te veel toeren?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

te veel toeren?

Post by inge »

eindelijk heb ik mijn auto.

nu loopt hij niet goed stationair bij n stoplicht bromt ie en draaid hij min 2000 toeren!

lijkt me niet echt goed!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Even naar technisch verplaatst.

Allereerst, wat voor een AX is het?
Kun je het bouwjaar vermelden en het type (bijvoorbeeld Plaisir of First)
2000 toeren is inderdaad wel wat veel, neem aan dat de motor inmiddels wel op temperatuur is?

Edit: GTinj Chic

Accu eruit gehaald met het sleutelen waardoor de ECU een beetje van slag is?
Zou eerst de ecu resetten.
Diagnose stekkertje 20 seconde kortsluiten op de massa om de ecu te resetten. Dan starten en de AX een half uurtje stationair laten draaien zonder het gas aan te raken. In ieder geval tot de fan is gaan draaien.
Last edited by Rio97 on SatJan12, 2008 9:49:21 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hee Inge!

Je AX eindelijk voorzien van een werkende koppeling?! :P

Te hoog stationair toerental kan diverse oorzaken hebben, waaronder, doch niet uitsluitend: stappenmotor, gaskleppotmeter, lambda-sensor, ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

of een overdreve strakke gaskabel
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rio97 wrote:Zou eerst de ecu resetten.
Diagnose stekkertje 20 seconde kortsluiten op de massa om de ecu te resetten. Dan starten en de AX een half uurtje stationair laten draaien zonder het gas aan te raken. In ieder geval tot de fan is gaan draaien.


idd dat eerst ff proberen! Als dat het verhelpt ben je lekker makkelijk klaar ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een keer de telefoon pakken helpt ook.
voor berichtjes op de axclub/hyves ga ik echt niet rennen, sterker nog: ik was hier de afgelopen drie weken al zo'n beetje niet geweest.

verder zou ik denken dat ie gewoon nog in moet lopen (wat ik overigens ook al aangegeven had), omdat we niet de tijd hadden om 'm 20 minuten in te laten lopen in een woonwijk, 's nachts. Dit stelt de ECU in principe vanzelf bij als je er gewoon mee gaat rijden, duurt alleen wat langer.

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

kevin ik heb je nr niet!
dus beetje moeilijk bellen zo!

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Zat er nog even over te denken. De eerste keer dat ik die auto hoorde was nog met de originele kapotte koppeling, toen liep ie prima stationair. Daarna zijn volgens mij gasklep en injectiehuis schoongemaakt, ik kan me voorstellen dat er nog ergens een luchtlekje zit. bijvoorbeeld pakking of vacuumleiding naar de rembekrachtiger. Ecu resetten en laten inlezen is ook een goed idee, dat was hier rond middernacht met een wat hoog toerental niet burenvriendelijk meer.


P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

Peter nog bedankt trouwens voor je hulp.

ik kom mss wat ondankbaar over maar dat is omdat ik er n beetje van baal!
vooral omdat ik er weinig verstand van heb!

net met mijn vader even gekeken en die denkt dat de shoock (of hoe je het ook schrijft) er op blijft staan!

weet iemand hoe ik aan n boekje van n ax ik komen?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

of op de sloop, of een kopietje van iemand anders als je weet wat je wilt hebben.

OF natuurlijk gewoon een gezocht-topic aanmaken
AX GTI '91

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

@ baklap & -Henry- : de AX van Inge heeft al een neije koppeling. ;)
...daarom kon ze er dus -eindelijk- mee rijden en kwam ze erachter dat 'ie te hoog stationair liep.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Inge, een choke heeft jouw AX niet... dat heeft alleen een carburateurversie, en jij hebt een injectie.
Als het niet binnen afzienbare tijd beter wordt, zoals Kevin aangaf, zou ik inderdaad eerst de computer nog eens even resetten en hem dan een minuut of 20 laten inregelen. Is het probleem er dan nog steeds, dan zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Ik zou dan eerst alle slangetjes controleren, zitten ze goed vast, geen scheurtjes? Vervolgens alle stekkers bij je injectiehuis en je temperatuursensor even loshalen en met contactspray (of WD40, werkt ook prima) insprayen. Dan even controleren op valse lucht bij de inlaat (als hij daar erg lekt, kun je dat zeker horen bij gasgeven).
Je kunt ook het stationair toerentalregelaartje (ook wel stappenmotor genoemd) nog even inspuiten, misschien loopt die wat stroef. Helpt dit allemaal niet, dan zul je de sensoren moeten controleren. Een werkplaatshandboek biedt dan uitkomst (zoals de Haynes, die je hier op de site volgens mij ook digitaal kunt vinden). Persoonlijk zou ik beginnen met de temperatuursensor (uit eigen ervaring). Trek die stekker er eens vanaf met draaiende motor. Gaat hij dan opeens nog harder stationair lopen, dan doet die sensor wat hij moet doen, en zit daar het probleem dus niet. Daarna zou ik de stappenmotor controleren. Zie je bij een koud gestarte motor het stappenmotortje in en uitdraaien? Zo ja, dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk goed. Vervolgens hebben we de gaskleppositiesensor nog, waarvan ik, buiten het omruilen voor een ander, geen idee hebt hoe je die kunt testen, maar daar staat vast wel iets over in de Haynes. Last but not least zou het je lambdasonde kunnen wezen. Ook daarvan weet ik niet hoe je die zou moeten testen. Een lekke uitlaat kan hier trouwens ook invloed op uitoefenen. Dus controleer die ook even.

Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd allemaal. Mocht er nog iets aan ontbreken, dan vult een ander forummer mij vast wel aan! ;)

Suc6!!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ricardo wrote:Inge, een choke heeft jouw AX niet... dat heeft alleen een carburateurversie, en jij hebt een injectie.
Als het niet binnen afzienbare tijd beter wordt, zoals Kevin aangaf, zou ik inderdaad eerst de computer nog eens even resetten en hem dan een minuut of 20 laten inregelen. Is het probleem er dan nog steeds, dan zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Ik zou dan eerst alle slangetjes controleren, zitten ze goed vast, geen scheurtjes? Vervolgens alle stekkers bij je injectiehuis en je temperatuursensor even loshalen en met contactspray (of WD40, werkt ook prima) insprayen. Dan even controleren op valse lucht bij de inlaat (als hij daar erg lekt, kun je dat zeker horen bij gasgeven).
Je kunt ook het stationair toerentalregelaartje (ook wel stappenmotor genoemd) nog even inspuiten, misschien loopt die wat stroef. Helpt dit allemaal niet, dan zul je de sensoren moeten controleren. Een werkplaatshandboek biedt dan uitkomst (zoals de Haynes, die je hier op de site volgens mij ook digitaal kunt vinden). Persoonlijk zou ik beginnen met de temperatuursensor (uit eigen ervaring). Trek die stekker er eens vanaf met draaiende motor. Gaat hij dan opeens nog harder stationair lopen, dan doet die sensor wat hij moet doen, en zit daar het probleem dus niet. Daarna zou ik de stappenmotor controleren. Zie je bij een koud gestarte motor het stappenmotortje in en uitdraaien? Zo ja, dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk goed. Vervolgens hebben we de gaskleppositiesensor nog, waarvan ik, buiten het omruilen voor een ander, geen idee hebt hoe je die kunt testen, maar daar staat vast wel iets over in de Haynes. Last but not least zou het je lambdasonde kunnen wezen. Ook daarvan weet ik niet hoe je die zou moeten testen. Een lekke uitlaat kan hier trouwens ook invloed op uitoefenen. Dus controleer die ook even.

Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd allemaal. Mocht er nog iets aan ontbreken, dan vult een ander forummer mij vast wel aan! ;)

Suc6!!

Grtz,
Ricardo


Of Inge kom a.s. zaterdag naar de "Frikandellenmeeting" daar lopen genoeg techneuten rond die wel even een blik onder de motorkap willen werpen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

@ henk!

beste antwoord die ik heb gehoord haha!
het hele verhaal zou best logisch zijn maar heb er de ballen verstand van (uhmmm)

ik weet net waar je de koelvloeistof enz in moet gooien en daar heb je alles mee gehad eigenlijk!

sorry maar ben n echt vrouw!!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

inge wrote:@ henk!

beste antwoord die ik heb gehoord haha!
het hele verhaal zou best logisch zijn maar heb er de ballen verstand van (uhmmm)

ik weet net waar je de koelvloeistof enz in moet gooien en daar heb je alles mee gehad eigenlijk!

sorry maar ben n echt vrouw!!


Ik zag dat je het al gemeld had in het juiste topic, je naam zal van zelf wel verschijnen in de lijst met aanwezigen.
In ieder geval tot zaterdag :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

inge wrote:kevin ik heb je nr niet!
dus beetje moeilijk bellen zo!

jouk zal dat vast wel hebben ;) had hem sowieso gevraagd jou dat te geven :)

Boekje heb ik nog wel voor je. Zal a.s. zaterdag nog eens een blikje werpen, ben er nl. zelf ook.

Eerste prioriteit was dat de koppeling er na alle tegenslagen goed werkend in kwam en dat jij de auto zou ontvangen, vandaar de nog wat "rauwe" afwerking.

Ook wat dat betreft was ik in de veronderstelling dat je ervan op de hoogte was.

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

kevin.broke wrote:
inge wrote:kevin ik heb je nr niet!
dus beetje moeilijk bellen zo!

jouk zal dat vast wel hebben ;) had hem sowieso gevraagd jou dat te geven :)

Boekje heb ik nog wel voor je. Zal a.s. zaterdag nog eens een blikje werpen, ben er nl. zelf ook.

Eerste prioriteit was dat de koppeling er na alle tegenslagen goed werkend in kwam en dat jij de auto zou ontvangen, vandaar de nog wat "rauwe" afwerking.

Ook wat dat betreft was ik in de veronderstelling dat je ervan op de hoogte was.


kevin sorry dat ik zo rot deed!
maar baalde enorm snap jij denk ik ook!
en de omstandigheden zijn ook niet echt positief dat heb je ook gehoord denk ik wel!

maar wou je nog wel bedanken hoor voor je inzet ook al ben ik niet echt blij nu!
ik weet dat alles heeft tegen gezeten en je je best hebt gedaan!
dus bij deze mijn excuses!

ik zal jouk morgen wel even n mailtje sturen voor je nr. en anders vraag ik die zaterdag wel even aan je.
toch nog n bekende die gaat vind het namenlijk dood eng om daar naartoe te gaan zonder dat ik iemand ken hahha!

met n beetje geluk rijd die zaterdag wel gewoon laat n vriend van n bekende van me er even naar kijken als die tijd heeft, werkt bij citroen!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

inge wrote:toch nog n bekende die gaat vind het namenlijk dood eng om daar naartoe te gaan zonder dat ik iemand ken hahha!

Ho ho! Mij heb je ook al 1x (kort) gezien! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

inge
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
Location: Nijmegen
Contact:

Post by inge »

MNM(tm) wrote:
inge wrote:toch nog n bekende die gaat vind het namenlijk dood eng om daar naartoe te gaan zonder dat ik iemand ken hahha!

Ho ho! Mij heb je ook al 1x (kort) gezien! ;)

hahah oke sorry!

maar als ik je voorbij loop kan ik er niets aan doen hoor!
hihi

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

gaat misschien niet zo snel maar komt goed :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply