Olie
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olie
ik heb een vraag omtrend het verversen van olie, wat ik waarschijnlijk op de komende meeting ga doen !! Ben ff aan het kijken geweest naar olie, maar ze verkopen werkelijk overal olie; gamma, hema etc... !
En ook allerlei 'soorten'... Welke moet ik hebben, en maakt het nog uit waar ik het koop, of is de goedkopere olie van bijvoorbeeld gamma ook prima geschikt!?
Alvast bedankt !
En ook allerlei 'soorten'... Welke moet ik hebben, en maakt het nog uit waar ik het koop, of is de goedkopere olie van bijvoorbeeld gamma ook prima geschikt!?
Alvast bedankt !
In principe 10W40.
In de GTcarb heb ik wel 's hema olie gegooid, liep ie prima op.
Meningen verschillen daar nog wel's over.
In mijn huidige AX heb ik Emperol 10W40 van Kroon zitten, is wat duurder, maar de motor snort daar wel heel lekker op.
Oliefilter en carterplugringetje is de dealer het best en goedkoopst in.
In de GTcarb heb ik wel 's hema olie gegooid, liep ie prima op.
Meningen verschillen daar nog wel's over.
In mijn huidige AX heb ik Emperol 10W40 van Kroon zitten, is wat duurder, maar de motor snort daar wel heel lekker op.
Oliefilter en carterplugringetje is de dealer het best en goedkoopst in.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
het MOET niet, maar het is wel heeeeeeeeeeeel erg aan te raden. Als je die olie er dan toch uit heb, anders moet je het filter straks vervangen en weer nieuwe olie erin gooien
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bij de garage is het natuurlijk niet het duurste klusje, maar je kunt zeker besparen door het zelf te doen (en bijv. wat duurdere/betere olie te kopen). Het is een leuk klusje om te starten met het sleutelen aan je ax. Het kan ook eigenlijk niet fout gaan. Succes!Job wrote:aghaa!!
De moraal van het verhaal is dus : Dus ik moet gewoon naar de garage en daar de olie + filters laten vervangen!?
of
de filters laten vervangen en zelf olieverversen!? ivm financien ! Of scheelt dat haast niks!?
Je gaat naar de garage en daar haal je een oliefilter en een carterstopringetje. (en olie, als je die nog niet hebt)
Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is )
Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.
Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.
En voila, je hebt je olie ververst.
Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is )
Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.
Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.
En voila, je hebt je olie ververst.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het schrijven van het verhaal door Jan heeft bijna nog meer tijd gekost dan het werkelijk olie verversen.Bossie wrote:Je gaat naar de garage en daar haal je een oliefilter en een carterstopringetje. (en olie, als je die nog niet hebt)
Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is )
Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.
Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.
En voila, je hebt je olie ververst.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX liefhebber
- Posts: 452
- Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
- Location: Poortvliet
- Contact:
Eeh, toen ik zei dat het nog geen tientje kost bij de Citroëndealer bedoelde ik dus de aanschaf van een mooi nieuw Purflux oliefilter en een carterringetje.
Voor het verversen van de olie (vaak ook wel een kleine beurt genoemd) rekenen garages rustig 170 eu....
Voor het verversen van de olie (vaak ook wel een kleine beurt genoemd) rekenen garages rustig 170 eu....
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hmmm, in plaats van zelf onder de auto te gaan liggen, zou ik er toch eerder een opvangbak onder zetten.Bossie wrote:Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Daar heb je óf een kettingsleutel voor nodig (die dingen zitten serieus VAST!) óf je mept er gewoon een lange schroevendraaier doorheen die je dan als hefboom kunt gebruiken om 'm los te draaien.Bossie wrote:Draai nu het oliefilter er af.
Gewoon stevig met de hand vastdraaien! NIET met gereedschap!Bossie wrote:Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Just my 2 cents.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: