al stil staat, (wel natuurlijk als je achterliggers eraan ziet komen in je spiegel, dan waarschuw je ze met je remlicht dat je stil staat :!: :idea: )

maar anders kunnen je schijven wel is krom raken door de warmte e.d.

ik heb nu de dikste standaard ax schijven die er standaard op een ax passen. die van de Ax Diesel. waar ik zeer tevreden mee ben.

ook afstand houden is een oplossing om niet achterlijk hard te moeten remmen. :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Het volgende zou ook nog kunnen (was bij mij het geval): nieuwe remschijven waren al vrij snel krom, terwijl ik gewoon normaal remde, eerder voorzichtig zelfs. Raar dus! Wat bleek? Roest op de wielnaaf, waardoor de remschijf er niet mooi strak tegenaan gemonteerd zat. Wielnaaf dus goed ontroest, weer nieuwe schijven erop en nu is het wel goed.
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

je moet je remschijven inremmen 8) dat gaat als volgt je gaat met een gangetje van 80 km/h een 5 seconden stevig remmen loslaten 15 sec en dan weer dit een stuk of 10 keer herhalen en ze zijn voor 90% ingeremt!
Groetjes:)

Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk
Contact:

Post by Bluedolphin »

Idd een paar keer flik er op los remmen.

moeten een beetje op temperatuur komen.
zodat de hele boel zich kan zetten.

en dat mag beste een beetje warm worden hoor.
bij de vrachtwagens gaan we zo ver dat de hele boel lekker rookt.
(gloeit)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

check je klauwen eens. hoor je krakende geluiden tijdens het remmen?

>> ook zuigers van remklauwen kunnen kantelen. geen feest, want dan kan je de klauw vervangen (ja of repareren, maar hoe dat moet...??? denk niet dat dat dhz te doen is)

overigens: wat voor AX heb je?

Vooral vroege GT's en Sportjes hebben de remmen al gauw oververhit.

xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Post by xxxxxxx »

Ik heb een doodgewoon 1.1i'tje First impression uit 94. Dat inremmen heb ik gedaan toen de remschijven er nieuw op lagen. Daar zal het niet aan liggen denk ik.

Ik ga naar de remklauwen (laten) kijken in de hoop dat dat dan de oorzaak is. Ik hoop ook dat ik de remschijven die ik nu heb kostenloos in kan ruilen. Om de 5000 km nieuwe remschijven gaat vervelend worden, ook in de portemonnee......

xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Post by xxxxxxx »

Ik heb gelukkig de remschijven terug kunnen geven en nieuwe gekregen. Die zitten er nu een tijdje onder, maar op hoge snelheid moet je bij het remmen nog steeds het stuur goed vasthouden. Zeg maar boven 110 km/h. Mijn ervaring metde laatste remschijven was, dat het dan steeds erger wordt en na een tijdje ook op lagere snelheden komt.

De remklauwen lijken het dus niet te zijn (toch?), want dan zou je het bij lagere snelheid ook moeten voelen. Kan het misschien zijn, dat er bepaalde rubbers op zijn en daar de speling vandaan komt?

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mijn schijven zitten er nu sowieo 15000 km onder.. hoeveel ik precies over heb weet ik niet precies.. maar ze kunnen qua dikte nog even mee.. ER onstaat nu alleen een roestrand langs de buitenkant.. dus ga denk ik dit jaar nieuwe remmerij installeren voor.. dus nieuwe schijven en blokken.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

roest komt er zowiezo op die rand. dat kun je volgens mij moeilijk ontlopen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja tis soms irritant.. het trilt wat met remmen.. de ene x wel andere x weer niet...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

xxxxxxx
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: SatJan06, 2007 4:52:07 PM

Post by xxxxxxx »

Mijn schijven waren GLOEDNIEUW en de auto trilde al bij het remmen op hogere snelheid. Ik denk dus niet dat het door de roest komt......

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

DuFF wrote:zodra je nieuwe schijven en remblokjes hebt, moeten deze inslijten en zul je niet te hard op de rem moeten trappen, het moet zo'n kleine 200 km inslijten/remmen.


Er bestaat een wat snellere break in van de schijven en blokken. Voor de snellere axjes kun je ze na 10 minuten ingeremd hebben :P.

Als je je remmen vertrouwd ten minste want het moet gebeuren op hoge snelheid minimaal 180km/h.

Zoek het zelf maar op want ik wil geen dode clubleden :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply