Gas blijft hangen in 1e en 2e versnelling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Gas blijft hangen in 1e en 2e versnelling

Post by marcelius »

Hallo ik heb nu al een tijdje het volgende probleem, dat ie blijft rijden in 1e en 2e versnelling zonder dat ik zelf gas geef. Volgens een kennis zou het kunnen zijn dat de choke blijft hangen, kent iemand dit probleem en een oplossing ervoor? Het is een 1.1 e2
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

wellicht een andere stappenmotor proberen.
Als ie erg koud is (gebeurt met dit weer) loopt ie daardoor wat hoger stationair en kan je gewoon stationair blijven rijden.
Echter moet ie niet te veel toeren maken, das ook weer niet goed.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tussen rijden en rijden is een groot verschil.
Maar de computer kent een soort rust stand dat je het gaspedaal niet gebruikt. Hierbij moet uiteraard de motor blijven draaien. ga je heel geleidelijk naar dit punt toe zal de motor blijven draaien in zijn versnelling.

Is dit ook zo bij hard rijden of dat hij zelf gasgeeft dan wordt het idd een andere zaak. dan kom je op het verhaal van Ivar (Browny) wat nog wel eens de boosdoener wil zijn.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Ok bedankt voor jullie reactie :) Denken jullie niet dat het de choke kan zijn die blijft hangen, of komt dat alleen voor bij eerdere modellen die handmatige choke hebben?
Wat kan ik doen aan de stappenmotor, is dat een kwestie van schoonmaken of moet die helemaal vervangen worden en is het dan verstandig om een nieuwe of sloop te nemen, ook qua prijs? En waar zit die stappenmotor precies, ik geloof naast het luchtfilter, waar een witte stekker zit?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

marcelius wrote:Ok bedankt voor jullie reactie :) Denken jullie niet dat het de choke kan zijn die blijft hangen, of komt dat alleen voor bij eerdere modellen die handmatige choke hebben?
Wat kan ik doen aan de stappenmotor, is dat een kwestie van schoonmaken of moet die helemaal vervangen worden en is het dan verstandig om een nieuwe of sloop te nemen, ook qua prijs? En waar zit die stappenmotor precies, ik geloof naast het luchtfilter, waar een witte stekker zit?
je hebt geen choke je hebt injectie :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als je hier ff kijkt:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=5522

Dan is het bij nummertje 14, iets naar beneden kijken, dat ding met het rode stikkertje.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

En als het de stappenmotor niet is, kan het ook nog je temperatuursensor zijn (als je voor de auto staat, de sensor die RECHTS in je cylinderkop gedraaid zit). Als deze stuk is (of de stekker niet goed contact maakt), geeft hij iets van -40 graden celsius door aan de ECU, waardoor deze de stappenmotor opdracht geeft het stationair toerental te verhogen.

Dit kun je testen door bij draaiende motor de stekker even los te trekken. Schiet het toerental dan omhoog, dan zal de sensor hoogstwaarschijnlijk wel goed zijn en zit het probleem vermoedelijk wel in de stappenmotor.

Suc6!

* EDIT: ik had eerst neergeschreven dat de tempsensor links in de cyl.kop zou zitten.... domdomdom! *
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Bedankt voor je antwoord Ik heb vandaag ff rondgereden met die temperatuursensor stekker eruit, hij loopt een stuk beter, ook stationair. Neem dus aan dat de temperatuursensor het probleem was/is. Kan het overigens kwaad nu dat ik ff rondrijd zonder die stekker erin, todat ik een andere sensor heb? Die sensor zelf kan ik eenvoudig door een andere erin te draaien neem ik aan? :D
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Dat is nou weer vreemd eigenlijk... Als ik de stekker van de tempsensor lostrek, gaat hij juist heel hard stationair lopen... Uiteindelijk verzuipt hij dan en daarna start hij dus heel beroerd omdat hij eerst weer een overvloed aan benzine moet verbranden...

Ik zou zo in ieder geval niet rond blijven rijden, goeie kans dat je dan een keer stil komt te staan! Maar het blijft een vreemd verhaal...

Nou moet ik wel zeggen dat ik het zomerdag heb geprobeerd, bij hogere temperaturen dus... Misschien dat dat het verschil maakt.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

En die sensor is inderdaad een kwestie van eruit draaien en nieuwe erin draaien. Stelt niet zoveel voor.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

eh, met die stekker eruit loopt je ecu waarschijnlijk in een soort noodprogramma. Brandt je ecu-lampje continu? Zo ja, is het een noodprogramma waar ie op loopt. Je weet iig wel zeker dat er ergens een sensor niet helemaal jofel is. (of de bekabeling ervan)

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Bij mij brandde het lampje toen niet hoor Ivar, hoeft dus niet persé. (en nee, mijn lampje was niet stuk :P ).

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Hij had een tijdje erna wel moeite met starten, maar dat zou missch ook door zwakke accu kunnen komen. Er brand nu wel constant een lampje ja...
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

marcelius wrote:Hij had een tijdje erna wel moeite met starten, maar dat zou missch ook door zwakke accu kunnen komen. Er brand nu wel constant een lampje ja...
dan zit ie nu dus in noodloop en draait ie daardoor anders. met een beetje geluk kunnen ze de ecu uitlezen en kijken waar de fout zit.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Zo zien we maar weer.... geen AX is hetzelfde :?
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Nee duidelijk :( Ik heb nu werkelijk geen idee meer waar het aan kan liggen. Binnenkort toch maarreens de motor laten uitlezen, hopen dat er dan meer duidelijk wordt...
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Uitlezen kan je ook zelf doen!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

marcelius
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr15, 2007 11:26:35 PM
Location: Zeist

Post by marcelius »

Ik zou zelf niet weten hoe, of iemamd hier op de club moet bereid zijn mij te helpen? Wat kost zoiets om dat bij een garage te laten doen, iemand enig idee?
91'Ax 1.1 First Injection Phase 2

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

er staat best een goede how to hier ergens op het forum.. Moet je even zoeken..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply