Olie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Olie

Post by Job »

ik heb een vraag omtrend het verversen van olie, wat ik waarschijnlijk op de komende meeting ga doen :) !! Ben ff aan het kijken geweest naar olie, maar ze verkopen werkelijk overal olie; gamma, hema etc... :? !
En ook allerlei 'soorten'... Welke moet ik hebben, en maakt het nog uit waar ik het koop, of is de goedkopere olie van bijvoorbeeld gamma ook prima geschikt!?

Alvast bedankt :wink: !

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

pff week zo niet uit mijn hoofd..

Tis of syntetisch of half syntetisch. Moet je anders even de zoekfunctie proberen. Ik weet dat het wel eens ter sprake is geweest...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In principe 10W40.
In de GTcarb heb ik wel 's hema olie gegooid, liep ie prima op.
Meningen verschillen daar nog wel's over.
In mijn huidige AX heb ik Emperol 10W40 van Kroon zitten, is wat duurder, maar de motor snort daar wel heel lekker op.

Oliefilter en carterplugringetje is de dealer het best en goedkoopst in.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

Rio97 wrote:Oliefilter en carterplugringetje is de dealer het best en goedkoopst in.
uhm... moet dat ook worden vervangen dan bij het olieverversen?!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ja!
En dat gaat je nog geen tientje kosten bij de dealer ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

het MOET niet, maar het is wel heeeeeeeeeeeel erg aan te raden. Als je die olie er dan toch uit heb, anders moet je het filter straks vervangen en weer nieuwe olie erin gooien :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

ja idd.. Bij olie verversen is het wel zo handig om gelijk de filters te verschonen. Dan heb je gelijk een schoon circuit weer :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

aghaa!!
De moraal van het verhaal is dus :P : Dus ik moet gewoon naar de garage en daar de olie + filters laten vervangen!?

of

de filters laten vervangen en zelf olieverversen!? ivm financien :roll: ! Of scheelt dat haast niks!?

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Job wrote:aghaa!!
De moraal van het verhaal is dus :P : Dus ik moet gewoon naar de garage en daar de olie + filters laten vervangen!?

of

de filters laten vervangen en zelf olieverversen!? ivm financien :roll: ! Of scheelt dat haast niks!?
Bij de garage is het natuurlijk niet het duurste klusje, maar je kunt zeker besparen door het zelf te doen (en bijv. wat duurdere/betere olie te kopen). Het is een leuk klusje om te starten met het sleutelen aan je ax. Het kan ook eigenlijk niet fout gaan. Succes! :P

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Je gaat naar de garage en daar haal je een oliefilter en een carterstopringetje. (en olie, als je die nog niet hebt)

Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.

Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.

Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is ;) )

Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.

Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.

En voila, je hebt je olie ververst. :lol:
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bossie wrote:Je gaat naar de garage en daar haal je een oliefilter en een carterstopringetje. (en olie, als je die nog niet hebt)

Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.

Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.

Plaats de carterstop weer in het carter (als dus alle olie er uit is ;) )

Gooi de nieuwe olie via de vuldop in het blok. Haal voor het gemak de peilstok een stukje omhoog, dan kan de lucht er langs die weg uit.

Peil of je er genoeg olie in hebt gedaan, zoniet bijvullen tot er genoeg in zit.

En voila, je hebt je olie ververst. :lol:
Het schrijven van het verhaal door Jan heeft bijna nog meer tijd gekost dan het werkelijk olie verversen. :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Stuntmannetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 452
Joined: TueMay16, 2006 11:04:54 PM
Location: Poortvliet
Contact:

Post by Stuntmannetje »

En koop A.U.B. geen goedkope snert olie van de aldi,Gamma etc.
Dit is vaak schraler, doordat het vermengt is met olie voor diesels.
Heb namelijk in een verleden bij 2 bedrijven gewerkt waar kannen gevuld werden.
:evil:
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Eeh, toen ik zei dat het nog geen tientje kost bij de Citroëndealer bedoelde ik dus de aanschaf van een mooi nieuw Purflux oliefilter en een carterringetje.
Voor het verversen van de olie (vaak ook wel een kleine beurt genoemd) rekenen garages rustig 170 eu....
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

"uit ervaring" als je de carterstop wegtrekt, zorg dat je een handschoen aanhebt. :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Stuntmannetje wrote:En koop A.U.B. geen goedkope snert olie van de aldi,Gamma etc.
Dit is vaak schraler, doordat het vermengt is met olie voor diesels.
Heb namelijk in een verleden bij 2 bedrijven gewerkt waar kannen gevuld werden.
:evil:
Vandaar dat ik dr geen problemen mee heb in mn dieseltje :lol:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ik rijd mijn ax ook altijd half-warm voor ik er aan begin.
De olie is dan wat vloeibaarder. Ik weet niet of het echt nut heeft, het schijnt van wel.

en mijn oliefilter vervang ik om de 10k km, de olie zelf om de 5k km

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

kijk eens aan :)!! Bedankt allemaal :)!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bossie wrote:Vervolgens ga je onder je auto liggen en draai je de carterstop er uit. Van die stop haal je het oude ringetje en daar doe je het nieuwe ringetje op.
Hmmm, in plaats van zelf onder de auto te gaan liggen, zou ik er toch eerder een opvangbak onder zetten. ;)
Bossie wrote:Draai nu het oliefilter er af.
Daar heb je óf een kettingsleutel voor nodig (die dingen zitten serieus VAST!) óf je mept er gewoon een lange schroevendraaier doorheen die je dan als hefboom kunt gebruiken om 'm los te draaien.
Bossie wrote:Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
Gewoon stevig met de hand vastdraaien! NIET met gereedschap!

Just my 2 cents. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Job
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 553
Joined: ThuJan11, 2007 5:10:51 PM
Location: WESTLAND

Post by Job »

Bossie wrote:Draai nu het oliefilter er af. Pak je nieuwe oliefilter en smeer een beetje olie op de rubberen ring van het oliefilter. Draai nu het nieuwe oliefilter op de motor.
en die oliefilter is gewoon zichtbaar aan de bovenkant toch!? bij het openen van de motorkap!?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

die zit voor de carter, onderaan, een beetje boven je bumper

Post Reply