Storingscodes.. help

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Storingscodes.. help

Post by grietje »

Ik heb net met knippercode mijn ax uitgelezen aangezien de garage het niet voor elkaar kreeg met de computer,

er kwam het volgende uit :

41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
&
51 Verwarmde lambdasonde

De lambdasonde is pas geleden vervangen omdat ie idd stuk was. Maar het verbruik is nu gewoon weer goed en hij loopt ook gewoon goed.

Het is sinds de kopwissel,
-> lambda verkeerd om aangesloten.
Toen brande het motorstorings lampje als je lang constant reed, maar ging ook weer uit als je gas losliet...
-> daarna inderdaad het motortoerental draadje afgetapt voor toerenteller.
De eerste keer dat ik er toen mee reed; hoogverbruik, kutlopen en vergassen in benzine lucht.
-> Lambda vervangen
Auto liep weer goed. Eerste keer geen storingslampje. Daarna elke keer vaker storingslampje en uiteindelijk kreeg ik hem pas uit als ik de auto opnieuw starte. Sindsdien heb ik hem stil laten staan
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die lambda kan je vergeten, hij onthoud namelijk gewoon alle codes.. en deze is al vervangen!

die krukaspositiesensor (de sensor in je versnellingsbak) euhm, vlgens mij heb jij die helemaal niet!
athans, je hebt geen DISontsteking, dus je hebt m niet nodig..
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

q01z wrote:die lambda kan je vergeten, hij onthoud namelijk gewoon alle codes.. en deze is al vervangen!

die krukaspositiesensor (de sensor in je versnellingsbak) euhm, vlgens mij heb jij die helemaal niet!
athans, je hebt geen DISontsteking, dus je hebt m niet nodig..
reset hij die codes ook niet nadat je de ECU gereset hebt? dat heb ik namelijk wel gedaan nadat ik de lambda heb vervangen...

En ik dacht idd ook niet dat ik die krukassensordinges niet had :P maja, motortoerental dan? Is datdezelfde
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Volgens mij vergeet ie die codes pas als je die schakelaar 20sec sluit of zo. Zo'n soort handeling was het iig.
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ooh ok, dan is de lambda idd niets
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

idd bij het uitlezen even resetten door 20 sec de schakelaar om te zetten
En zoals Marc zegt code 41 is toerentalsensor en die heb je idd niet.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als 51 het niet is -- lambda al vervangen
en 41 ook niet...


Waarom brand dan het storingslampje constant als je rijd? :(
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

grietje wrote:Als 51 het niet is -- lambda al vervangen
en 41 ook niet...


Waarom brand dan het storingslampje constant als je rijd? :(

valse lucht omdat je uitlaat niet dicht zit, lambda over de zeik, motorlampje brand..
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ooh kan dat ook zo.... dat maar eens controleren dan

misschien sluit (ook) mijn spagettie niet aan bij de cilider kop
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

q01z wrote:
grietje wrote:Als 51 het niet is -- lambda al vervangen
en 41 ook niet...


Waarom brand dan het storingslampje constant als je rijd? :(

valse lucht omdat je uitlaat niet dicht zit, lambda over de zeik, motorlampje brand..
true zowel voor luchtinlaat als uitlaat.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Joost wrote:
q01z wrote:
grietje wrote:Als 51 het niet is -- lambda al vervangen
en 41 ook niet...


Waarom brand dan het storingslampje constant als je rijd? :(

valse lucht omdat je uitlaat niet dicht zit, lambda over de zeik, motorlampje brand..
true zowel voor luchtinlaat als uitlaat.
ik ken ene Rio97 die daar ook knap last van had toendie een spaghetti bij me had opgehaald :lol:

maaruhm Grietje, dat wist je toch al? :roll:
anders weet je het nu!
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

q01z wrote:

ik ken ene Rio97 die daar ook knap last van had toendie een spaghetti bij me had opgehaald :lol:
dat kan ik me idd nu weer herinneren....
mjaw, dan kan ik er wel mee doorrijden denk ik
Of zou de lambda daarom overleden zijn?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat lampje brand niet voor niets uiteraard!
ermee doorrijden lijkt me dus niet echt verstandig.. zoiezo niet verstandig om zo lang door te rijden met een storingslampje :roll:
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

monopoint ik zou zeggen rijden 8)
zeker gezien de soort storing. en als je al weet dat er aan de uitlaatzijde iets niet 100% lucht dicht zit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Krijg je code 41 niet altijd "gratis en voor niks" bij de AX?
Ik meen mij te herinneren dat die code voor de AX niet van toepassing was, vanwege het idd ontbreken van die sensor. Als ik het goed heb, werd deze computer ook in een Fiat gebruikt, waar die sensor wel zit en was het goedkoper om de foutcode "te negeren" dan de software te herschrijven....

Maar goed, ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, is allemaal van horen zeggen, maar het toeval wil wel dat ik ook een code 41 (1.4 GT Inj)heb, en mijn moeders AX (1.1 Inj) ook...
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ricardo wrote:Krijg je code 41 niet altijd "gratis en voor niks" bij de AX?
Dat klopt wel aardig.
Ik heb de vraagbaak er bij gepakt. De mono-jetronic Bosch A2.2 (de standaard monopoint injectie tot '93) kent die sensor en storing helemaal niet.
Pas bij de introductie van de DIS ontsteking en de magnetti marelli of de bosch MA3.0 en de multipoint injectie op de GTI komt die foutmelding en sensor om de hoek kijken.

En oja, soms gaat mijn ecu lampje branden als de AX bij warme motor stationair draait (aansluiting spaghetti en uitlaat is niet 100% luchtdicht). Door de uitlaat met een hengst op het gas weer te vullen met uitlaatgassen gaat ie weer uit. Lijkt mij eerder een teken dat de lambda juist goed werkt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply