Dynamo met ochtend humeur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rogerroger
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov07, 2006 3:11:40 PM
Location: Hoofddorp

Dynamo met ochtend humeur

Post by Rogerroger »

Heyy,

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe dynamo (lees gereviseerd), alles oke de eerste tijd. Maar na een korte tijd was na het starten geen laadstroom aanwezig. Het accu lampje brande ook NIET voor het starten. Mijn dashklokje en lampen branden zwakker vlak na starten. Na een dotje gas geven, (2000 rpm) was mijn laadstroom opeens terug. Lampen harder branden en klokje weer oke en gaan.

Vandaag kwam er tijdens het rijden een gierend geluid bij, geen laadstroom en een verbrande lucht.
Zijn dit mijn koolborstels of zou het anker nu al aan zijn eind zijn??

Groeten,
Rogier

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ha Rogier..

euhm klinkt stom.. maar is het lampje van je accucontrole niet stuk?
datw as bij mijn andere auto de reden voor een zwakke laadstroom totdat ik een dotje gas gaf.. (kring is dan niet compleet en dan laadtie niet..)

verder, staat je vsnaar nog wel op spanning?
Image

Rogerroger
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov07, 2006 3:11:40 PM
Location: Hoofddorp

Post by Rogerroger »

Spanning op snaar, en vaak brand het lampje wel voor het starten. Vandaag rustig (lees B weggetjes/80 km/u) gereden. Geen probleem. Snap er ff niks meer van. Morgen naar Alkmaar, kijken wat er dan gebeurd. Keep you postef.

Groet,
Rogier

macman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: FriJan04, 2008 8:23:27 AM
Location: Breda

Post by macman »

Ik ben benieuwd hoe het nu met je auto staat.

Bij mij is het vandaag voor de tweede keer dat dit probleem naar voren komt. Ook brandt het accu-lampje tijdens het rijden heel zwak. Hoe hoger de toeren hoe minder deze gaat branden. Dit was pas het geval nadat ik getankt had.

Als ik het contact maak dan brand af en toe het accu en het olie lampje niet. Heel vreemd. Voor de rest rijdt ie prima. Alleen vandaag niet zo goed :(.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Hmmm.... dit probleem heeft Browny ook... zou het aan het weer liggen?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15892

(sorry voor deze nutteloze bijdrage, maar ik weet het antwoord ook niet... het viel me gewoon op dat ik deze vraag al eerder had gezien, vandaar).
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ricardo wrote:Hmmm.... dit probleem heeft Browny ook... zou het aan het weer liggen?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15892

(sorry voor deze nutteloze bijdrage, maar ik weet het antwoord ook niet... het viel me gewoon op dat ik deze vraag al eerder had gezien, vandaar).



He, in de rode ax is idd het accu-controle lampje kapot, die moet ik dus vervangen. 8)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Dynamo met ochtend humeur

Post by Henk Bats »

Rogerroger wrote:Heyy,

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe dynamo (lees gereviseerd), alles oke de eerste tijd. Maar na een korte tijd was na het starten geen laadstroom aanwezig. Het accu lampje brande ook NIET voor het starten. Mijn dashklokje en lampen branden zwakker vlak na starten. Na een dotje gas geven, (2000 rpm) was mijn laadstroom opeens terug. Lampen harder branden en klokje weer oke en gaan.

Vandaag kwam er tijdens het rijden een gierend geluid bij, geen laadstroom en een verbrande lucht.
Zijn dit mijn koolborstels of zou het anker nu al aan zijn eind zijn??

Groeten,
Rogier


Afgelopen week volgens mij een gelijk probleem gehad met onze 1.1E S6 wat begon met niet starten vanwege een lege accu. Na het wisselen van de accu gelijk starten en ogenschijnlijk geen probleem.

Tot dat ik 's avonds met licht aan weg reed het viel op dat het licht zwak was het dakklokje uitging de radio niet meer normaal functioneerde maar de motor bleef normaal lopen.

De volgende morgen maar is op onderzoek uitgegaan en wat bleek aan de min-pool van de accu zitten 2 kabels, een dikke welke naar een bout op de versnellingsbak gaat (is de min voor de startmotor, ontsteking e.d.) en er gaat nog een dunnere naar een bout op de carrosserie achter de accusteun en deze was afgebroken.

Door het inschakelen van de verlichting met de daarbij horende stroom en de vele overgangsweerstanden tussen de versnellingsbak en de carrosserie onstond een spanningsverlies die er voor zorgde dat alles bijna uitging.

Na de dunne minkabel met een nieuwe kabelschoen weer vastgezet te hebben was ook dit probleem weer opgelost.

Hieruit blijkt weer dat massa verbindingen in een auto nogal eens problemen opgeven met soms in eerste instantie onverklaarbare gevolgen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

kijk das wel een mooie oplossing.. Dus even onthouden als de accu es neit wil.. even de - nakijken.. :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Aha (thankxs Henk),

Dan zal ik bij mij ook maar eens de punten waar m'n massakabel vast zit gaan controleren. Ik heb een vrij nieuwe dynamo, een nieuwe accu en toch gaat de startmotor maar traag rond. Het zou daar ook door kunnen komen. Bedankt voor de tip!

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Re: Dynamo met ochtend humeur

Post by Ricardo »

Henk Bats wrote:
De volgende morgen maar is op onderzoek uitgegaan en wat bleek aan de min-pool van de accu zitten 2 kabels, een dikke welke naar een bout op de versnellingsbak gaat (is de min voor de startmotor, ontsteking e.d.) en er gaat nog een dunnere naar een bout op de carrosserie achter de accusteun en deze was afgebroken.

Door het inschakelen van de verlichting met de daarbij horende stroom en de vele overgangsweerstanden tussen de versnellingsbak en de carrosserie onstond een spanningsverlies die er voor zorgde dat alles bijna uitging.

Na de dunne minkabel met een nieuwe kabelschoen weer vastgezet te hebben was ook dit probleem weer opgelost.


Niet dat het van belang is (eigenlijk een beetje off-topic), want het klopt natuurlijk als een bus wat je schrijft, maar ik vroeg me zomaar af of er eigenlijk uberhaupt een geleidende verbinding tussen het motorblok en het chassis is? Hangt het blok geheel in rubbers of zijn er ook nog "koude" verbindingen met het chassis?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Dynamo met ochtend humeur

Post by Henk Bats »

Ricardo wrote:
Henk Bats wrote:
De volgende morgen maar is op onderzoek uitgegaan en wat bleek aan de min-pool van de accu zitten 2 kabels, een dikke welke naar een bout op de versnellingsbak gaat (is de min voor de startmotor, ontsteking e.d.) en er gaat nog een dunnere naar een bout op de carrosserie achter de accusteun en deze was afgebroken.

Door het inschakelen van de verlichting met de daarbij horende stroom en de vele overgangsweerstanden tussen de versnellingsbak en de carrosserie onstond een spanningsverlies die er voor zorgde dat alles bijna uitging.

Na de dunne minkabel met een nieuwe kabelschoen weer vastgezet te hebben was ook dit probleem weer opgelost.


Niet dat het van belang is (eigenlijk een beetje off-topic), want het klopt natuurlijk als een bus wat je schrijft, maar ik vroeg me zomaar af of er eigenlijk uberhaupt een geleidende verbinding tussen het motorblok en het chassis is? Hangt het blok geheel in rubbers of zijn er ook nog "koude" verbindingen met het chassis?


In principe zit overal tussen het blok en de carrosserie een isolatie in de vorm van rubber e.d.

Bijvoorbeeld:
- motorsteunen
- uitlaat systeem
- schakelstangetjes naar de v-bak
- koppelingskabel
- kilometertelleraandrijving (kunsstoftandwielen)
- en wat ik zo verder niet weet :oops:

Maar waarschijnlijk zit er via deze opsomming toch ergens een verbinding met vrij veel overgangsweerstand naar de carrosserie.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Rogerroger
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov07, 2006 3:11:40 PM
Location: Hoofddorp

Post by Rogerroger »

Lijkt wel aan het weer te liggen. Browny heeft er dus ook last van na het monteren van een nieuwe dynamo. Heb de polen even nagelopen, niks mis mee. Alles vast en oke.

Het aanlopende geluid heb ik na die ene keer ook niet meer gehoord. Heel vreemd. Helaas blijft het feit dat ik een dotje gas moet geven om mijn dynamo te laten ontwaken. Maar soms wel, soms niet.

Mijn auto heeft afgelopen weken op Schiphol stil gestaan toen ik in London zat. Nadien was starten geen probleem. Accu lijkt niet leeg te lopen en het wegrijden was geen probleem.

Is het misschien wat met de spanningsregelaar?? Dat die, wat Browny ook aangeeft, wat heeft?

Groeten,
Rogier

Rogerroger
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueNov07, 2006 3:11:40 PM
Location: Hoofddorp

Post by Rogerroger »

Weer even een update. Afgelopen maanden gewoon gereden, geen problemen. Stapte ik gister in, geen accu lampje voor het starten. Auto had de hele dag in de fikkende zon gestaan, kon niks meer vastpakken. Kan me niet voorstellen dat de hitte iets te maken heeft met de dynamo. Vandaag weer gereden..... geen probleem (behalve dan het een wiellager rechtsvoor. ZUCHT!!! )

Hitte+dynamo = niet meer werken????

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, 'hitte + accu = niet meer werken' heeft mijn dieseltje afgelopen weekend nog aangetoond (:roll:), dus 't zou nog steeds de spanningsregelaar kunnen zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply