te veel toeren?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
- Location: Nijmegen
- Contact:
te veel toeren?
eindelijk heb ik mijn auto.
nu loopt hij niet goed stationair bij n stoplicht bromt ie en draaid hij min 2000 toeren!
lijkt me niet echt goed!
nu loopt hij niet goed stationair bij n stoplicht bromt ie en draaid hij min 2000 toeren!
lijkt me niet echt goed!
Even naar technisch verplaatst.
Allereerst, wat voor een AX is het?
Kun je het bouwjaar vermelden en het type (bijvoorbeeld Plaisir of First)
2000 toeren is inderdaad wel wat veel, neem aan dat de motor inmiddels wel op temperatuur is?
Edit: GTinj Chic
Accu eruit gehaald met het sleutelen waardoor de ECU een beetje van slag is?
Zou eerst de ecu resetten.
Diagnose stekkertje 20 seconde kortsluiten op de massa om de ecu te resetten. Dan starten en de AX een half uurtje stationair laten draaien zonder het gas aan te raken. In ieder geval tot de fan is gaan draaien.
Allereerst, wat voor een AX is het?
Kun je het bouwjaar vermelden en het type (bijvoorbeeld Plaisir of First)
2000 toeren is inderdaad wel wat veel, neem aan dat de motor inmiddels wel op temperatuur is?
Edit: GTinj Chic
Accu eruit gehaald met het sleutelen waardoor de ECU een beetje van slag is?
Zou eerst de ecu resetten.
Diagnose stekkertje 20 seconde kortsluiten op de massa om de ecu te resetten. Dan starten en de AX een half uurtje stationair laten draaien zonder het gas aan te raken. In ieder geval tot de fan is gaan draaien.
Last edited by Rio97 on SatJan12, 2008 9:49:21 PM, edited 1 time in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Hee Inge!
Je AX eindelijk voorzien van een werkende koppeling?!
Te hoog stationair toerental kan diverse oorzaken hebben, waaronder, doch niet uitsluitend: stappenmotor, gaskleppotmeter, lambda-sensor, ...
Je AX eindelijk voorzien van een werkende koppeling?!

Te hoog stationair toerental kan diverse oorzaken hebben, waaronder, doch niet uitsluitend: stappenmotor, gaskleppotmeter, lambda-sensor, ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

idd dat eerst ff proberen! Als dat het verhelpt ben je lekker makkelijk klaarRio97 wrote: Zou eerst de ecu resetten.
Diagnose stekkertje 20 seconde kortsluiten op de massa om de ecu te resetten. Dan starten en de AX een half uurtje stationair laten draaien zonder het gas aan te raken. In ieder geval tot de fan is gaan draaien.

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
een keer de telefoon pakken helpt ook.
voor berichtjes op de axclub/hyves ga ik echt niet rennen, sterker nog: ik was hier de afgelopen drie weken al zo'n beetje niet geweest.
verder zou ik denken dat ie gewoon nog in moet lopen (wat ik overigens ook al aangegeven had), omdat we niet de tijd hadden om 'm 20 minuten in te laten lopen in een woonwijk, 's nachts. Dit stelt de ECU in principe vanzelf bij als je er gewoon mee gaat rijden, duurt alleen wat langer.
voor berichtjes op de axclub/hyves ga ik echt niet rennen, sterker nog: ik was hier de afgelopen drie weken al zo'n beetje niet geweest.
verder zou ik denken dat ie gewoon nog in moet lopen (wat ik overigens ook al aangegeven had), omdat we niet de tijd hadden om 'm 20 minuten in te laten lopen in een woonwijk, 's nachts. Dit stelt de ECU in principe vanzelf bij als je er gewoon mee gaat rijden, duurt alleen wat langer.
Zat er nog even over te denken. De eerste keer dat ik die auto hoorde was nog met de originele kapotte koppeling, toen liep ie prima stationair. Daarna zijn volgens mij gasklep en injectiehuis schoongemaakt, ik kan me voorstellen dat er nog ergens een luchtlekje zit. bijvoorbeeld pakking of vacuumleiding naar de rembekrachtiger. Ecu resetten en laten inlezen is ook een goed idee, dat was hier rond middernacht met een wat hoog toerental niet burenvriendelijk meer.
P.
P.

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
- Location: Nijmegen
- Contact:
Peter nog bedankt trouwens voor je hulp.
ik kom mss wat ondankbaar over maar dat is omdat ik er n beetje van baal!
vooral omdat ik er weinig verstand van heb!
net met mijn vader even gekeken en die denkt dat de shoock (of hoe je het ook schrijft) er op blijft staan!
weet iemand hoe ik aan n boekje van n ax ik komen?
ik kom mss wat ondankbaar over maar dat is omdat ik er n beetje van baal!
vooral omdat ik er weinig verstand van heb!
net met mijn vader even gekeken en die denkt dat de shoock (of hoe je het ook schrijft) er op blijft staan!
weet iemand hoe ik aan n boekje van n ax ik komen?
@ baklap & -Henry- : de AX van Inge heeft al een neije koppeling. 
...daarom kon ze er dus -eindelijk- mee rijden en kwam ze erachter dat 'ie te hoog stationair liep.

...daarom kon ze er dus -eindelijk- mee rijden en kwam ze erachter dat 'ie te hoog stationair liep.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Inge, een choke heeft jouw AX niet... dat heeft alleen een carburateurversie, en jij hebt een injectie.
Als het niet binnen afzienbare tijd beter wordt, zoals Kevin aangaf, zou ik inderdaad eerst de computer nog eens even resetten en hem dan een minuut of 20 laten inregelen. Is het probleem er dan nog steeds, dan zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Ik zou dan eerst alle slangetjes controleren, zitten ze goed vast, geen scheurtjes? Vervolgens alle stekkers bij je injectiehuis en je temperatuursensor even loshalen en met contactspray (of WD40, werkt ook prima) insprayen. Dan even controleren op valse lucht bij de inlaat (als hij daar erg lekt, kun je dat zeker horen bij gasgeven).
Je kunt ook het stationair toerentalregelaartje (ook wel stappenmotor genoemd) nog even inspuiten, misschien loopt die wat stroef. Helpt dit allemaal niet, dan zul je de sensoren moeten controleren. Een werkplaatshandboek biedt dan uitkomst (zoals de Haynes, die je hier op de site volgens mij ook digitaal kunt vinden). Persoonlijk zou ik beginnen met de temperatuursensor (uit eigen ervaring). Trek die stekker er eens vanaf met draaiende motor. Gaat hij dan opeens nog harder stationair lopen, dan doet die sensor wat hij moet doen, en zit daar het probleem dus niet. Daarna zou ik de stappenmotor controleren. Zie je bij een koud gestarte motor het stappenmotortje in en uitdraaien? Zo ja, dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk goed. Vervolgens hebben we de gaskleppositiesensor nog, waarvan ik, buiten het omruilen voor een ander, geen idee hebt hoe je die kunt testen, maar daar staat vast wel iets over in de Haynes. Last but not least zou het je lambdasonde kunnen wezen. Ook daarvan weet ik niet hoe je die zou moeten testen. Een lekke uitlaat kan hier trouwens ook invloed op uitoefenen. Dus controleer die ook even.
Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd allemaal. Mocht er nog iets aan ontbreken, dan vult een ander forummer mij vast wel aan!
Suc6!!
Grtz,
Ricardo
Als het niet binnen afzienbare tijd beter wordt, zoals Kevin aangaf, zou ik inderdaad eerst de computer nog eens even resetten en hem dan een minuut of 20 laten inregelen. Is het probleem er dan nog steeds, dan zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Ik zou dan eerst alle slangetjes controleren, zitten ze goed vast, geen scheurtjes? Vervolgens alle stekkers bij je injectiehuis en je temperatuursensor even loshalen en met contactspray (of WD40, werkt ook prima) insprayen. Dan even controleren op valse lucht bij de inlaat (als hij daar erg lekt, kun je dat zeker horen bij gasgeven).
Je kunt ook het stationair toerentalregelaartje (ook wel stappenmotor genoemd) nog even inspuiten, misschien loopt die wat stroef. Helpt dit allemaal niet, dan zul je de sensoren moeten controleren. Een werkplaatshandboek biedt dan uitkomst (zoals de Haynes, die je hier op de site volgens mij ook digitaal kunt vinden). Persoonlijk zou ik beginnen met de temperatuursensor (uit eigen ervaring). Trek die stekker er eens vanaf met draaiende motor. Gaat hij dan opeens nog harder stationair lopen, dan doet die sensor wat hij moet doen, en zit daar het probleem dus niet. Daarna zou ik de stappenmotor controleren. Zie je bij een koud gestarte motor het stappenmotortje in en uitdraaien? Zo ja, dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk goed. Vervolgens hebben we de gaskleppositiesensor nog, waarvan ik, buiten het omruilen voor een ander, geen idee hebt hoe je die kunt testen, maar daar staat vast wel iets over in de Haynes. Last but not least zou het je lambdasonde kunnen wezen. Ook daarvan weet ik niet hoe je die zou moeten testen. Een lekke uitlaat kan hier trouwens ook invloed op uitoefenen. Dus controleer die ook even.
Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd allemaal. Mocht er nog iets aan ontbreken, dan vult een ander forummer mij vast wel aan!

Suc6!!
Grtz,
Ricardo
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Of Inge kom a.s. zaterdag naar de "Frikandellenmeeting" daar lopen genoeg techneuten rond die wel even een blik onder de motorkap willen werpen.Ricardo wrote:Inge, een choke heeft jouw AX niet... dat heeft alleen een carburateurversie, en jij hebt een injectie.
Als het niet binnen afzienbare tijd beter wordt, zoals Kevin aangaf, zou ik inderdaad eerst de computer nog eens even resetten en hem dan een minuut of 20 laten inregelen. Is het probleem er dan nog steeds, dan zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Ik zou dan eerst alle slangetjes controleren, zitten ze goed vast, geen scheurtjes? Vervolgens alle stekkers bij je injectiehuis en je temperatuursensor even loshalen en met contactspray (of WD40, werkt ook prima) insprayen. Dan even controleren op valse lucht bij de inlaat (als hij daar erg lekt, kun je dat zeker horen bij gasgeven).
Je kunt ook het stationair toerentalregelaartje (ook wel stappenmotor genoemd) nog even inspuiten, misschien loopt die wat stroef. Helpt dit allemaal niet, dan zul je de sensoren moeten controleren. Een werkplaatshandboek biedt dan uitkomst (zoals de Haynes, die je hier op de site volgens mij ook digitaal kunt vinden). Persoonlijk zou ik beginnen met de temperatuursensor (uit eigen ervaring). Trek die stekker er eens vanaf met draaiende motor. Gaat hij dan opeens nog harder stationair lopen, dan doet die sensor wat hij moet doen, en zit daar het probleem dus niet. Daarna zou ik de stappenmotor controleren. Zie je bij een koud gestarte motor het stappenmotortje in en uitdraaien? Zo ja, dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk goed. Vervolgens hebben we de gaskleppositiesensor nog, waarvan ik, buiten het omruilen voor een ander, geen idee hebt hoe je die kunt testen, maar daar staat vast wel iets over in de Haynes. Last but not least zou het je lambdasonde kunnen wezen. Ook daarvan weet ik niet hoe je die zou moeten testen. Een lekke uitlaat kan hier trouwens ook invloed op uitoefenen. Dus controleer die ook even.
Volgens mij heb ik het zo wel een beetje opgesomd allemaal. Mocht er nog iets aan ontbreken, dan vult een ander forummer mij vast wel aan!
Suc6!!
Grtz,
Ricardo
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik zag dat je het al gemeld had in het juiste topic, je naam zal van zelf wel verschijnen in de lijst met aanwezigen.inge wrote:@ henk!
beste antwoord die ik heb gehoord haha!
het hele verhaal zou best logisch zijn maar heb er de ballen verstand van (uhmmm)
ik weet net waar je de koelvloeistof enz in moet gooien en daar heb je alles mee gehad eigenlijk!
sorry maar ben n echt vrouw!!
In ieder geval tot zaterdag

Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
jouk zal dat vast wel hebbeninge wrote:kevin ik heb je nr niet!
dus beetje moeilijk bellen zo!


Boekje heb ik nog wel voor je. Zal a.s. zaterdag nog eens een blikje werpen, ben er nl. zelf ook.
Eerste prioriteit was dat de koppeling er na alle tegenslagen goed werkend in kwam en dat jij de auto zou ontvangen, vandaar de nog wat "rauwe" afwerking.
Ook wat dat betreft was ik in de veronderstelling dat je ervan op de hoogte was.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: ThuDec06, 2007 11:54:50 AM
- Location: Nijmegen
- Contact:
kevin sorry dat ik zo rot deed!kevin.broke wrote:jouk zal dat vast wel hebbeninge wrote:kevin ik heb je nr niet!
dus beetje moeilijk bellen zo!had hem sowieso gevraagd jou dat te geven
Boekje heb ik nog wel voor je. Zal a.s. zaterdag nog eens een blikje werpen, ben er nl. zelf ook.
Eerste prioriteit was dat de koppeling er na alle tegenslagen goed werkend in kwam en dat jij de auto zou ontvangen, vandaar de nog wat "rauwe" afwerking.
Ook wat dat betreft was ik in de veronderstelling dat je ervan op de hoogte was.
maar baalde enorm snap jij denk ik ook!
en de omstandigheden zijn ook niet echt positief dat heb je ook gehoord denk ik wel!
maar wou je nog wel bedanken hoor voor je inzet ook al ben ik niet echt blij nu!
ik weet dat alles heeft tegen gezeten en je je best hebt gedaan!
dus bij deze mijn excuses!
ik zal jouk morgen wel even n mailtje sturen voor je nr. en anders vraag ik die zaterdag wel even aan je.
toch nog n bekende die gaat vind het namenlijk dood eng om daar naartoe te gaan zonder dat ik iemand ken hahha!
met n beetje geluk rijd die zaterdag wel gewoon laat n vriend van n bekende van me er even naar kijken als die tijd heeft, werkt bij Citroën!
Ho ho! Mij heb je ook al 1x (kort) gezien!inge wrote:toch nog n bekende die gaat vind het namenlijk dood eng om daar naartoe te gaan zonder dat ik iemand ken hahha!

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
