Bruine drab in koelvloeistof

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Erwinrules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Bruine drab in koelvloeistof

Post by Erwinrules »

Sinds 2 weken zijn we trotse eigenaars van onze 'first' Ax, 1.1 uit 1991, vorige week roken we opeens een rare 'brand' lucht in de auto na inhalen op de snelweg. Bij controle van de koelvloeistof bleek deze vol te zitten met bruine 'blubber'! :shock:

Meteen de volgende dag de vloeistof vervangen en een paar keer met water warm laten lopen en weer verwisseld. Nu na 600km zit er weer allemaal smurrie in het expansievat :x (misschien nog van de vorige keer, maar vrees van niet).

De koelvloeistof borrelt niet, de AX verbruikt geen olie, olie is schoon, uit de uitlaat komt geen witte rook, verwarming doet het prima (voor de zekerheid op max. met raampjes open, oef!), moet ik de koppakking gaan verwisselen, of kan er iets anders aan de hand zijn :roll: ?

GroeteN!

Erwin

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

misschien is de koppakking ooit kapot geweest en zit er nog roest/troep in het systeem. effe uitspoelen met de tuinslang en kijken wat ie dan doet.

overigens kan het wel zo zijn dat de pakking toch kapot is maar alleen naar buiten lekt. in dat geval heb je nu een mooie waarschuwing: snel sparen :)

Erwinrules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Erwinrules »

Bedankt voor de reactie!

Hoopte ook op zoiets, of dat de vorige eigenaar olie in de verkeerde opening had gestopt...haha! Als hij olie lekt zou het oliepeil ook moeten afnemen dacht ik....en die is nog hetzelfde na 1000 km.

Had 'm al doorgespoeld, maar met koud water en volgens mij zat die drab nogal vast. Ik ga morgen nog een keer de vloeistof verwisselen. :lol: hopelijk is het dan gedaan met de zooi. Anders wordt het knutselen :roll:

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Er zijn ook schoonmaak middeltjes voor het koelsysteem.
Kan ff niet op de naam komen. Cooling System Cleaner?
Sander wrote: Sander says:
leeg laten lopen
spul+water erin
10 min laten draaien
aftappen
paar keer je systeem spoelen
en klaar
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Erwinrules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Erwinrules »

Bedankt voor de tip(s)! Ik ga morgen spoelen, dan weet ik morgenavond of ik dit weekend moet gaan knutselen of rondrijden :?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

ahhhhhhh daar was mn msn gesprek over. Anyway. Gebruik koelsysteem flush oid. Die troep die erin zit is vet as fuck, dus dat krijg je er nooit uit met water. (Water/vet slechte combi)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Erwinrules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by Erwinrules »

Yep! Smerig spul... volgens mij is het nu minder (goede tip), ga morgen na een uurtje rijden weer kijken en misschien dat ik er een busje 'lekstopper' ingooi. Als de koppakking lekt is het volgens mij maar een klein beetje en misschien kan ik het zo vullen.

Aie! 1000km later en expansievat zit weer vol met bruine drab :roll:
Ga morgen aan de slag met de lekstopper, olie was nu ook voor een deel verdwenen :shock:

Post Reply