1600 rallye motor in een ax bouwen.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

1600 rallye motor in een ax bouwen.

Post by Fieten.s »

Hallo mensen,

ik ben van plan om een 1600 Peugeot rallye motor in een AX te gaan bouwen, omdat er hier meerdere mensen zijn die al eerder een 1600 motor in een ax hebben gebouwd, kan ik hier misschien wat tips krijgen van de mensen met een 1600 motor in hun AX, of die ervaring hebben met het ombouwen naar 1600.

kan ik de bak van een 1400 gebruiken?

kunnen de aandrijfassen van een ax de krachten van een 1600 aan, of moet ik de ax dan ook direct ombouwen naar 4 gaats.

:arrow: voor de gene die iets weet laat het horen :)

alvast bedankt :wink:
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bak kan je gebruiken, daardoor je aandrijfassen ook.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ronald heeft er 1.. ik heb er 1.. stefan heeft er 1.. bas binnenkort ook (tenminste, hij zou gister gaan starten??)


dus kennis is er wel ;)
Image

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

als ik de bak, aandrijfassen en de veerpoten echt nodig ben moet ik die erbij kopen.


wat hebben jullie voor bak en aandrijfassen gebruikt?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

aantal dingetjes uit mn hoofd.. ik begon al met een GTI, dus das eenvoudiger..


maaruhm, je hebt zoiezo een auto met DIS ontsteking nodig als je het makkelijk wil doen, anders moet je alles ombouwen..

bij mijn GTI heb ik aangepast;
de motor
thats it :D ja grotere gasklep/injectoren erin.. verder alles nog GTI!

volgens mij heeft kevin dit kunstje wel geflikt met 'niet GTI's' en die antwoord ook nog wel
Image

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

ik heb nog geen ax om het blok in te bouwen, maar het wordt denk ik geen gti waar hij in komt

maare q01z heb jij een rallye motor of een 1600 motor, dus origineel 90 pk of 105 pk?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Heb een GTI met een 1.6 rallye blok, v-bak en complete onderstel dus ook schijven achter. Bij mij is alles van een rallye gebruikt ook de kabelboom en ecu, schijnt wel beter te zijn.

q01z wrote:volgens mij heeft kevin dit kunstje wel geflikt met 'niet GTI's' en die antwoord ook nog wel


Alleen niet om foto's vragen die heeft ie niet, maakt nooit foto's tijdens het sleutelen.

Verder kan ik je melden dat het leuk van zijn plek komt :D Suc6 ermee!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Met driegaats, orginele aandrijfassen en bak kan ook. Tot nu toe houdt dat de krachten van de 1.6 met Sportkop ook.

Kan zijn dat je de huls van de bak moet aanpassen omdat de bevestigingspunten anders vallen. Als geld en zelf klussen minder beperking is dan kun je volgens mij beter de 1.6 bak + aandrijfassen gebruiken. Dat is allemaal wat sterker en minder gekloot met aanpassen.
AX GTI '91

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

als je geen GTI pakt maar iets anders is het eerste grote verschil dat tussen carb en injectie auto's. bij monopoint injectie heb je een tank met pomp en een retourleiding voor de benzine. Dit is een stuk makkelijker ombouwen dan een carb versie zonder deze aanpassingen.

ander verschil wat werk geeft is de bovenste motorsteun. is dat een hoog model wat de ophanging van de motor opsluit dan is het prima, anders een steun uit een sloper zagen, schoonmaken en monteren.

bij een 1600 horen fatsoenlijke veren, remmen en stabi's. Feitelijk kom je dan niet onder een 4-bout conversie uit. zou bijvoorbeeld het hele setje van een 106 Rally er onder kunnen zetten.

Motorbedradingen passen zeker niet bij een 1600 Rally conversie, dat wordt gewoon uitpuzzelen en opnieuw aansluiten.

P. :)

:arrow: is vijf maal 1600 swap een V20 van 8 liter :?:
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Fieten.s wrote:maare q01z heb jij een rallye motor of een 1600 motor, dus origineel 90 pk of 105 pk?


q01z heeft een rallye motor :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Wat Peterm ook al zegt.. Ik zou zeker voor een 4 gaats onderstel gaan.
De auto wordt er behoorlijk snel mee, en dan is het niet echt verstandig om met "te lichte" remmerij rond te gaan rijden ;)

Tot nu toe houdt bij mij ook de GTI bak + aandrijfassen het prima hoor :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Zeker met 4 gaats onderstel gaan rijden! veel vermogen en 3 gaats... beetje tegenstrijdig ;) alleen al om de mini remmen.

Dis e.d heb je helemaal niet nodig op je oude motor.

Gewoon blok erin + motorkabelboom. En dan moet de motorkabelboom aangesloten worden aan de kabelboom van de auto dmv de multistekker.

Stekker van de oude motorkabelboom (de grote ronde) zet je op de motorkabelboom die je erin maakt. Even 2 schema's erbij om de kleuren tebepalen. En dan loopt hij wel.
Image

My Cars <98>.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Waar worden die 1.6i 8v motoren hier overal vandaan gehaald?
Ik wil zelf ook nog wel een 1.6 motor erin hebben. Ik heb nog een vbak van een 106 rallye uit 1994. Die heeft 120000 gedraaid. Dus zal nog wel goed zijn. AX is al compleet 4 gaats met geventileerde schijven voor. Dus das ook het probleem niet.

Maar wel haal je een 1.6 motor helemaal compleet met kabelboom en computer. En wat kost het je. (met niet al teveel kilometers erop natuurlijk. Bart ebben vraagt 1000euro met 43000km gelopen)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik heb mijne bij toeval op marktplaats gespot..

zocht eigenlijk een 90pk 1.6, maar kwam een 105pk tegen en ach.. was 350,- verder.. :roll: met euhm 118dz km
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Staat nog een complete 106 gti op mp voor 1500 euro met schade verkoop zo'n auto eens in onderdelen en je hebt de motor gratis in je ax zitten :wink:

zo heb ik het dus ook gedaan met een 97'er 1600 rallye
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Mja 16v. daar zit ik niet op te wachten. Valt teveel op.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

och dat valt wel mee er rijden ongeveer +-6 stuks rond en nog nooit van problemen met apk e.d gehoord

maar ik snap het wel overgens is het nog best wel wat werk een 16v inbouwen maar niet veel meer dan een rallye 8v verschil is vooral de motersteun lassen en de radiateur verplaatsen.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

er staat ook een 1.6 gti te koop..... een grijze, ergens in Zeeland :o :lol:

hoef je ook geen motorswap meer te doen :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

haha kan ook ;)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Mark wrote:Mja 16v. daar zit ik niet op te wachten. Valt teveel op.


och ik wil mijn 8v wel omruilen voor en 16v hoor :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply